trompet.nl > forum > Toon onderwerp - het grote Yamaha topic
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 20 apr 2026 20:50

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 jul 2007 11:58 

richaar-cdl schreef:
trumpet john schreef:
Wat vond je er niet goed aan?

Als je op de website kijkt van Damrow, kan je zien dat hij een 8310Z custom speelt. Ik ben erg benieuwd wat 'custom' in de deze inhoudt.

Dat verder de stepbore en het lichtgewicht niet mijn ding is, is een ander verhaal. Dat zijn meer persoonlijke vorkeuren

Ik dacht dat er alleen een andere beker op zat.

Ik weet ook (nog) niet of een 8310Z m'n voorkeur heeft of dat ik liever op een wat zwaarder instrument met een grotere boring speel.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 jul 2007 12:09 

ja ik heb daar echt al zoveel over gehoord. Van mensen die het zogenaamd écht weten en Frits écht goed schijnen te kennen.

Het gaat van aanpassingen in de beker tot echt een complete (her) modellering naar zijn favoriete Bach-instrument. Dat laatste moet toch wel een broodje aap verhaal zijn. De enige die de waarheid weet is der Fritz zelf.

Overigens vond ik de (kleine) meerprijs van de Xeno t.o.v. de 8310Z wel gerechtvaardigd.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 jul 2007 15:45 

In het topic " Wie speelt wat" staat Yamaha nog steeds boven aan en dat doet me goed. :)
Bijna 3 jaar heb ik mijn huidige Xeno 8335RGS die me uitstekend bevalt.
Wel een keer en probleem gehad met de ventielen later bleek de ventiel olie die ik had gebruikt te dik te zijn.
De keuze voor een Xeno of 8310Z is natuurlijk erg persoonlijk op de 8335RGS moet ik harder werken maar ik klink er ook mooier op dat heb ik er graag voor over.
Ja en wat Jaws zegt over een nieuwe trompet zo uit de doos of 1 die lang in de winkel heeft gestaan eerst olie erop, is een must.
Niet alleen zullen de ventielen slecht lopen maar ook kun je direct schade krijgen waardoor reparatie direct nodig kan zijn. :?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 jul 2007 15:55 

richaar-cdl schreef:
ja ik heb daar echt al zoveel over gehoord. Van mensen die het zogenaamd écht weten en Frits écht goed schijnen te kennen.

Het gaat van aanpassingen in de beker tot echt een complete (her) modellering naar zijn favoriete Bach-instrument. Dat laatste moet toch wel een broodje aap verhaal zijn. De enige die de waarheid weet is der Fritz zelf.

Overigens vond ik de (kleine) meerprijs van de Xeno t.o.v. de 8310Z wel gerechtvaardigd.

Frits Damrow speelt op een standaard 8310Z zonder aanpassingen o.i.d. Ik heb dat persoonlijk van hem vernomen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 jul 2007 17:08 

Ik ben niet zo heel erg gek van de yamaha's. Ik ben zelf in het bezit van een 4335, en ben op zoek naar een toptrompet. Ik heb nu al meerdere trompetten uitgeprobeerd, van verschillende merken, maar het blijkt steeds weer dat de yamaha's het voor mij niet zijn. Ook niet de topmodellen (ik heb ze zo ongeveer allemaal al gehad).

Ik vind de yamaha's die ik heb gespeeld allemaal saai van klank. Ze bliezen redelijk zwaar, en ze konden kwa speeleigenschappen niet tippen aan de andere merken die ik heb geprobeerd (schilke, calicchio, eclipse, ed.). De enige toeter van yamaha die mij tot nu toe echt beviel was het till bronner model.

Ik vind het lastig te verklaren waar dit verschil in zou zitten. Zou het misschien te maken hebben met het feit dat het echte fabriekstoeters zijn? Dus toeters in grote oplage? Ik weet het niet, maar vast staat dat ze mij totnutoe nog niet positief hebben verrast :oops: .

maar een toeter is natuurlijk persoonlijk, dus tsja, misschien zijn er mensen die het helemaal geweldig vinden! Blijf dan vooral lekker erop spelen.

Johan

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 jul 2007 18:17 

Ik vind de 8310Z erg goed spelen. Van de Xeno's ben ik niet kapot en de nieuwe 9335NY heb ik nog niet geprobeerd. Ben ook benieuwd naar de 6330B (Till Brönner model). Deze schijnt gebaseerd te zijn op de oude Martin Commitee.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 jul 2007 18:25 

Het Till Bronner model is toch echt heel wat anders als een Calliccio. Omdat je beide noemt heb ik eigenlijk ook geen idee wat je zoekt.

Natuurlijk zijn het echte fabriekstoeters. Het ontwerp is er in meer of mindere mate op aangepast om in grote series en met grote consistentie gemaakt te kunnen worden. Vandaar dat Yamaha een kwalitatief goede en consistente 6 of 8 serie voor relatief weinig geld kan aanbieden. Die zijn flink beter als je 4335. de 4335 ken ik dan niet maar de 2335 n de 5335 vond ik beiden wat licht klinken (naar mijn smaak te licht). De 5335 speelde daarbij ook wel erg licht.

Ik weet dat er Yamaha's zijn die (te) zwaar blazen, ik heb er zelf een in bruikleen van de muziek vereniging. Maar bijvoorbeeld een 6310Z of een 8310Z staan er om bekend heel licht te spelen zonder perse licht te klinken.

Maar er zijn meerdere fabrikanten die leuke instrumenten maken. Misschien dat er een nederlandse, duitse of engelse wat kleinere bouwer binnen je budget wel iets leuks heeft. Eén ding weet de dan zeker: het is geen fabrieks toeter.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Alle tijden zijn GMT + 1 uur