trompet.nl > forum > Toon onderwerp - olds ambassador 1973
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 20:40

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: olds ambassador 1973
BerichtGeplaatst: 23 dec 2008 17:08 

hallo ik kom over een paar dagen in het bezit van een olds ambassador trompet
met lichte lakschade
gemaakt in 1973
ik wil hem gebruiken voor met de carnaval zodat ik mijn nieuwe trompet thuis kan laten
heeft iemand ervaring met een olds
of weet je er iets over te vertellen
ik ben erg benieuwd of ik geen kat in de zak bezit ,

m.v.g frand

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 dec 2008 19:41 

De Olds Ambassador is op zich een hele goede trompet. Zowel de Amb. cornet als trompet gelden als student-horn maar daarbij hebben ze altijd gegolden als de absolute top. D.w.z. ze zijn vaak beter dan sommige proftoeters. Ik heb zelf nog steeds een Amb. cornet die ik veel gebruik. Het enige probleem is dat jij onderweg bent naar een toeter uit de nadagen van Olds. Ein 60'er jaren begon de kwaliteit van Olds achteruit te gaan met name door de opgeschroefde produktie. Ook had Zig Kanstul in 1970 de firma verlaten. Zoals bekend viel in 79 het doek voor Olds. Dus je zult je er persoonlijk van moeten vergewissen of jouw '73 Olds goed in elkaar zit enz.

Profiel  

Berichttitel: Zoals alles.......
BerichtGeplaatst: 23 dec 2008 22:05 

delano schreef:
.....maar daarbij hebben ze altijd gegolden als de absolute top.

Absolute top? Ik heb het genoegen gehad zowel een Olds Ambassador als een Conn Director gedurende lange tijd te mogen bespelen. Nou, ik weet dat er mensen zijn die heel goed uit de voeten kunnen met een Ambassador, maar mij beviel de Director veel beter.
Ik vond de Ambassador een stugge toeter met stroeve ventielen met loodzware veren. De Director had in theorie veel mindere ventielen -van die primitieve buizen met een losse veer onderin zoals bij bugels- maar die liepen veel comfortabeler.
De Director had niet een fantastische klank -ondanks de roodkoperen beker toch wat blikkerig- maar projecteerde uitstekend, was gemakkelijk te mannen qua zuiverheid en omdat ie zo makkelijk speelde heb ik er heel veel plezier van gehad. Met m'n stomme klotekop heb ik 'm destijds verkocht om budget te genereren voor een Connstellation, een toeter waar ik gek genoeg helemaal niks mee kon.

Kortom, Ambassador is een prima toeter àls ie bij je past, (maar dat geldt eigenlijk voor zoveel toeters!) en er is maar één manier om daar achter te komen.

www.luxuriamusic.com

Profiel  

BerichtGeplaatst: 24 dec 2008 16:11 

Ik heb ook wel eens een Conn Director in mijn handen gehad maar die vond ik raar klinken (dit was toen ik mijn eerste echte toeter ging kopen dus misschien niet zo'n sterk argument). Ik heb toen een Olds Amb. cornet gekocht. Wat ik hierboven over de Amb. trompet heb gesteld heb ik niet zelf bedacht maar is een soort samenvatting van discussies van dit forum en van de trumpetherald.
Met name in de US gebruiken erg goede amateurs en sommige profs de Amb. trompet nog steeds, vooral in een beetje zuid-amerikaanseachtige muziek.
Voor wat betreft de ventielen van de Ambassador: volgens mij staan die als heel goed bekend, een probleem bij mijn cornet was dat ze vaak bleven plakken, traag werden. Dat heb ik aanvankelijk opgelost door de veren een beetje uit te rekken waardoor inderdaad e.e.a. wat zwaar gaat lopen. Inmiddels ben ik erachter gekomen dat de ventielen van de A. gevoelig zijn voor de juiste olie. Ik gebruik nu de Reeves H2O-oil en ik heb nooit meer een traag ventiel gehad en het gaat nog lang mee ook. O ja, en nieuwe veren moeten kopen omdat je ze wel uit kunt rekken maar niet goed weer kunt induwen. Met "absulute top"bedoelde ik natuurlijk voor wat betreft de student-trompetten.
groeten, Delano

