De Ronde Van schreef:
ik baseer dat op het Youtube filmpje dat je onlangs hebt geplaatst,
voor de tijd dat je speelt klinkt dat prima!
Nieuwsgierig geworden door bovenstaande uitspraak ben ik wezen zoeken en heb 't fragment bekeken en beluisterd. En ik kan 't alleen maar met Marcel eens zijn: ik ben aangenaam verrast!
Excuses voor mijn eerste enigzins korzelige reactie op je vraag. Hier een voor jouw bruikbaarder antwoord, helaas in 't engels:
http://www.dallasmusic.org/gearhead/New ... Guide.html
Dat James de kleinere onafhankelijke Europeesche merken niet noemt zal je duidelijk zijn.
Hier zijn visie op tweedehands instrumenten:
Most pro quality trumpets are owned by people who appreciate them and take good care of them, so they are usually in very good condition. En dat kan ik -uit eigen ervaring- alleen maar beamen; het doemscenario dat Delano schetst is mij volledig onbekend. Van de 16 tweedehands instrumenten die inmiddels gepasseerd zijn (een man moet een hobby hebben nietwaar) heb ik nog nooit te maken gehad met versleten ventielen, verkeerd uitgevoerde reparaties of redrot in 't instrument, op een Yamaha Z na dan. Juist omdat tweedehands topinstrumenten allezins betaalbaar zijn -op enkele classics als Bach Mt. Vernon en New York en Martin Committee na dan- kan je je nog 's een gekkigheidje veroorlovan zonder gelijk leeg te lopen. Bovendien zijn goede instrumenten altijd weer met bescheiden winst dan wel verlies te verkopen.
Voor 't budget dat jij in gedachte hebt heb ik een Conn 12B, 22B Victor, 22B New York Symphony en een Bach ML37 en dan hou ik nog ruim 500 euro over!
Een instrument voor zowel klassiek als jazz.
Een goede trompettist kan op ieder instrument jazz spelen. Kijk maar 's naar de instrumenten die Chet Baker allemaal inzette: Martin Committee, Conn Connstellation, Getzen Capri, Bach ML37 en daarnaast nog een hele vloot aan goedkope studietoeters als Blessing Scholastic die hij voor weinig bij Muller Muziek op de kop tikte.
Ook klassiek kan je op heel veel verschillende trompetten spelen: Een kennis van me studeerde af op een Getzen Eterna en Huub Robbeerts speelde in de jaren 70 op een Connstellation in 't balletorkest. Om maar 's twee uitersten te noemen.
Met jouw sound in 't achterhoofd zou ik mikken op een instrument met een 37-achtige beker.
Yamaha.
Yamaha maakt fijn spelende instrumenten maar behouden na langere tijd niet hun waarde omdat 't materiaal waar ze van gemaakt zijn niet geschikt is om koperblaas instrumenten te maken zodat 't instrument na verloop van tijd van binnen uit wegrot. Daar kan je een heel punt van maken -zoals ik doe- maar je kan hier ook je schouders over ophalen. Feit echter is dat iedere Yamaha ouder dan een jaar of 10 behept is met dit euvel en dat de verkoopwaarde daardoor aanzienlijk lager ligt dan die van een even oude Bach Stradivarius, vandaar dat ik vraagtekens zet bij de stelling dat Yamaha trompetten een goede prijs/kwaliteits verhouding hebben.
Helaas is Yamaha niet de enige fabrikant die trompetten produceert die lang niet 't eeuwige leven hebben. Holton, Conn UMI -dus die van na de 38B Connstellation- Courtois en Kanstull.
Waarom ik vind dat je een andere leraar nodig heb.
Hoewel je een geweldig sound hebt loop je zoals je zelf schrijft tegen beperkingen op. Wel -voor iemand die slechts 4 jaar speelt- behoorlijk hoog kunnen spelen maar dan wel snel moe. Je hebt onlangs ontdekt dat dat wel eens zou kunnen komen omdat je met een grote aperture speelt + de je ademsteun en houding niet op orde is. Zaken die een goede leraar als eerste zou moeten aanpakken lijkt me.
Dan nog even iets over je 5c mondstuk.
Een Vincent Bach 5c mondstuk heeft een behoorlijk dun randje, Wel, als je hoog speelt zonder lipcompressie zal je om de opening klein genoeg te maken voor de hoge noten je toevlucht moeten nemen tot andere middelen: waarschijnlijk je linkerarm....
Een mondstuk met een dun randje + flink wat pressure is natuurlijk hèt recept om snel af te branden. Ik denk dat je er flink op vooruit zou gaan als je een mondstuk zoekt met ongeveer de zelfde binnendiamer als Bach 5c maar dan met een iets bredere rand: Warburton 5MC of Reeves 42C. En natuurlijk toch gaan studeren op een closed lipsetting want dan hoef je niet zo hard te duwen mèt behoud van sound. Op de site van Erik kan je veel informatie hierover vinden.
Ik weet dat Ruud Breuls op een 5c mondstuk speelt of speelde, maar hoewel je 't heel goed doet heb je nog steeds niet 't niveau van dhr. Breuls. Ik ook niet hoor, maar er wordt aan gewerkt