Hans schreef:
Ter vergelijking:
Bach heeft in 40 jaar 600.000 stradivarius trompetten gemaakt, dat is dus 15.000 trompetten per jaar !, nog afgezien van al het andere wat ze daar bouwen. Daarbij kan dus never de kwaliteitscontrole plaatsvinden die kleinere ateliers wel toepassen.
Een bedrijf als VB heeft daar natuurlijk geen tijd voor. Dat blijkt ook wel want ze zijn nimmer in staat geweest om het niveau van de jaren '50, toen ze nog in NY zaten, te evenaren. De productiekosten moesten omlaag .. en dat gaat gewoon ten koste van de kwaliteit.
Met alle respect voor jou al vakman. Maar het is onzin te denken dat een bedrijf dat veel produceert de gewenste kwaliteitsnorm niet zou halen, en dat niet zou kunnen constateren. Zeker niet onder argumenten als; "natuurlijk geen tijd voor " en het zijn er zoveel.....
Het kan namelijk heel goed zijn dat een dergelijk bedrijf in staat is tot verkoop van grote aantallen omdat zij juist een goed kwaliteit en service leveren. Er is tegenwoordig geen bedrijf meer wat de kwaliteit niet op zijn productie afgestemd heeft. De bedrijven die dat misschien niet hebben zijn juist de kleinere ondernemers, voor hen is het vaak duur.
Ik krijg langzaam de indruk dat veel mensen zouden denken dat als iets in serieproductie wordt gemaakt dat dat niet goed zou zijn. Dat is dus niet correct.
Nog even over VB;
Ik heb mijn antwoord al op de vraag welke intrumenten goedkoper zouden zijn dan een VB met vergelijkbare kwaliteit. VB is misschien wel zo duur omdat de productie en kwaliteitscontrole gewaarborgd zijn en zelf ook van een hoge kwaliteit. Misschien wel meer dan bij andere berijven
Het kan best zo zijn dat er vroeger hele goede instrumenten met de hand werden gebouwd. Maar door de ontwikkelingen van de afgelopen, laten we zeggen....50 jaar, zijn er niet voor niets geweest en erop gericht zo efficient mogelijk met een hoge kwantitiet kwalitatief geode instrumenten te maken en te verkopen. Dus..." In de jaren vijftig"......? ...... geen vergelijking met de jaren 2000.
Nogmaals, ik heb specifiek geen kennis van instrumenten bouw, maar wel van produktielogistiek.