Yamahaddatdangezegd schreef:
Rik Baars schreef:
Al die extra bochten maken 'm meer konisch dan een trompet,
Conisch heeft te maken met de manier van uitlopen van de buis, hoe meer conisch deze is , hoe meer de vorm op een conus (kegel) lijkt, in tegenstelling tot cilindrisch, waarbij de vorm van de buis een cilinder benadert.
Aan bartjefrit, Cedric en Magnumhorn: Ik vind ze nogmaals erg ongeschikt voor dweilorkest en aanverwante zaken. Je wordt in een mum van tijd doof van je eigen geluid. Of jullie hebbn al een gehoorbeschadiging (of blazen niet hard genoeg

)
Ik heb zo'n ding (Jupiter) en vind 'm een stuk "tammer" dan mijn trompet, maar misschien heb ik een erg goedkope.....
Ik gebruik 'm zelden (vakantietoetertje, en op de camping kan je niet echt te keer gaan

), maar ik zal eens proberen wat er gebeurt als ik hard blaas........
over conisch:
een bocht maakt een instument (ook) conisch: er is een binnen- en een buitenbocht (=accoustisch gezien verschil in weglengte), en dat vertaald zich naar conisch gedrag. blijkbaar draagt het niet genoeg bij, en wordt het toch een scherp toetertje, maar bij cornetten worden toch met opzet meer bochten "gevouwen" als bij een trompet. Wat is behalve de beker, anders het verschil? Er wordt tussen de bochten toch vooral rechte pijp gebruikt, dacht ik........
Yamahaddatdangezegd, over dat oorverdovende volume: daar had je zowieso al eens een topic over, toch