ik wist dat ik beide om een goeie reden deed
ik denk dat er geluk met gemoeid is (een trompet gekocht hebben van een goeie reeks) alhoewel ik denk dat het soms aan verzuim in onderhoud ligt ook. mijn vakman brengt dmv dat bad een beschermingslaagje aan en ik denk dat dat niet slecht is. regelmatig goed spoelen met lauw water achteraf (om de 3à4 weken) is ook niet slecht. dus, genoeg dingen waarmee je zoiets kan proberen voorkomen. maar wat ik echt niet inzie is wat olie er aan kan verbeteren, misschien dat de alcohol die in die olie zit het chemische proces verstoort of vertraagd maar overtuigd daarvan ben ik niet. is olie eigenlijk een zuur of een base? anders kan je de ph-waarde van je speeksel berekenen en een base in je trompet kieperen zodat de ph-waarde op 7 komt wat gelijkstaat met (zuiver) water maar dan zitten we al heel ver en die base zal ook wel reageren met je zilver... Voor diegenen die het echt willen doen, ph-teststrookjes kan je bij je apotheek kopen. Ik ga echt eens kijken of ik zuur speeksel heb met zo'n strookje

suc6.