turbokenneth schreef:
Ik heb nog geen ervaring met Yamaha-cornetten maar ik kan me wel inbeelden dat ze niet die cornetsound krijgen. Besson is zeker aan te raden, 't zijn warme cornetten, makkelijk speelbaar en goede intonatie. Binnen die prijsklasse wordt het dan moeilijk zoeken voor een nieuwe besson. Ik zou meer gaan voor een recent gebruikte.
Dit naar mijn mening alleszins.
mvg,
Kenneth
Gevaarlijke uitspraak die je daar doet. Op dit moment zijn er in de brassbandwereld 2 grote namen als het over corentten gaat, Besson en Yamaha. Er zijn mensen die zweren bij de mellow sound van een Besson terwijl andere liever een stevige yamaha horen.
Wat betreft intonatie, ik heb persoonlijk nog nooit op een Besson gespeeld die goed intoneert. Het is ook een bekend probleem dat Besson cornetten over het algemeen niet zo heel goed stemmen, daartegenover staat natuurlijk wel een volle ronde klank. Yamaha cornetten daarentegen stemmen redelijk goed, zeker in vergelijking met de Besson, ze klinken dan ook niet zo mellow als een Besson, maar eerder iets kernachtiger. Let op!: de verschillen zijn niet groot. Het is niet zo dat de Besson als een bugel klinkt en de Yamaha als een trompet. Ik denk zelfs dat veel mensen moeite zouden hebben om een Yamaha van een Besson te onderscheiden als ze een cornet zouden horen.Het is dus zeker niet waar dat je op een Yamaha geen echte cornetklank kan maken.
Ik heb vroeger altijd op een Yamaha YCR6335HS gespeeld. Prima instrument, stemming was ok, klank was stevig, sprak relatief makkelijk aan. Ik heb dan ook nooit spijt gehad van mijn aankoop! Sinds ik bij NLBB ben gaan spelen ben ik overgestapt op een Besson dit vooral om dat de rest van de band ook Besson speelde waardoor ik beter zou mengen binnen de band.
Het is dus zeker niet waar dat Besson per definitie beter is dan Yamaha, in tegendeel zelfs. Testen en kijken wat voor jou het beste past is dus de boodschap.