Baz schreef:
Hoi allemaal,
Ik speel op een van Laar model 5 in onder andere bigband en popband, maar ook bij een fanfare. Het enige mondstuk dat ik gebruik is een Giardinelli 6m.
Over de combinatie trompet/mondstuk ben ik uitermate tevreden, behalve bij de fanfare.
In een nieuw stuk moet ik zacht een solo spelen die vrij laag is. Het geluid is ontzettend dun en ik krijg het niet voller. Ik heb zelf het vermoeden dat het aan mijn mondstuk zou kunnen liggen omdat ik dus in principe op een leadmondstuk speel.
Wat zou een mondstuk kunnen zijn waarop ik in de laagte ook een vollere klank krijg en wat qua maat vergelijkbaar is met mijn 6M? Of ligt het misschien niet aan het mondstuk maar moet ik op het gebied van techniek anders gaan spelen bij een dergelijke solo?
Het klinkt misschien heel raar, maar ik zou zelf eens een iets ondieper mondstuk proberen. Je krijgt zo iets meer weerstand en je toon "spreekt" dan wat makkelijker.
Je zal zien dat je klank minder dun klinkt en meer body krijgt. Toevallig las ik in het laatste ITG-Journal dat Willem Vacchiano dit ook toepastte. Hij zei bijvoorbeeld: "A shallower cup will offer more resistance an controle of intonation in the lower register" en "If a deep cup is used to play in the upper register (also with little resistance), then the result will be one of tubbiness and troublesome intonation" en ook "When I played something in the lower register, I usually resorted to shallower mouthpiece to gain greater controle over those notes".