trompet.nl > forum > Toon onderwerp - getzen 300-serie of kanstul 990c
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 21 apr 2026 00:23

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: oud nieuws.....
BerichtGeplaatst: 29 nov 2007 11:22 

martijn85 schreef:
Ik heb zelf nog geen goed onderhouden intrument gezien met een rotte leadpipe. Wel een aantal die echt vreselijk goor waren. De levensduur van een intrument valt of staat met het onderhoudt. (ongeacht de fabrikant)

Idd voor ~2000 euro heb je veel keus.

Ehh, Martijn, volgens mij haal je een paar dingetjes door elkaar......
In ieder geval heb ik al veel goed onderhouden instrumenten van Kanstul en uit de Conn/Selmer-Steinway stal gezien met leadpipes die in no time door red rot aangetast zijn.
Maar je heb wel een punt dat er voor 2000 en nog wat ballen veel te koop is. Ook toeters van merken die geen last hebben van red rot.

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 nov 2007 13:15 

martijn85 schreef:
Henry schreef:
Veel Kanstul modellen hebben "last" van leadpipes die relatief snel op zijn.

Voor het geld van die Kanstul kun je heel veel andere mooie toeters kopen

Ik heb zelf nog geen goed onderhouden intrument gezien met een rotte leadpipe. Wel een aantal die echt vreselijk goor waren. De levensduur van een intrument valt of staat met het onderhoudt. (ongeacht de fabrikant)

Idd voor ~2000 euro heb je veel keus.

Neus eens rond op het forum Martijn, en lees eens naar de ervaringen van anderen. Ikzelf ken een trompettist die binnen 5 jaar een gat in zijn Leadpipe had. Ook een Kanstul blazer. En dat lag zeker niet aan het onderhoud. Mee eens: met frequent onderhoud kan het misschien iets langer duren voordat er een gat in de leadpipe valt, maar als je instrument er gevoelig voor is dan komt het, onherroepelijk!!!!

Smith & Watkins
Bach Strad 72*

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 nov 2007 13:44 

Kanstull LEgering = BAGGER!

Ik heb zelf ook een tijdje kanstull gespeeld en de lak (roodkoper) was binnen een half jaar al aangetast op de "handplekken".
Bovendien hoor ik idd van velen dat de legering erg slecht is.

Beetje vergelijkbaar met een Alfa uit de jaren 70/80...
hahaha... die werden van sloopijzer gemaakt, binnen 6 jaar rotte zo'n kar volledig onder je reet vandaan...
hehehe...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 nov 2007 13:49 

Ik moet zeggen ik heb zelf een Jupiter Tribune XO ( 1602 ) met sterling leadpipe en grote handgeklopte beker.
NIks mis mee.
Kanttekening: je met het ventielwerk wel heel goed onderhouden/bijhouden want dat is naar mijn mening toch een minpunt aan deze toeter.
Als ze dat nog verbeterd krijgen kun je volgens mij voor de centen die je ervoor betaald, ik heb er € 1500,- voor betaald (nieuw!), geen betere "proffesionele" all-round toeter kopen.
En ja: reputatie van Jupiter:
"huh, speel jij op een jupiler, das toch niks...blaat blaat blaat..."
Tot nu toe is iedereen die ik op mijn toeter heb laten spelen daar al op terug gekomen.
Kortom: hele goede all-round toeters.

En het is zoals een vriend van me altijd zegt:
Als jij ergens lekker op speelt en er goed op klinkt, laat iedereen een dikke lul krijgen die anders zegt!

ja toch?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 nov 2007 15:07 

Ik vond op de laatste Messe in Frankfurt de XO beter spelen dan de nieuwe Yamahas die ik daar uitprobeerde. Ik vond de Jupiter bijzonder freeblowing, te vergelijken met sommige Schilkes.

www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL

Profiel  

Berichttitel: Re: oud nieuws.....
BerichtGeplaatst: 29 nov 2007 20:47 

Theo van Kampen schreef:
Ehh, Martijn, volgens mij haal je een paar dingetjes door elkaar......
In ieder geval heb ik al veel goed onderhouden instrumenten van Kanstul en uit de Conn/Selmer-Steinway stal gezien met leadpipes die in no time door red rot aangetast zijn.

Laat ik nou net als yamaha man tussen alleen maar bachs en 1 conn in zitten. De conn is een jaartje of 40 oud. De bachs zijn uit eind jaren 80. Nergen geen red rot, maar wel allemaal brandschone instrumenten.

De meest verrotte toeter die ik ooit gezien heb is trouwens een 4 jaar oude yamaha met 37 zwarte pitten in de (roodkoperen) leadpipe en stempomp. Dat ding was van binnen vreselijk goor en had een half jaar liggen rotten (en rook ook zo) zonder vooraf schoongemaakt te zijn.

Bacterien kunnen in vuil in je trompet gaan groeien en kunnen zuren aan maken. Als bacterien geen kans krijgen om lekker je toeter op te lossen (enzymen in je speeksel zouden trouwens ook mee kunnen helpen) dan kan je trompet een stuk langer mee gaan (wat de leadpipe en stempomp betreft).

joostv schreef:
Kanstull LEgering = BAGGER!

Ik heb zelf ook een tijdje kanstull gespeeld en de lak (roodkoper) was binnen een half jaar al aangetast op de "handplekken".

De lak is dus slecht. Rode pitten komen van binnen uit, handplekken komen van buiten uit. Het is dan de lak die aangetast wordt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 nov 2007 21:06 

conclusie dus van dit alles:
- poets goed je instrument (liefst na iedere keer spelen)
- doe dit zowel van binnen als ook goed van buiten
- koop (eventueel) zo een speciaal leren houdertje voor om je ventielhuis (voorkomt aantasting op die plek waar je je hand om het ventielhuis hebt)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 nov 2007 21:11 

Ik als Kanstul speler die echt wel zuinig op z'n instrument is kan bevestigen dat niet de lak slecht is, maar de leadpipe!
Ook bij mij is deze wel aan vervanging toe, vrees ik!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur