trompet.nl > forum > Toon onderwerp - ML , L bore
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 19:31

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 jan 2004 16:40 

L J schreef:
Dit zijn twee verschillende dingen.
Als je een luchtbed opblaast, heb je weinig weerstand, maar je moet er veel volume in doen. Je zult dus vaker gaan ademen dan je lichaam nodig heeft je CO2 blaas je af: hyperventilatie.
Als je op een trompet met zeer kleine boring speelt (in het meest extreme geval een piccolo), moet de druk in je mondholte hoger zijn om er evenveel lucht in te krijgen: als deze druk hoger wordt dan je bloed druk, kan bloed minder goed uit je hoofd stromen en wordt je duizelig.

Kijk, dat wilde ik net gaan zeggen :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 jan 2004 17:31 

En hoe doe je dat?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 jan 2004 08:52 

Da's voor jezelf een beetje uitzoeken maar wat voor mij het beste werkt is:
Veel druk geven op het middenrif, dus heel veel ademsteun, maar weinig lucht in het instrument blazen, anders gaat hij terug slaan en krijg je bovenstaande problemen, en je tong omhoog brengen, zodat de luchtkamer in de mond kleiner wordt.

Overigens: een Connstellation (de oude dan) heeft een boring van .438, dus de vergelijking met een piccolo is niet zo gek, die zitten ook rond die koers.

Misschien dat Jeroen nog zinnige aanvullingen heeft :?:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 apr 2004 13:56 

Beste mede blazers,

Ik denk dat de meeste van jullie me nog nooit lijfelijk hebben mogen aanschouwen, maar ik kan jullie vertellen dat ik maar een klein kereltje ben. Met mijn 1.70 lang en 58 kilo zwaar beschik ik dan ook zeker niet over een grote longinhoud. Ik denk dat het met een paar liter wel gedaan is. Verder ben ik ook niet een pro die iedere dag vele uren speelt. Misschien hoogtens een fanatieke amateur. Maar dan vaak een fanatisicme dat meer gaat zitten in veel en mooie optredens dan in vele uren per dag studeren :lol:
Muziek gaat wat mij betreft altijd om de juiste mix tussen (technische en muzikale)kwaliteit en plezier vind ik altijd...

maar goed...

Ik heb de laatste 4 jaar gespeeld op een ML bore Bach(300 serie), met een standaard Bell erop. Ik ben nu voor het eerst na wat proefspel alweer een poosje over gestapt op een Selmer Paris, Large bore, en grote bell. En wat een enorm verschil! Ik kan zo heel erg veel beter mijn lucht kwijt, heb een zo heel erg veel vollere klank in de hoogte, en blaas mijn pedaalnoten er ook veel makkelijker uit. Ik heb ook voor mijn gevoel veel meer controle over mijn gehele klank, ik kan er meer mee. Sowieso blaas ik er luider mee, maar ook wanneer ik erg zachtjes blaas voelt dat heel erg goed. Om bij hele pianissiomo stukjes een mooie toon te blazen kost wel vrij veel lucht, en wat meer inspanning dan bij mijn Bach ML bore, maar ik heb ook wel weer meer controle over mijn toon... Het klinkt dan wel weer voller en warmer.
Ik speel zelf momenteel vooral jazz en lichte muziek, misschien dat ik daardoor mijn instrument daardoor anders gebruik dan de klassieke trompetist...? Aan de andere kant lukken de arban-etudes ook nog prima.. 8) .

Kom ik als laatste (natuurlijk) (weer) terug bij het verhaal dat alles persoonlijk is, maar voor mij is de keuze duidelijk, ik ervaar geen van de nadelen vaak beschreven bij een grotere boring.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 apr 2004 15:23 

De boring is maar 1 onderdeel van de feeling van het instrument. Het verloop van de beker is veel belangrijker voor de doorstroming en klank van het instrument. Dat geld trouwens in dezelfde mate voor het mondstuk. Dan heb je nog de stembocht of die rond is of een reversed leadpipe etc. etc.

Zo je ziet is de boring maar een klein onderdeeltje van het instrument. Ik heb de laatste tijd vele verschillende trompetten vergeleken op boring en zat redelijk vaak fout met wat ik van de tevoren inschatte.

Ik heb nu een Bach L met een 25 beker, dat is de kleinste beker die Bach maakt. het voordeel daarvan is dat je je lucht makkelijk doorblaast maar je blijft veel hoog in het geluid houden (sizzle) wat erg geschikt is voor lead.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 apr 2004 13:57 

Ik vraag me sowieso weleens af wat nou echt het verschil is tussen L en ML.
Speel zelf bes op standaard Bach strad mod 37 ML, heb weleens voor de grap
alle buizen vervangen door buizen van zelfde model met L bore en dus mijn buizen op andere trompet gedaan.
Paste allebei zonder enig probleem :?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 apr 2004 09:52 

Is hier sprake van een groot boring complot :?:

8O 8O 8O :? :? :?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 apr 2004 21:24 

Het verschil tussen de maten van een L bore is ook niet erg groot :
bv
0.460 inch = ml bore
0.462 inch = L bore (verschilt per merk hoor)
verschil = 0.002 inch = ongeveer 0.05 mm!

dus die L bore buizen zullen hoogstens een beetje losjes zitten.

Als je je toeter met een haarfohn bewerkt zet ie al bijna zoveel uit!
(hee het werkt!, speelt wel lekker)

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Alle tijden zijn GMT + 1 uur