Zelf weet ik weinig van deze trompet, maar ik kan je wel een beetje verder helpen.
Kijk voor meer informatie op Trumpetherald.com en gebruik de zoekfunctie daar (die werkt ook als je gast bent).
Voor informatie over Selmer serie nummers ed.:
http://rouses.net/trumpet/selmer.htm
Algemene tips:
Het spelen van Vintage toeters kan zeker aantrekkelijk zijn, vooral als je een speciaal geluid zoekt. Verwacht alleen niet de perfekte intonatie van veel moderne trompetten. De mondstuk keuze kan hier erg belangrijk zijn, niet alleen voor de speler, maar vooral ook voor 't instrument. Vaak is bij echt oude trompetten (globaal van voor 1955) trouwens de derde ventielbuis aan de lange kant gemaakt om de lage D en Des zonder triggers of schuiven bereikbaar te maken. Soms is de eerste buis aan de korte kant en de tweede weer aan de lange kant...
Ik heb meerdere instrumenten die tussen de 35 en 50 jaar oud zijn en die ik nog regelmatig voor concerten gebruik. Mijn beste piccolo is bv een Selmer uit 1967/1968, de Es trompet die ik meestal voor solo gebruik is een Besson uit 1957/1959. Twee van mijn trompetten zijn zelfs van rond 1885; één daarvan is inderdaad behoorlijk versleten, maar de andere is gerestaureerd ("overhaul") en speelt écht nog fantastisch (hoewel te "ouderwets" voor modern concert gebruik).
Het komt er gewoon op aan hoeveel het instrument gebruikt is en hoe goed het onderhouden is, maar instrumenten die in slechte staat zijn kunnen meestal nog uitstekend gereviseerd worden. Dat is alleen wel vrij duur en loont dus alleen de moeite voor speciale trompetten die je echt voor concerten wilt gaan gebruiken (dus waarschijnlijk ook de trompet die jij op 't oog hebt).
Geen zin in dure ventiel revisies, maar wel in 't instrument? Met dikkere ventiel olie kom je ook een heel eind!
Een globale test voor woensdag als je dat instrument gaat uitproberen (waarschijnlijk weet je dit al, maar voor de zekerheid):
Om de dichtheid van de ventielen te testen kun je ventiel voor ventiel het volgende doen: blaas lucht door de trompet (zonder mondstuk), terwijl je een ventiel indrukt waar je het ventielbuisje van verwijderd hebt. Het buisje waar nu de lucht uitkomt sluit je af met je vinger. Is er nog bijna totale tegendruk te bespeuren dan is alles okay; merk je dat er veel lucht ontsnapt, dan is een ventiel revisie nodig.
Vergeet vooral niet naar de mondpijp te kijken!!! Zitten er kleine rode plekjes op de buitenkant? Is ie na schoonmaken met een borstel nog heel onregelmatig van binnen? Dit kun je testen met de achterkant van een potlood: glijdt ie gemakkelijk via de stembuis kant naar binnen of schuurt ie langs de wand? In dat geval zou ik er afblijven, omdat er dan waarschijnlijk een rottings-proces ("red-rot") gaande is. Dit is heel moeilijk te stoppen en je zult dan vrijwel zeker een andere mondpijp en stembuis moeten zoeken. (Moeilijk voor een vintage toeter.) Red-rot onstaat vooral door de zure adem/speeksel van de speler. Dit is erg afhankelijk van de persoon en z'n mond-hygiene.
Het instrument professioneel laten reinigen loont altijd de moeite, vooral bij aanschaf van oudere gebruikte instrumenten. Dat kan chemisch of ultra-soon. Dat laatste kan alleen niet met gelakte instrumenten, omdat de lak er als het ware af getrild wordt. Voor zilver/goud/kale instrumenten kan dat echter wel en is het de meest betrouwbare methode.
Een uitstekend adres bij jou in de buurt voor ultra-soon óf chemisch bad en reparaties is "Mark Maass" in Udenhout 013-5451025.
Lang antwoord met veel dingen waar je niet om vroeg, sorry.
Groeten & succes,
Maarten.
Edit: wat foutjes weggewerkt.