MSLT schreef:
.......Yamaha YTR 8310Z (Theo: lijkt deze op de 6310Z?) komen bij mij een heel eind in de richting naar wat ik zoek.....
De boring van de 8310Z -en dus ook die van de 6310Z- is een stuk kleiner dan die van de andere trompetten die je hebt geprobeerd. Gecombineerd met zijn grote beker heeft dat een trompet opgeleverd die en verrassend makkelijk speelt en een mooie warme klank geeft.
De 6310Z sprak mij wat meer aan, maar er zijn hier op dit forum ook lieden die juist weer de voorkeur geven aan de 8310Z; de verschillen zijn eigenlijk marginaal.
Als amateur ben je altijd op zoek naar het instrument dat 't makkelijkst speelt -althans, als ik voor mezelf mag spreken- in combinatie met de sound die je op dat instrument wilt maken.
Op de M boring Bobby Shew modellen heb ik met plezier enige jaren gespeeld ware 't niet dat hun warme klank me steeds meer tegen begon te staan, vandaar dat ik nu op een Conn 22B Victor -die een vergelijkbare boring heeft maar een stuk helderder klinkt- mijn ding placht te doen.
Als je als amateur niet beschikt over een embouchure van schokbeton kan je instrumenten met een ML boring en een 72-achtige beker beter links laten liggen. Die instrumenten klinken wel fantasties, alleen heb je daar geen reet aan als je na een half uurtje op apegape ligt.