Goh, inderdaad een aardige discussie hierzo. Tijd dus om weer even wat van me te laten horen dacht ik zo. Ik ben blij te zien dat ik niet de enige ben die het "raar" vind om een trompet ongezien en onbespeeld te kopen. Een trompet is naar mijn mening toch echt heel wat anders dan een auto of een fiets. Op die dingen kun je geen muziek maken bijvoorbeeld (of hebben we hier nog een bijdehand die dat weer wel kan?).
Een trompet uitzoeken is op een bepaald niveau een zeer persoonlijke kwestie. Een beginner (met alle respect verder) zal bepaalde verschillen niet opvallen, terwijl een ver-gevorderde trompettist die verschillen weer juist wel opvallen. Dat kunnen soms hele subtiele verschillen zijn waardoor je besluit welke trompet nou bij jou past. Wat als een paal boven water staat is dat je, ongeacht niveau, plezier hebt van een kwalitatief goed instrument. Gelukkig hebben we er daar meerdere van. De één zweert bij Bach, de ander bij Yamaha en ga zo maar door.
Of elke trompet van een bepaald merk en model hetzelfde kunnen zijn, denk 't dus niet (eindelijk een keer eens met trompetlover!). Dit wil overigens niet zeggen dat dat persee moet leiden tot een minder instrument, soms zelfs integendeel. Zoals Hans al aangaf in één van zijn reply's moet bijvoorbeeld Straub cosmetisch dingen veranderen (steuntje ergens anders ofzo) om het instrument hetzelfde computer golfje te laten maken (dus dan heb je al een andere trompet toch?). Als elke trompet van een merk en type hetzelfde zou zijn, waarom valt het dan toch op dat, als je er een paar dezelfde probeert, je toch wat anders uit de beker krijgt? Misschien zijn de Straubs daar dan wel uniek in, heb dat nog niet mogen proberen

.
Jeroen.
p.s.: Ik dacht dat Vincent bach in handen was van Steinway?