Jaws schreef:
baszz schreef:
Bij mijn trompet heb ik het gedaan dmv een hele felle lamp in de ventielbuisjes te schijnen zodat ik precies kon zien wat er scheelde en dat was wel aardig wat in mm termen zeg maar , dus heb ik de aanpassing gedaan.
Dat was ook wel een beetje mijn probleem met een Straub trompet: Je telt 2400 euro neer voor een instrument dat je zelf nog af moet werken.....

En als ik het zo lees komt dat niet toevallig bij een trompet van Straub voor

Onzin, het komt bij alle merken voor. Heb hier een Bach staan met zo'n dure Adams behandeling! en die heeft het ook. Je moet het belang van zo'n alignment niet overschatten. Het uiterlijke probleem zit vooral in de gebruikte dempingsmaterialen, rubber of vilt.
Rubber is veel slijtvaster dan vilt, maar ligt vaak wat hoger, zodat als een ventiel is ingedrukt, deze wat hoger blijft staan. En dat is helemaal niet zo erg.
Pas op met zelf experimenteren want, zoals eerder gezegd, het ventiel moet ook goed staan als het niet is ingedrukt en dat kun je zelf niet zien.
De discussie bestaat al zolang er trompetten worden gebouwd, dus ik zou me er niet te druk om maken. Pas als er echt grove afwijkingen inzitten en het instrument intoneert niet goed meer, is er reden om er iets aan te doen maar geloof me, daar heb je bij Straub echt geen last van.