trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Keuze tussen trompet of flügelhorn
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 21 apr 2026 00:22

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Keuze tussen trompet of flügelhorn
BerichtGeplaatst: 19 dec 2006 17:28 

Ik heb 2 jaar geleden voor het eerst een paar weken op een flügelhorn gespeeld. Sindsdien is het nooit meer voorgekomen. Dit wil ik echter wel weer gaan doen. Het geluid vind ik erg mooi en ik wil er dan ook graag zelf één hebben, maar...

Ik speel trompet en best redelijk (ere-divisie niveau HaFaBra). Mijn King 2055T Silver Flair gaat inmiddels bijna 10 jaar mee en speelt nog goed ondanks wat aanslag hier en daar. Ik weet inmiddels dat het niet de beste toeter op de wereld is en misschien is het verstandig dat ik eens verder kijk.

Ik sta nu eigenlijk voor de keuze of ik een flügelhorn koop waar ik zeker plezier van ga hebben, maar waarschijnlijk nooit mee zal optreden of dat ik kijk of ik een nieuwe trompet kan aanschaffen waar ik nog heel veel gebruik van ga maken.

Wat zouden jullie doen?

Ik begrijp wel dat het mijn eigen keuze is, maar wellicht helpt jullie ervaring mij met de keuze te maken.

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 dec 2006 17:56 

Bedoel je een flügelhorn, zoals gebruikt wordt in de Egerlander en Böhmische en Märische muziek, of heb je t over een bugel?

Ik weet uit ervaring dat een flügelhorn heel anders speelt en intoneert, en dat je daarbij goed moet letten op merk, bouw enz.

Persoonlijk vind ik het nog steeds een "gelegenheids"instrument om t zo maar te noemen.
Je maakt er vaak niet tijdens een optreden continu muziek op, maar meer in afwisseling met je trompet.

En wbt je King trompet....
Je schrijft dat je inmiddels weet dat t niet de beste toeter ter wereld is, maar waar baseer je die mening op ? Op dingen die je leest of van anderen hoort ??
Volgens mij bestaat er geen "beste toeter van de wereld" (alhoewel henry's Taylor in de buurt komt :wink: )
De beste toeter van de wereld is de toeter waar je lekker op kunt spelen en op vertrouwen, dus zolang die nog aan die eisen voldoet, zou ik geen nieuwe trompet kopen, maar een Flügelhorn (of bugel??).
Voldoet je trompet niet (meer) aan die eis, ga dan eens kijken voor een nieuwe trompet..

Succes in ieder geval !

Je®oen

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 dec 2006 18:25 

Jeroenpan schreef:
Bedoel je een flügelhorn, zoals gebruikt wordt in de Egerlander en Böhmische en Märische muziek, of heb je t over een bugel?

Een bugel in dit geval. Verwarrend die namen!

Jeroenpan schreef:
Ik weet uit ervaring dat een flügelhorn heel anders speelt en intoneert, en dat je daarbij goed moet letten op merk, bouw enz.

Persoonlijk vind ik het nog steeds een "gelegenheids"instrument om t zo maar te noemen.
Je maakt er vaak niet tijdens een optreden continu muziek op, maar meer in afwisseling met je trompet.

Precies, dat is ook de reden dat ik twijfel. Ik zal het instrument hooguit eens per jaar gebruiken op een uitvoering.

Jeroenpan schreef:
En wbt je King trompet....
Je schrijft dat je inmiddels weet dat t niet de beste toeter ter wereld is, maar waar baseer je die mening op ? Op dingen die je leest of van anderen hoort ??

Dat en het feit dat de ventielen nooit goed gelopen hebben en het eeuwen heeft geduurd voordat de ventielen redelijk liepen. Daarnaast heeft dat ding last van zogenaamde "red rot" en heb ik de stempomp en pomp op de 3e ventiel schuif moeten laten verstellen, omdat deze er vanzelf uitgleden tijdens het spelen.

Jeroenpan schreef:
Volgens mij bestaat er geen "beste toeter van de wereld" (alhoewel henry's Taylor in de buurt komt :wink: )
De beste toeter van de wereld is de toeter waar je lekker op kunt spelen en op vertrouwen, dus zolang die nog aan die eisen voldoet, zou ik geen nieuwe trompet kopen, maar een Flügelhorn (of bugel??).
Voldoet je trompet niet (meer) aan die eis, ga dan eens kijken voor een nieuwe trompet..

Dat vraag ik me dus af.

Ik speel er liever op dan op lichtgewicht toeters, maar ik weet dus niet of er toeters zijn waar ik nóg beter op kan spelen simpelweg omdat ik op weinig andere toeters heb geblazen (behalve een lichtgewicht Yamaha en Bach).

Begrijp me niet verkeerd hoor, ik blaas graag op mijn King en klink er goed op, maar kan het nog beter vraag ik me af.

Jeroenpan schreef:
Succes in ieder geval !

Je®oen

Bedankt voor je hulp ;)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 dec 2006 19:31 

Een trompet is meer een veelzijdig instrument als een bugel, ook ik speel wel eens bugel.
Mijn voorkeur gaat duidelijk naar de trompet, die ik gebruik in zowel harmonie als fanfare en als solist een soms een avontuurtje in de popmuziek. :)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 dec 2006 19:52 
Moderator

Ik speel op precies dezelfde trompet als Henry (dankje Jeroenpan :wink: )
De Bugel heb ik er graag bij, zowel in het koperensemble als de harmonie. Ook bij de harmonie zijn er wel eens solotjes, (zoals in Blood Sweat & Tears - "for my lady") die fijn zijn om op de Bugel te spelen. Per saldo speel ik toch voor 95% trompet.
Maar, Makke, je woont niet ver van mij vandaan als je de Taylor of de Bugel even wil proberen, moet dat mogelijk zijn....................

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 dec 2006 21:10 

Misschien een compromis? Gewoon een nieuwe trompet kopen en een tweedehands bugel voor heel wat minder geld waar je toch plezier van hebt. Er zijn meerdere voorbeelden hier op het forum van mensen die voor een euro of 200/300 een leuke bugel hebben gekocht voor erbij.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 dec 2006 21:23 

Kikken schreef:
Misschien een compromis? Gewoon een nieuwe trompet kopen en een tweedehands bugel voor heel wat minder geld waar je toch plezier van hebt. Er zijn meerdere voorbeelden hier op het forum van mensen die voor een euro of 200/300 een leuke bugel hebben gekocht voor erbij.

Dat zou een mogelijkheid zijn, ware het niet dat ik niet echt bulk van het geld. Daarnaast vertrouw ik het al niet als iemand een bugel aanbied voor 200 euro...

diederik schreef:
Maar, Makke, je woont niet ver van mij vandaan als je de Taylor of de Bugel even wil proberen, moet dat mogelijk zijn....................

Heel erg bedankt voor je aanbod diederik, maar ten eerste heb ik bijna geen vrije tijd door het toeteren en heb ik geen rijbewijs ;)

Mocht ik overigens binnenkort in de buurt moeten zijn zal ik van te voren contact met je opnemen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 dec 2006 21:41 
Moderator

Een Bugel van eu 200,- kan best nog wel wat zijn hoor. Die (occasion) van mij was eu 325,- (bij de vakhandel (Musicallin)) en speelt nog perfect . Partikulier ligt zo'n instrument lager in prijs. Uiteraard wel goed uitkijken/testen.
Voor wat betreft het ontbreken van je rijbewijs: ik stuur je even een pb.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur