trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Wat eerst?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 19 apr 2026 13:18

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 okt 2007 21:46 

Mondstuk aanmeting moet je nooit laten doen, een mondstuk is niet aan te meten :wink:

Neem je huidige mondstuk als uitgangspunt en vraag je daarbij zelf af waar je naar toe wilt en/ of wat de problemen zijn, een deskundige kan je dan adviseren.
Helaas vindt je die niet in elke blaasmuziekwinkel, de meesten zeggen dat het erg persoonlijk is en jezelf uit moet zoeken wat bij je past, daar sta je dan met met honderden type's en merken :cry:
Hans van Brassimport staat hier goed bekend, niet voor aanmeting wel voor een deugelijk advies. :)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 okt 2007 21:56 

Citaat:
Geer
de 7c is mij veel te zwaar en de 3c was inderdaad wel beter maar nog niet goed genoeg voor mij.
bovendien kreeg ik van ale mondstukken die hier genoemd zijn last in m'n mond na lang spelen.
en de dirigent van ons kon wel zien dat ik niet goed blies op die 7c dus had hij voor mij die 3c uitgekozen, op zich niet verkeerd

Euh.. In principe krijg je dat op elk mondstuk. Dat is gewoon puur je uithoudingsvermogen. En modnstukken groter dan 7c. zoals 3c/1,5C/1C zal je nog meer vragen van je uithoudingsvermogen. Die moet je weer extra trainen.
Een 3C is in principe een goed mondstuk om op te studeren(en dan moet je op élk mondstuk). En dan kan je ook prima een nieuwe toeter uitzoeken. Omdat je dan speelt op een mondstuk waar je op gewend bent, dan kan je beter aanvoelen of een toeter goed speelt.

Profiel  

Berichttitel: Re: Wat eerst?
BerichtGeplaatst: 03 okt 2007 19:02 

Geer schreef:
Ik ben toe aan een nieuwe trompet en aan een nieuw mondstuk
maar mij vraag is wat ik eerst moet hebben
Zaterdag op de nationale taptoe in Rotterdam heb ik het wel aan zo'n kerel van Adams gevraagd maar die wist er geen antwoord op.

Ik hoop dat jullie het wel weten

Je moet het in elk geval niet tegelijkertijd willen.
Klanten die bij mij komen voor zowel een instrument als een mondstuk laat ik eerst een instrument uitzoeken en pas na een aantal weken een mondstuk. Dat lijkt me de goeie volgorde, ook financieel gezien. Een mondstuk dat niet bij je trompet blijkt te passen is immers goedkoper opgelost dan een instrument dat niet bij je mondstuk blijkt te passen :?

Het bestaat in elk geval niet dat een dirigent vanaf de bok kan bepalen dat jij op een 3C moet spelen, of hij/zij moet een cursus Jomanda voor gevorderden hebben gevolgd.
Een mondstuk aanmeetdag lijkt me ook vrij onzinnig, maar daar is hier op het forum al genoeg over gezegd. Je longinhoud wordt gemeten en de stand van je tanden, waarna bepaald wordt welk model Denis Wick je zou moeten hebben 8O

Er is maar 1 manier om aan goed materiaal te komen en dat is naar een muziekzaak gaan waar ze je zinnig advies kunnen geven, het verschil weten tussen een Bach 3C en een Bush W-2, en waar je genoeg kan uitproberen. Niet alleen in de winkel maar ook in de week erna, in het orkest bij repetities en/of optredens. Want al klinkt een instrument in de winkel nog zo mooi, hij kan qua klank in de sectie of na een avond van 4 uur toeteren behoorlijk tegenvallen en dan heb je een behoorlijk groot probleem.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 okt 2007 22:34 

1-0 voor Hans! Mondstukken aanmeten is ook niet echt "mijn ding". Ik zie meer in de "eet 't en je weet 't" methode. Ik ken mensen (hè Hans??) die je na 3 noten al kunnen vertellen of je op een voor jouw geschikt mondstuk speelt of niet. Kortom ga eens naar Rosmalen want Hans heeft:
1) Oren,
2) Kennis,
3) Voldoende voorraad van veel verschillende merken.
4) (Ook niet onbelangrijk) Lekkere koffie!

Succes met je keus.

Smith & Watkins
Bach Strad 72*

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 okt 2007 22:48 

Dank je Henry :oops:
Maar dat was niet mijn opzet, wellicht gaat Geer liever wat dichter bij huis shoppen.
Marcel (Brassheavy) kan hem ook goed helpen, om HvL niet te vergeten, al zijn die ook niet echt in de buurt.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur