En ja hoor weer iemand die een post begint over de zoektocht naar een nieuwe toeter. Heb al eens eerder wat gepost, maar kan hem helaas net meer terug vinden.
Speel nu zo'n 4,5 jaar trompet en momenteel speel ik een vincent Bach model 25 L-boring met daarop een Vincent Bach 5C mondstuk. Hij speelt erg fijn, maar het is een trompet uit 1980 en de ventielen beginnen ernstig vervelend te doen. Apparaat is in het verleden voordat ik hem kreeg ook aardig mishandeld. Zoals gezegd ik speel er erg fijn op, krijg veel complimenten voor mijn klank, heb alleen moeite om de hoogte in te gaan. MDit ligt waarschijnlijk ook aan het feit dat ik mijn mond erg open houd met het spelen. Volgens mijn trompetleraar zorgt dit voor een mooi open geluid, maar de hoogte wordt dan uiteraard wat lastiger. Misschien helpt de L-boring ook niet zo mee?
Verder speel ik in harmonie-orkesten en momenteel in een jazz-combo en heb ik les (dagelijks speel ik 1-2 uur), dus ik zoek wel iets redelijks allrounds. Doch denk ik dat mijn hart toch meer in de klassieke wereld ligt. Mooi spelen licht me tot nu toe wel

Maar goed jazz heeft ook zijn charmes. Al klinkt dat bij mij dan weer vreselijk klassiek.
Ik ben nu aardig aan het sparen en denk daarbij dus aan een trompet van tussen de €1000 en €2000,- en als ik zo naar de prijzen kijk tweedehands. Hij moet weer jaren meegaan, dus beetje kwaliteit is wel gewenst.
Wat raden jullie aan?
Als ik hier zo lees en een beetje op internet surf dan zijn het toch de yamaha trompetten die een goed prijs/kwaliteit verhouding hebben. Maar ook zag ik bij van der Glas bijvoorbeeld een schilke B7 trompet liggen voor €1500,- Is dit bijvoorbeeld wat? Ook kom ik een aantal keer Yamaha Xeno's voor €1500.- tegen. En hoe zit het met de prijsklasses van de veel besproken Hub van Laar trompetten? Daar kan ik eigenlijk weinig over terug vinden. Uiteraard wil ik graag veel meer geld aan een trompet uitgeven, maar dat heb ik momenteel gewoon niet.
En natuurlijk wordt het de komende tijd gewoon veel uitproberen. Ik wil sowieso een keer naar Adams toe. Waar moet ik nog meer zijn? En kan ik de instrumenten over het algemeen naast in de winkel ook tijdens een repetitie een keer uitproberen over het algemeen?