trompet.nl > forum > Toon onderwerp - cornet slopen - trompet bouwen
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 19 apr 2026 08:55

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 maart 2003 13:01 

Oh no....here we go again... :roll: :roll: :roll: :roll:

Ik vond de opnames niet te pruimen uit muzikaal oogpunt. Het geluid, ach daar kun je toch nooit echt veel van zeggen met van die "doe het zelf" opnames. Als iemand die Charlier jarenlang heeft gespeeld en nog steeds speelt, moest ik bijna lachen om hoe dat op z'n Amerikaans klinkt. Vreselijk, die Yanken hebben vaak echt geen idee wat muziek maken is.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 maart 2003 22:54 

Deze vonnik ok leuk om te zien: Een vent die Bach trompetjes sloopt en weer immekaar zet om intonatie en resonantie te fixen etc.
http://homepage.mac.com/fkm/hornproject/project1.html

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 maart 2003 07:28 

rproost schreef:
Bach trompetjes sloopt en weer immekaar zet om intonatie en resonantie te fixen etc.
http://homepage.mac.com/fkm/hornproject/project1.html

Zonder het één of ander, maar dergelijke "ingrepen" kunnen écht het verschil betekenen tussen een trompet die je in het geheel niet, dan wél bevalt :)

De brace tussen de bell-bow en de eerste valve slide zorgt al jaren voor de nodige dicussies. Het verhaal van de brass valve guides (i.p.v. de standaard nylons guides) kan ik -en vele met mij- onderschrijven. Alle Bach's die ik speel heb ik voorzien van brass guides, en zou ze er voor geen geld van de wereld weer willen wisselen voor nylon exemplaren.

Van alle add-on en after-sale accessoires voor Bach trompetten (overigens niet alleen bij Bach) zijn de brass guides zeer gewild. Selmer/Steinway maakt ze trouwens al jaren niet meer, maar en zijn ateliers genoeg die ze wel maken, omdat er gewoonweg veel vraag naar blijft bestaan.

Over het nut en de onzin van brass valve guides hebben we elders al een discussie gevoerd. Toch een tip: onbekend maakt onbemind en voor je een oordeel velt: Proberen die hap ! :D

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 maart 2003 22:59 

Hornblower schreef:
Zonder het één of ander, maar dergelijke "ingrepen" kunnen écht het verschil betekenen tussen een trompet die je in het geheel niet, dan wél bevalt :)

Euh ja, maar hier begin je denk ik niet aan als je vind dat je trompet als een droom speelt.
Tis een gok, maar je kan net zo lang doorknutselen tot ie wel naar wens is.

Alle braces hebben invloed op het geluid. Toen ik die pagina las ben ik gelijk aan het experimenteren geslagen op mijn Holton. Toen ik de brace tussen de beker en de leadpipe alleen maar even had warmgemaakt zodat het soldeer aan de bekerkant smolt, merkte ik al een fikse verbetering in intonatie en aanspreken!
POK! zij die toen de spanning zich ontlaadde. (is paar keer gevallen)

Daar had ik het bij moeten laten, maar ik werd overmoedig

Het verwijderen van de brace geeft een groot open geluid maar de focus is weg.
Het weglaten van de steun tussen 2e ventielhuis en beker maakt dat de hele trompet vibreert tijdens het spelen (heerlijk gevoel) maar de projectie van de hogere noten wordt minder.

Ik heb ook de hele beker eraf gehaal om te kijken hoe die eruitzag aan de binnenkant. (netjes) Toen zag ik hoe scheef het 3e ventiel zat ten opzichte van EEN valveport, heb ik alles maar weer vastgemaakt, hopeloos geval, valve alignment onmogelijk.
Zoals hij nu is, blaast hij lekker licht rond de E2 en de rest is redelijk, dus ik zal nog iets door moeten klooien. Zou er een systematische methode zijn om de optimale plaatsing van de braces te vinden?
Mijn trompet ziet er niet meer uit (fix ik nog wel) maar het was een leuk experiment.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 maart 2003 00:06 

Waarom doet Bach het dan niet gelijk goed? :?:

Profiel  

Berichttitel: Bach hcaB
BerichtGeplaatst: 20 maart 2003 19:29 

Toch gek om een cornet te verbouwen tot trompet. Is een cornet dan net zo cylindrisch gebouwd als een trompet? Ik heb altijd gedacht dat een cornet zo'n beetje tussen bugel en trompet zat qua constructie. Hans, leg ons allen dat eens uit want jij hebt toch die Connstellation hybride? O ja, als je toch gaat uitleggen, wat betekend SLAX eigenlijk?

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 maart 2003 12:55 
Moderator

ik dacht dat een cornet juist conischer was als een trompet zou het dan niet zo zijn dat je met zulke acties een trompet maakt die naar niks klinkt?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 maart 2003 14:12 

Hij gebruikt ook alleen het oude ventielhuis, en dat is gewoon recht. Beker (lang) en leadpipe (lang en rechter) zijn met name de onderdelen die een trompet tot een trompet maken.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur