trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Van Laar Bugelspelers
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 20 apr 2026 20:49

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 mei 2007 20:13 

flugelfrank schreef:
Nou in mijn geval kan ik je vertellen dat ik afgelopen zaterdag bij hub ben geweest om een bugel uit te zoeken. Uiteinedelijk heb ik de B2 gekozen
Echt waar? Had je nog niet verteld! :wink:

Om een antwoord te geven op de vraag: bij flügels heb je geloof ik verschillende soorten receivers: Amerikaanse versie (o.a. Kanstul) en Franse versie (o.a. Courtois). Misschien is het daardoor dat sommige mondstukken niet zonder meer passen?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 mei 2007 21:59 

Hub heeft meerdere mondpijpen voor flugel omdat die veel verschil in klank en weerstand maken. Zo kn iederee1n uitkiezen wat ie lekker vindt.

Wat betreft de receivers van trompetten, die zijn in principe gewoon geschikt voor de meeste mondstukken. Maar sommige mondstukken gaan er nu eenmaal iets meer of minder ver in en dat kan soms wat problemen opleveren met stemming of aanspreken. Ik heb dat bij andere merken ook wel meegemaakt.

Stemmingsproblemen heb ik ook wel meegemaakt bij Hub toen ik een korte tijd op een B7 speelde. Die was te groot voor mij qua boring e.d. waardoor ikzelf niet goed in de kern kon spelen. Het instrument was dus wel goed, zoals gezegd dat kan Hub allemaal makkelijk opmeten via de computer, alleen hij paste gewoon niet bij mij. Datzelfde zal Kerkradenaar wel overkomen zijn. Daarom kun je ook niet maar zo zeggen dat je op een toeter van HUb hebt gespeeld die niet stemde en dat de kwaliteit niet constant is, zeker niet als je maar eventjes op 2 totaal vreemde toeters gespeeld hebt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 mei 2007 09:03 

erikveldkamp schreef:
Dat Hub's instrumenten je niet bevallen kan natuurlijk, ieder zijn smaak. Maar dat ze niet konstant van kwaliteit zijn of niet stemmen kan ik toch niet met je delen. Ik heb er inmiddels meer dan 100, misschien wel 200 bij hem getest en heb er nog geen 1 gespeeld die niet stemt. Dat is juist 1 van zijn sterke punten.

Als je toch vindt dat een instrument niet stemt, dan ligt dat vaak aan de receiver. Het mondstuk gaat er meestal dan niet ver genoeg in. Dat euvel is in 2 seconden door Hub verholpen.

En dat elke B4 of ander model niet hetzelfde is kun je verwachten. Dat is bij elk merk zo, zelfs bij Yamaha's. Dat kan ook niet, dat is inherent aan instrumenten bouwen en ambachtelijk handwerk.

Maar je hoeft ook geen fan van hem te zijn, maar gewoon op zijn waarde schatten is het minste wat je mag verwachten. Het feit dat er zoveel profs (en amateurs) op zijn toeters spelen en hij een wachtlijst van 80 toeters heeft inmiddels zegt voor mij genoeg over de kwaliteit die hij levert.

Ik denk dat dat het euvel bij van Laar is; een istrument is pas goed als er na een paar "dan veranderen we dat toch" aanpassingen het instrument dan uiteindelijk toch in orde is.
Andere merken zoals Yamaha, Bach enz. hebben natuurlijk ook verschillen in hun instrumenten, maar dat ligt allemaal toch wel dichter bij elkaar. En een bouwer als Yamaha kan helaas niet bij elke trompettist komen staan bij het uitzoeken van een instrument. Er zijn collega's van Erik dat dit beamen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 mei 2007 10:20 

Voorlopig is het natuurlijk alleen maar positief dat Hub z'n instrumenten kan aanpassen aan de wens van de klant.
Maar je kan je wel afvragen hoe lang hij dat nog volhoudt.
Als er steeds meer mensen op zijn instrumenten spelen en z'n wachtlijst dus steeds langer wordt kan ik me voorstellen dat dat op een gegeven moment ten koste kaat van z'n service.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 mei 2007 11:24 

... wat kan het Hub schelen wanneer zijn wachtlijst oploopt naar een half jaar? Ik ken een trompetbouwer die een wachtlijst heeft van ongeveer 14 maanden. Hub zijn succes is onderandere te danken aan zijn service, het zou dom zijn daaraan te gaan tornen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 mei 2007 11:31 

Ik denk dat het Hub best kan schelen!
Als hij een wachtlijst heeft van meer dan een jaar loopt hij het risico dat zijn 'klanten' weglopen en toch gaan voor een Bach of Yamaha die ze bij wijze van spreken meteen mee kunnen nemen.
Natuurlijk wíl hij niet tornen aan z'n service, en dat zal ie ook zo lang mogelijk uitstellen (als het al gebeurd), maar ook hub heeft maar 24 uur in een dag zitten en noodgedwongen, zou het best eens kunnen gebeuren!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 mei 2007 11:45 

Dehaanmuziek schreef:
Ik denk dat het Hub best kan schelen!
Als hij een wachtlijst heeft van meer dan een jaar loopt hij het risico dat zijn 'klanten' weglopen en toch gaan voor een Bach of Yamaha die ze bij wijze van spreken meteen mee kunnen nemen.
Natuurlijk wíl hij niet tornen aan z'n service, en dat zal ie ook zo lang mogelijk uitstellen (als het al gebeurd), maar ook hub heeft maar 24 uur in een dag zitten en noodgedwongen, zou het best eens kunnen gebeuren!

zijn bedrijf was eerder ook groter met meer personeel

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 mei 2007 12:00 

...in een dag zitten inderdaad maar 24 uur, maar als je een uurtje eerder opstaat 25!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur