trompet.nl > forum > Toon onderwerp - blaasjes in lak van de leadpipe
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 21 apr 2026 22:42

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 okt 2010 08:22 

Is het een gelakte, of verzilverde.

Want volgens mij bladdert lak er gewoon vanaf, en zeker als de lak van minder goeie kwaliteit is, kan dat vrij vlot gebeuren. En hoeft dat met redrot nog niet eens zoveel te maken hebben.

Anders wordt dit bij zilver. Als er slecht verzilverd is, dan kunnen er blaasjes ontstaan, omdat er vuil zat onder de zilverlaag. Als je denkt dat het redrot is, moet je even goed je leadpipe schoonmaken (met een ragger) en dan kijken of er na het schoonmaken nog bubbels aan de binnenkant zitten. Want dan is het wel redrot.

Het is een probleem, maar het hoeft niet het einde te betekenen. In eerste instantie hoef je er niet veel mee te doen. Voordat het echt doorrot, in de zin dat er gaten invallen, ben je echt wel even verder. In de tussentijd goed schoonhouden (regelmatig olie door je leadpipe blazen is een aanrader). Mochten er echt dikke blaasjes opkomen, dan kun je kijken of je er een plaatje overheen laat solderen (pfeiffer kan dat heel mooi, met kleine verzilverde plaatjes), en als het echt te erg wordt, kunnen zij ook een hele nieuwe pijp bestellen.

Maar ik zou mezelf er niet al te druk om maken.

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 okt 2010 08:25 

Het kan red-rot zijn, maar dan zou je es je stempomp eraf moeten halen en aan de binnenkant kijken je daar ook blaasjes ziet zitten. Als dat zo is , kan je er denk ik weinig anders aan doen dan de leadpijp vervangen.

Op zich komt dit vaker voor. Ik heb het ook eens gehad met mijn Kanstul en ik kon dat prima laten repareren. Vraag wel even verschillende offertes op, want er kan gauw E100,- tussen zitten.

Profiel  

Berichttitel: RR
BerichtGeplaatst: 18 okt 2010 10:35 

FastSwing schreef:
Is de leadpipe rot?

Dat kan niet want Marcel van Pfeiffer heeft op dit forum wel eens gezegd dat hij nog nooooit een Calicchio met Red Rot onder ogen heeft gehad.....

Maar ik denk zo maar dat 't wèl red rot is want ik ken toch echt een Calicchio die gezegend is met dit probleem; kan me niet voorstellen dat 't de enige is.

Is inderdaad niet 't einde van de wereld. De Holton van een toetervriendje van me ziet eruit alsof ie de mazelen heeft maar qua spelen merk je er niks van; zolang de ventielen op en neer gaan op de momenten dat jij dat wilt zou ik 't gewoon negeren. 't Grootste probleem met RedRot is dat de marktwaarde van je toeter ernstig achteruit gaat.
Net wat Marnix al hierboven vermeldde: Mochten er echt gaten in je leadpipe vallen zelfs dan hoef je je toeter nog niet voor veel geld te laten repareren: gewoon patchen die hap met latoenkoper. Ik ken iemand die zo'n akkefietje had midden in een musicall productie. Die repareerde 't tijdelijk met gaffer tape. Bleek gewoon te werken.

Wel is 't natuurlijk niet zo'n beste beurt van de fabrikant. Alweer een legendarisch merk dat er met de pet naar gooit.

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur