trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Dennis Wick
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 19 apr 2026 10:35

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 63 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Denis Wick mondstukken
BerichtGeplaatst: 20 aug 2004 18:37 

Ik heb de indruk dat de bevindingen/ervaringen met Denis Wiick mondstukken, genoemd in dit Forum, hoofdzakelijk betrekking hebben op de mondstukken voor trompet.

Ik wil de Denis Wick reputatie iets meer in perspectief brengen met mijn persoonlijke ervaringen:

Rond mijn 16e (ben nu 43,) heb ik veel geëxperimenteerd met verschillende merken en typen trompet-, kornet- en bugelmondstukken. (Een lang lopend proces)

Om de voor mij persoonlijk optimale klank en flexibiliteit te krijgen, ben ik uiteindelijk beland bij het Bugelmondstuk Denis Wick 2FL en voor het kornetmondstuk de Denis Wick 3.

Wat mij opvalt is dat wanneer je gewend bent op deze diepe V mondstukken te spelen, het voor mij vrijwel onmogelijk is nog een gezonde klank te produceren op de Denis Wick 3 trompet mondstuk of elk ander trompet/cornet mondstuk met een ondiepe cup. Dit vereist dan weer enige studie. Mijn hoofdinstrument zijn Kornet en Bugel.

Wanneer ik Benchmark in de FABRA wereld, zie ik dat voor kornetten- en bugelmondstukken, Denis Wick het meest gebruikte merk is. (Hieronder bevinden zich ook profs!) Zelfs in de Jazz kom ik mensen tegen welke Denis Wick gebruiken voor kornet/bugel voor dezelfde eerder genoemde redenen, alhoewel men vaak de voordelen van de klank laten prefereren boven een korter uithoudingsvermogen? en moeilijker hoog register?.

Bij mijn laatste aanschaf voor een kornet mondstuk (DW3), bleek de rim iets minder plat te zijn als voorheen, dat was even wennen.
:idea:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 aug 2004 18:46 

Ja, voor cornet en bugel speel ik ook DW, maar voor trompet schijnen ze toch niet zo goed te zijn als voor cornet en bugel... :?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 aug 2004 21:58 
Moderator

Voor bugel gebruik ik ook DW en geen centje pijn ( oeeoeoeoeoeoeoeoeh zal ik wel weer achter de kudde aanrennen, kom op callicchioaddict, zeg er wat van ) en ik denk dat het qua uithoudingsvermogen persoonlijk is, en als ik bugel speel ( komt niet vaak voor ) merk ik wel dat de bugel qua weerstand zoveel lichter is dat ik met een DW niet echt uithoudingsproblemen heb. Alleen idd wel weer wennen aan de platte rand.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 aug 2004 22:42 

Het is dus mijn persoonlijke mening dat Denis Wick mondstukken voor trompet niet goed zijn. Omdat ikzelf al ervaring heb met de 3C en de 5E. Ik ken anderen, die op een 1CW, een 4 of een 4C spelen. Die spelen daar al bijna heel hun leven op en voor hen bestaat er niets beters... Moesten ze iets anders proberen, zouden ze misschien zeggen dat ze veel liever op hun Denis Wick spelen...

Iemand die ik ken heeft ooit met Wynton Marsalis gesproken, zo backstage... Iemand daar vroeg hem op welk mondstuk hij nu juist speelde. Wynton zei hem toen dat hij die vraag al had verwacht. Wynton speelt dus op het Monette model dat gelijk staat met een Bach 1 1/2C (heeft hij gezegd). Maar hij zei ook: "geef me gelijk welk mondstuk of trompet (zonder natuurlijk extremen te nemen) en ik speel er, indien ik er een beetje aan gewend ben, op..."

Een mondstuk kan dus voor iedereen anders zijn, gelukkig maar, anders was er niet zoveel keuze. Dus als iemand tevreden is met een Denis Wick, kan ik daar inkomen. Maar ik niet, ik wil iets anders. Mijn MENING... (geen wet)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 aug 2004 10:33 

voor bugel zou ik persoonlijk dan weer niemand iets anders aanraden dan DW!
ik speel ook op de 2FL en ik vind hem fantastisch spelen en heel goed klinken.

maar stabilo, die 5E wat vond je daarvan? ik heb dat eens getest. goed, je kan er een paar C4's op knallen maar dan was het toch voor het eerste uurtje voorbij, en was het weer recupereren! :?
ik vind het een heel lastig mondstuk om op te spelen...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 aug 2004 11:14 

tommy schreef:
voor bugel zou ik persoonlijk dan weer niemand iets anders aanraden dan DW!
ik speel ook op de 2FL en ik vind hem fantastisch spelen en heel goed klinken.

maar stabilo, die 5E wat vond je daarvan? ik heb dat eens getest. goed, je kan er een paar C4's op knallen maar dan was het toch voor het eerste uurtje voorbij, en was het weer recupereren! :?
ik vind het een heel lastig mondstuk om op te spelen...

Die 5E was inderdaad goed om enkele extreem hoge noten uit te piepen. Ik speelde niet zo vaak op dit mondstuk, dus was ik het ook niet zo gewend. Met als gevolg dat ik soms niet wist waar ik uitkwam in de hoogte :D
En van de klank zou ik beter zwijgen: verschrikkelijk (kan ook aan mij liggen), maar het mondstuk heeft niet echt een heldere klank volgens mij... Ik heb al op andere leadmondstukken gespeeld en daar kon je echt mee snijden, maar met die Denis Wick 5E kon ik dat niet.

Weer mijn mening hiervan :D

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 aug 2004 21:40 

ok hier komt ie dan

-----------------OFF TOPIC-------------------------------
He Juip..!
Kweet niet of je een jazz man bent of wil worden maarre.....
Ik zie dat je in Deventer woont en onze bigband in Zutphen zoekt nog een 3e trompettist. Het is niet gillend hoog of moeilijk maar wel heel leuk dus als je je geroepen voelt...
stuur ff een meeltje!
oefenen: elke dinsdagavond 19:30-21:00 in de Hanzehof

Ook leuk is de wekelijkse jamsessie in het IJsselhotel in Deventer (op de worp)
elke dinsdagavond 21:30-01:00. Gratis en gezellig. Ik heb er nog geen enkele trompet gehoort als je die van mij niet meetelt.
-----------------OFF TOPIC-------------------------------

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 aug 2004 10:59 

Regelmatig komen er mensen bij mij over de vloer die een DW (trompet)mondstuk gebruiken. Ofwel aangemeten door ene Henk R., ofwel aangeschaft op aanraden van iemand uit het orkest. Ik moet zeggen, ik heb nog niemand mooi op zo'n ding horen spelen. Als ik ze vervolgens iets anders laat proberen is het altijd verbazend de reakties te zien, het lag dus niet aan het embourchure of de toeter :wink:.
Mijn mening is dus dat DW weliswaar geaccepteerd is in de cornet-, bugel- en (vergeet vooral niet) de tubawereld, voor trompet hebben zo nog nooit een fatsoenlijk mondstuk gedraaid.

Maar dit even tussendoor. Als de verbouwing hier klaar is zal ik me weer met uw discussies bemoeien :lol:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 63 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur