trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Waar let men vooral op?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 19 apr 2026 03:47

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Waar let men vooral op?
BerichtGeplaatst: 10 jan 2004 18:14 

Ik ben erg benieuwd waar men vooral op let bij het aanschaffen van een nieuw(lees ander) instrument.

Ik heb sinds kort voor heel erg weinig (lees: gratis) ergens een Cornet, merk Modus(? 8O ) geregeld van iemand die daar al jaren niet meer op speelde. Een kwartiertje op gespeeld en tot de conclusie gekomen dat het een best redelijk instrument was. Na er een voor de grap er een keer optreden op gespeeld te hebben bleek het toch een vreselijk instrument te zijn. Niet helemaal zuiver boven de G2, en vals nog hoger, niet erg lekker aanspreken, ga zo maar door. Het gekke is, dat ik daar de eerste paar keer dat ik daar op speelde daar helemaal niets van heb gemerkt. Wel dat het boven in de hoogte niet helemaal lekker zat, maar het viel opzich wel erg mee. Pas na een uurtje spelen werd het spelen erop steeds minder fijn.

Ik heb in dit geval geen miskoop gedaan, het instrument was gratis voor mij. Maar als ik er wel geld voor betaald zou hebben zou ik deze problemen ook niet zo heel snel ontdekt hebben voor het kopen. Dan was het minder pretiig geweest

Daarom mijn vraag, waar letten jullie op als je een ander instrument koopt? Hoe lang speel je erop en test je het voordat je echt tot een aankoop aangaat, en hoe krijg je dat vertrouwen in het instrument dat je het ook echt wilt en gaat kopen?

Verder, wie is er überhaupt bekend met het merk 'Modus', Ik had er nog nooit van gehoord.

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 jan 2004 21:35 

Allereerst is het wel of niet vals spelen niet altijd terug te voeren op het instrument maar toch vaak aan de muzikant.
Vergeet in ieder geval niet je oren te gebruiken bij het samen spelen.
Een goeie trompettist is in staat om zijn toon een flink stuk te laten zakken of juist te laten stijgen.
Wat het instrument betreft, elk merk heeft zijn afwijkingen de 1 meer dan de ander.
Van de meest bekende merken zij de afwijkingen wel bekend een goeie verkoper kan je hier alles over vertellen.
De triggers zitten er niet voor niets op.
Voor de mindere bekende merken zou je met een stemapparaatje de tonen kunnen checken, soms is iemand meemenen die goed kennis van zaken heeft ook een optie.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 jan 2004 10:11 

Of je instument vals is, kan je het beste laten checken door een goede ervaren speler die geen belang heeft bij jou aanschaf van een ander instrument. 8O
Hoe ervaren ben je zelf? Hoor je zelf je relatieve intervallen goed? Als je alleen speelt, hoor je dan of je te hoog bent, of te laag, ten opzichte van je stemtoon (=C2).
Is die cornet in de hoogte te hoog, of te laag? Beide kan door embouchure komen, of door je mondstuk. Speel je misschien met een trompetmondstuk op die cornet :roll: ? Ik heb gemerkt dat ik op sommige trompetten met een zeer ondiep mondstuk in de hoogte te hoog wordt, (maar niet op allemaal!).

Groeten, Rik

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur