trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Ebay
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 21 apr 2026 18:13

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Ebay
BerichtGeplaatst: 30 dec 2009 13:57 

Zijn er mensen die wel eens via Ebay een instrument hebben gekocht?
Tweedehands of nieuw?
Heb je onderzoek gedaan naar het instrument voordat je kocht?
Ik lees wel eens dat er behoorlijk wat kwaliteitsverschillen zitten tussen de verschillende bouwjaren van een bepaald model.
Ben je tevreden over het instrument?

Of is het verstandiger dit niet te doen.
Andersom. Heb je wel eens een instrument via Ebay te koop aangeboden. Wat voor reacties krijg je dan. Is de koper altijd tevreden? Hoe ga je hier mee om.

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 dec 2009 15:04 

Ik heb diverse instrumenten via Ebay gekocht, met name in de VS en Duitsland. Vaak waren het wel instrumenten die goed aangeschreven stonden, aangezien je ze niet van te voren uit kan proberen. Het hele proces is me erg meegevallen. Er zijn ook nog nooit problemen geweest bij mij in ieder geval, maar je moet natuurlijk wel oppassen of het een realistische aankoop is.

Profiel  

Berichttitel: Re: Ebay
BerichtGeplaatst: 30 dec 2009 15:26 

Ook ik heb meerdere instrumenten en accessoires etc. via Ebay gekocht, net zoals Bart Ebay US en Duitsland.
Zowal tweedehands als nieuw. Instrumenten altijd tweedehands. Accessoires soms nieuw, te denken valt dan aan dempers, onderdelen etc.
Ik weet niet goed wat je verstaat onder 'onderzoek doen'. Je moet weten wat je koopt. En je weet dat je een instrument niet eerst uit kunt proberen. Je moet dus goede foto's vragen (liefst ook van ventielen, leadpijp etc., en natuurlijk ook altijd vragen naar de speeleigenschappen, staat van de ventielen, maar er niet van uitgaan dat dit 100% betrouwbaar is. Natuurlijk wel vragen zodat, als het instrument echt totaal niet overeenkomt met de beschreven staat je een klacht kunt indienen via Ebay.
Kwaliteitsverschillen tussen modellen en bouwperiodes is niet een probleem specifiek bij Ebay kopen. Daar moet je je altijd bewust van zijn.
Bij hoge bedragen (wat dat zijn moet iedereen zelf beslissen) zorg ik dat ik via een Escrow service kan betalen (www.escrow.com).
Er zijn op Ebay en via de andere verkoop sites een aantal personen die vrij veel handel doen, deze zijn over het algemeen zeer betrouwbaar en weten wat ze doen, omdat ze vaak internationaal handel doen.
Verder zijn de grote online winkels met een tweedehands voorraad een mogelijkheid (o.a.Thompson en Dillon's), wat niet altijd een garantie is voor een goede afhangeling. Ik heb (op het laagste punt van de dollar-euro koers :D ) een cornet gekocht bij Dillon's, wat erg lang duurde, met zeer matige communicatie en gevaarlijk slechte verpakking. Gelukkig is het instrument goed aangekomen, maar dat viel me redelijk tegen van zo'n muziekzaak.

Laat maar horen als je nog vragen hebt...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 31 dec 2009 10:55 

Laat ik een voorbeeld nemen.

Op dit moment staat een Schilke B7 te koop

http://cgi.ebay.nl/Schilke-B7-Trompete- ... 56385b3d4a

Betreft een powerseller met 100% feedback score.
In advertentie wordt vermeld dat de trompet opnieuw is verzilverd.
Tevens wordt het serienummer vermeld. Geen bouwjaar.
Na wat zoeken op het internet denk ik dat het instrument van 1976 is.
Slechts twee foto's. Waar moet je precies op letten met foto's?

Verkoper lijkt betrouwbaar. Prijs lijkt mij aan de wat hoge kant.
Is waarschijnlijk meer dan instrument in 1976 heeft gekost. Maar dat heb je al snel met een instrument van deze leeftijd.
Instrument ziet er verder gelikt uit.
Maar wat ik niet kan beoordelen is hoe het instrument speelt.
Staat van onderdelen kan ik ook niet beoordelen. Niet bekend of en welke reparaties zijn uitgevoerd.
Was 1976 een goed bouwjaar of maakt dat in het geval Schilke niet uit.
Voor zowel Bach als Martin Committee lees ik dat je bepaalde bouwjaren moet mijden.
Het aantal eigenaren dat het instrument heeft gehad, is niet bekend.

Als ik de voorwaarden van de verkoper erbij neem dan lees ik:

1. Der Kunde, Verbraucher im Sinne von § 13 BGB ist, ist berechtigt, innerhalb von einem Monat nach Erhalt der Ware ohne Angabe von Gründen ein Rückgaberecht auszuüben. Dies gilt nur innerhalb der Bundesrepublik Deutschland und nur für Produkte, die per Versand bestellt wurden.