Profiel  

BerichtGeplaatst: 25 dec 2008 14:33 

OK, Theo, hier enige opmerkingen van Jin Donaldson van de Trumpetgearhead:

Olds made over a million brass instruments, but went out of business in 1979 or so. Their Ambassador line of student brass instruments was the best ever and there are many many of those horns still out there. I started on one myself and recently purchased one on eBay for my high school age daughter to use for marching band. These are great playing horns, often better than other companies' allegedly professional models, built to withstand all the rigors of the school band room, marching field, and street. They were built to be played at Armegedon. But these horns are not the prettiest things around at this point because even the newest ones are at least 20 years old and most were finished in lacquered brass and the lacquer has often at least partially worn away. Some of the more expensive (in this context that means over $125) eBay examples can, however, look pretty good and nearly new. Others are worn and in need of some repair and they often sell for under $50, but I wouldn't bother with those, unless you know pretty much what you are doing (which means you probably aren't reading this page). Look at the more expensive ones--they are essentially ready to go and the comparable new horn would be 3 to 4 times as expensive. But they may have some splotchy lacquer.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 dec 2008 09:18 

Ik heb ook voor wat onveiliger omstandigheden een ambassador gehad, een prima instrument voor dat doel, nooit problemen gehad met de ventielen. Mijn exemplaar was niet zo stijf, je kon er gemakkelijk aan buigen ! Overigen heb ik ook goede ervaringen met soortgelijken zoals de Holton collegiate en de Reynolds Medalist:

Profiel  

BerichtGeplaatst: 26 dec 2008 14:18 

Nou, mijn Ambassador cornet is ook mijn geheime wapen, als ik overvallen wordt op straat sla ik er iemand mee dood denk ik (als ik hem raak). Ik denk dat je er een spijker in de muur kunt slaan zonder dat er ook maar een miniscuul deukje in zit. Alle gekheid op een stokje: ik ken geen muziekunstrument dat zo degelijk is gebouwd, de doppen van het ventielhuis lijken wel door Mecedes gemaakt, zo solide voelt dat aan.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 11 jan 2009 13:43 

Naar aanleiding van de wat kritische noot van Theo heb ik vandaag eens wat research gedaan m.b.t. de Olds Ambassador trompet. Als je regelmatig de trumpetheraldfora volgt valt het op zo vaak leden daar nog steeds een Olds Ambassador hebben. Ook als je de beroemde player-hornsite bekijkt zie je dat de Amb. relatief vaak voorkomt, even uit mijn hoofd: Don Cherry, Louis Prima, Freddie Hubbard. in ieder geval, de rest zou ik op moeten zoeken.
Nog iets aparts: ik ben net weer even op reis geweest en tegenwoordig neem ik altijd mijn Olds Amb. cornet mee het vliegtuig in zo in een rugzakje van de Rode winkel zonder enige bescherming. Gaat prima. En weer blijkt hoe vreemd instrument de trompet/cornet is. Ik heb een Conn 36A cornet die zeer licht blaast en een largebore Yamaha maar die gekke Olds Amb. blaast gewoon het beste. Ik heb hem ook wel eens door anderen laten bespelen die hem zwaar vonden spelen (dat waren overigens Yamaha cornetblazers uit de 6-serie, die blazen inderdaad erg licht). Maar dan zie je hoe persoonlijk dat is. Gisteren kwam ik teruggevlogen na weer enige tijd (vooral alnge noten) op de Olds geblazen te hebben en ik kreeg thuis TOTAAL geen geluid uit mijn Yamaha 6345 trompet! Het was net of hij dicht zat. Gewisseld van mondstuk van de 11C4/7C van Yamaha naar de 3C van VB en dat ging iets beter. Komt dat nou omdat een cornet toch sowieso gemakkelijker blaast dan een trompet of wat anders is het?
Ik zou het niet weten.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur