erikveldkamp schreef:
Haantjes gedrag is misschien voor anderen weggelegd, maar niet voor ons. Ik dat eerlijk gezegd nogal amateuristisch en kom het sinds mijn conservatoriumstudie ook niet meer tegen.
Ik vind eigenlijk dat een goeie lead juist een haantje moet zijn. Ik heb als eeuwige tweede eigenlijk meer last van leads die het niet trekken, te voorzichtig zijn of geen overwicht hebben. Ik vind de kwalificatie 'haantje' dan ook helemaal niet zo negatief, afgezien daarvan is het beeld van die twee haantjes natuurlijk een beetje spottend bedoeld.
Daarnaast hoor je echt wel bigbands met -god bewaar me- vier leads, en die klinken niet altijd even goed.
Dus, Dehaan: het komt wel goed, hoor.
Citaat:
Kun je het ademverhaal nog eens rustig nalezen als je het blad koopt.
Daar hoef ik het blad niet voor te kopen. Ik denk dat we ongeveer dezelfde boeken thuis hebben. Wat overigens niet wil zeggen dat ik je ademverhaal niet geloof. Net zoals je mij aanvalt op het feit dat het lipverhaal maar 1 kant vertegenwoordigt, zo weet ik nog steeds zeker dat jouw ademverhaal ook eenzijdig is.
Weet je wat ik eigenlijk denk? Dat jou lipstand twintig jaar geleden zo is als die van mij nu (niet over hoe het eruit ziet, maar de werking ervan). Dat je vervolgens alleen nog maar aan je adem werkt vind ik geen verrassing. Ik werk ook aan mijn ademverhaal, en merk dat het nu eindelijk zin heeft, waar dat voorheen echt niet zo was. Het verschil is alleen dat jij niet weet hoe het is om met een slechte lipstand te spelen. Voor jouw was het waarschijnlijk alleen maar zaak om aan je ademhaling te werken. Dat betekent niet dat dat het enig ware verhaal is. Kijk, ik heb ook een aantal leerlingen waarbij ik niet teveel over BE begin te zeuren, omdat ik zie dat hun ademhaling niet goed zit, maar de lipstand perfect. Blijf ik daar toch mooi vanaf. Het gaat erom dat je de twee benaderingen en alle combinaties daarvan kunt en zonodig wilt gebruiken. Dan blijft alleen nog het verschil dat jij ervan uitgaat dat met een goeie ademhaling je lipstand goed wordt, en ik weet uit ervaring dat dat niet (altijd, vooruit dat schenk ik je dan ook nog) zo is.
Dat ik overigens kritiekloos tegenover BE sta, heeft sowieso te maken met het feit dat ik zelf met iedere oefening die erin staat verder ben gekomen. Daarnaast vind ik Jeff een aimabel man die zijn verantwoordelijkheid heel hoog neemt. Hij schrijft je altijd terug en geeft raad zonder daar geld voor te vragen. Er zijn genoeg zg. chopdocs die ofwel nooit meer terugschrijven, maar wel een hoop boeken proberen te verkopen, ofwel een hoop geld vragen voor matige lessen en info. Verder vind ik BE ook maar 1 van de methodes en boeken die ik gebruik. Niemand hoeft het van mij te gebruiken. Dat het voor mij heeft gewerkt betekent helemaal niet dat het voor iedereen werkt, maar dat kan zo verschrikkelijk veel oorzaken hebben. Je moet er bijvoorbeeld al voor open staan, anders kun je het vergeten.
Schiet me net iets voor Marnix te binnen: of het nu BE is of een algehele mentale gesteldheid? Toen ik met BE begon had ik vijf jaar intensief lead gepeeld in een jump 'n jive orkest. Daarmee mijn chops behoorlijk verpest. Op dat moment ging ik zoeken, omdat ik het gevoel had dat het makkelijker moest kunnen. Het feit dat je op zoek gaat, maakt je dus sowieso al wat opener voor nieuwe ideeen. De oude helpen niet meer zo goed. Het was dus inderdaad wel een fase in mijn carriere, die me meer open deed staan voor dit soort informatie. Aan de andere kant heb ik in die tijd ook de boeken van 'Pops', Tasteebrothers, Caruso, Callet en nog een hoop meer erop nageslagen. Om de een of andere reden kon ik met BE het best uit de voeten. De methode was voor mij een duidelijk verhaal itt pops en al de andere boeken werd hier een duidelijk lesplan neergezet. In veel andere boeken wordt je aan je lot overgelaten. Als je in de penarie zit is het best fijn dat je even gewoon doet wat er wordt voorgeschreven en dat je dan ook nog eens vooruitgaat. Heerlijk vond ik het. Dat had ik nog met geen enkele methode ervaren.
Haha, nou weet ik nog niet wat de conclusie moet zijn, dat ik er open voor stond, of dat BE gewoon een geweldig boek (voor mij, dat is wellicht de beste conclusie) is.
Bert