Mocht het instrument niet bevallen, dan kan ik geen gebruik maken van het recht het instrument zonder opgaaf van reden terug te sturen.
Dit zou een reden kunnen zijn, niet op de koop in te gaan.
Hebben jullie al eens een instrument teruggestuurd? Ik neem aan dat de financiele afhandeling sterk afhankelijk is van de verkoper.
Als jullie een instrument te koop aanbieden, bied je de koper dan ook de mogelijkheid het instrument retour te zenden.

Hoe zit het met belasting en invoerrechten? Als instrument uit EU land komt hoef je geen omzetbelasting en invoerrechten te betalen. Komt het uit VS, dan zou je wel 19% (klopt dit?) omzetbelasting en 3,2% invoerrechten moeten betalen.
Ik lees op de website van de douane dat je douanerechten (zoals invoerrecht) berekent over de waarde van de goederen inclusief vervoers- en verzekeringskosten.
En dat de omzetbelasting wordt berekend over de waarde van de goederen inclusief vervoers- en verzekeringskosten en incl de douanerechten.

Hebben jullie ook daadwerkelijk omzetbelasting en invoerrechten moeten betalen?
Sommige verkopers willen het instrument om deze reden nog wel eens een lagere waarde geven.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 jan 2010 17:16 

Hey Richard,

Een instrument kopen over internet blijft altijd een gok, maar je moet een instrument en verkoper goed in kunnen schatten. Over het algemeen is het feedback systeem bij Ebay goed en kan je erop vertrouwen, daarnaast stel ik vaak vragen aan verkopers om te kijken hoeveel ze van het instrument afweten. Zodoende kan je ook navraag doen naar de algehele staat van het instrument. Ook al kan de verkoper alle vragen behandelen, je weet natuurlijk nooit hoe een instrument speelt zonder dat je er daadwerkelijk op gespeeld hebt. Dit zal altijd een gok blijven. Via foto's kan je vaak zien of er geen schade is aan een instrument, maar je kan natuurlijk altijd vragen of je meer foto's kan krijgen. Naar mijn mening en kennis heeft Schilke altijd goede instrumenten geleverd en zitten er weinig tot geen slechte jaren tussen.

Ik heb zelf nooit een instrument teruggestuurd, maar je moet natuurlijk altijd eerst het gehele bedrag betalen en daarna sturen ze de toeter op. Ook hier kan je natuurlijk van te voren vragen over stellen aan de verkoper. Waarschijnlijk zal het geen probleem zijn als je wel de verzendkosten betaalt van het heen en terugzenden, maar misschien doet hij het principieel niet.

Inderdaad moet je betalen om instrumenten in te voeren van buiten de EU. De precieze percentages weet ik zo niet, maar het zij zo. Meestal is het niet zo'n heel hoog bedrag, hooguit een paar honderd euro (dit is relatief gezien, als student vind ik dit toch redelijk veel :wink: )
Als het via UPS gaat dan heb je kans dat je het niet hoeft te betalen. Blijkbaar hebben ze daar een systeem die er pakketjes uitpikt en daarover invoerrechten berekend, het kan zijn dat jouw pakketje er niet uit gepikt wordt. Tenminste, het is mij ooit overkomen bij mijn piccolo trompet.

Ik hoop dat dit een beetje helpt, mocht er nog iets zijn kom ik het wel weer tegen. In ieder geval de beste wensen voor 2010.

Groet,

Bart.

Harrelson Bravura C trompet
Stomvi Elite Eb/D trompet
Kanstul CCT 920 Piccolo trompet
Vincent Bach Stradivarius 184ML Bb Cornet

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 jan 2010 21:37 

Om op het voorbeeld van Richard terug te komen: een fixed bell schilke zou ik voor deze prijs alleen kopen als ik 'm zou kunnen uitproberen en 'live' bekijken. Het is geen zeldzaam model, die niet in Nederland te verkrijgen is en het is dus geen koopje. Er zijn genoeg mogelijkheden om dit model voor hetzelfde geld of goedkoper in de buurt te vinden.

Ik zou niet op de 'niet goed geld terug regeling' willen vertrouwen, om een aantal redenen:
-het is een heel gedoe (vaak moet je bewijzen dat het item niet is zoals omschreven)
-het kost je geld (je zult het item terug moeten sturen, en de verkoper moet je geld terug storten/sturen)
-het is link (je moet je geld terug krijgen, zie bovenstaande)
-als je verstandig via Ebay koopt is het niet nodig (vraag goede omschrijvingen/fotos: indien geen goede foto's niet bieden, bied niet hoger dan je van plan was, koop alleen koopjes of zeldzame objecten etc.etc.)

Ga er maar vanuit dat je btw (over de aankoop prijs) en invoerrechten (over complete transactie, geloof ik) op items van buiten de EU moet betalen. Ook via UPS. Voordeel van koeriersdiensten boven TNT is dat de douaneafhandeling van koeriersdiensten al vanaf het moment van verzending begint, waardoor het item niet op Schiphol ligt te wachten op douaneafhandeling. Een enkele keer kun je geluk hebben. Des te groter de doos, hoe kleiner deze kans...

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur