bonny schreef:
Ik zou wel eens willen weten of er mensen zijn die ervaringen hebben met dit instrument. posititef dan wel negatief.
Bonny, Ik speel al zo'n 16 jaar op een heerlijke Connstellation gebouwd in mijn geboortejaar; 1962.
Ik heb geen ervaring met andere doppen dan die er standaard opzitten maar ik vind het
zo'n heerlijk instrument. Ik ben tot nu toe nog vrijwel geen trompetten tegengekomen
waar ik liever (jazz) op speel. Ik speel ook veel op mijn Bach 37 die ook heel goed is
en zeker een meer allround trompet, maar wie een tijdje een Connstellation heeft gespeeld vergeet dat niet snel meer, in positieve zin dan...
Ik heb er nog nooit iemand klassiek op zien spelen en naar mijn mening is die daar ook
ongeschikt voor, maar voor lichte muziek kun je 'm heel goed gebruiken. Veel beroemde
trompettisten hebben er lang op gespeeld. Jan Oosthof vertelde mij dat hij er ook
zo'n 10 jaar op gespeeld heeft. Er zijn allerlei redenen waarom trompettisten deze trompet nu niet meer bespelen, er zijn intussen heel veel andere merken die ongeveer
hetzelfde of zelfs beter kunnen bieden, maar dat neemt niet weg dat je bij oud-bespelers
de ogen ziet fonkelen als het over de Connstellation gaat, Ik meende dat in ieder geval
bij Jan Oosthof te kunnen zien. Ook Maynard Ferguson heeft er lang op gespeeld.
Misschien kan Erik Veldkamp het lijstje dat hij mij laatst opsomde van bekende leads én
solisten die er op hebben gespeeld, hier nog eens benoemen.
Sommige trompettisten beweren dat het een heel zwaar instrument is om op te spelen.
Nou, zwaar in gewicht istie best wel maar om te bespelen valt het na verloop van tijd
best mee, je moet er even aan wennen. Eerlijk gezegd krijg ik met name de laatste tijd
wel trompetten in handen die beter zijn en ondanks het feit dat ik niet zo'n switcher ben
sluit ik niet uit dat ik in de nabije toekomst op een andere trompet zal gaan spelen, wat mij
betreft gooien dan Yamaha en HvL hoge ogen, maar die Connstellation doe ik nooit weg!