erikveldkamp schreef:
Een Monette mondstuk past bijna op elke trompet, zover ik weet past ie alleen niet op Hub's nieuwe Oiram trompet omdat hij een extra lange receiver erop heeft gezet die over de hele stift heen gaat. Aangezien de stift van een Monette mondstuk korter is en nog een opstaand randje heeft past dat niet.
Een bekende leadtrompettist heeft op zijn Calicchio ook problemen gehad met zijn Monette BL mondstuk, dat niet paste door de langere receiver op de Calicchio. Ook Willson trompetten van een tijd terug zijn niet geschikt voor Monette STC-1 mondstukken.
Karel schreef:
De Italiaanse trompettist Luis Aquino speelt op een HvL Oiram trompet (volgens de van Laar site) en op zijn site las ik dat hij op Monette mondstukken speelt. Ik denk dus dat Hub wat aanpassingen heeft gemaakt voor hem.
Ik heb een tijd geleden twee Oirams uitgeprobeerd bij Hub, en toen paste mijn Monette-kopie er inderdaad niet in. Een week later had hij de receivers van beide toeters aangepast, zodat mijn mondstuk er wel inpaste (aardig hè?); misschien was een van die wel het model dat later naar Italië gegaan is.
(PS Hij heet Luca...)Karel schreef:
Heeft die B4LD Prana zo'n beetje dezelfde diameter als de Reeves 43 ofwel de Warburton 4, of was dat de B5LD?
De B5LD bestaat niet (in ieder geval niet in het standaard programma, misschien wel als custom-model). De B5L is vergelijkbaar met Bach 3E, dus dat zou wel eens overeen kunnen komen met Reeves 43 / Warburton 4. De B4L is nog groter, volgens de site lijkt hij op een oude Bach 3E. De B4LD is iets dieper, dus zou op een oude Bach 3D kunnen lijken. Ik heb twee kopietjes van een B4L thuis (door een duits bedrijf gemaakt, weet eventjes niet meer welk) om uit te proberen, maar voor mij vallen ze te groot uit, en ik vind de rand onprettig smal.
Mijn B5L PRANA-kopie gaat misschien in de verkoop, is in ieder geval uit te proberen voor iemand die het het ritje naar het zuiden waard is. Mijn Thomann MF II is wat mij betreft haar gewicht in Uranium waard.
www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL