The Joker schreef:
delano schreef:
[quote="trompret]
is het raadzaam om een c-trompet te kopen aangezien de gitaren ook in c gestemd zijn?
[/quote]
Een bes-trompet is het meest gangbaar. Die ben je ook al gewend en er is voldoende aanbod van deze instrumenten.
Het feit dat de gitaren in C zijn gestemd maakt niet zoveel uit.
[/quote]
Hmmm, die gitaarbandjes willen nog al eens alleen in E, A, D , G, C en evt. B spelen, dan heb je het vaak wel gehad, voor de bestrompet is dat Fis, B, E, A enz., dat zijn geeneenvoudige toonaarden.
Zelf zou ik zoiets op mijn 80A doen die ik met stoprod snel kan verstellen van Bes naar A, dan krijg je opeens: F, Bes,Es enz.
Voor de meesten onder ons zal dat wat eenvoudiger zijn.
Dat zou dus een wat ouder instrument kunnen zijn, een King liberty of zo.[/quote][/quote]
Je transponeert de verkeerde kant op: g, c, f enz moet je lijstje voor a-trompet zijn. Dit trucje brengt wel de nodige stemmingsproblemen met zich mee... De buizen aan je ventielen zijn namelijk precies op lengte voor een trompet in bes, voor een trompet is a zouden ze iets langer moeten zijn. Ik gebruik het af en toe (carmen prelude bv) maar vaak studeer dan wat langer op de lastige dingen.[/quote]
Sorry, maar het heeft niets te maken met de verkeerde kant op transponeren. Omdat ik van alles gespeeld heb voordat de trompet in beeld kwam ben ik erg gewend te denken in concert pitch. Bij het trompetspelen komt het er op neer dat ik alles een toon lager lees, is voor mij realistischer.
Per ongeluk (dat is idd het risico) heb ik boven concert pitch aangegeven.
De Conn 80A van 1942 heeft een ouick overgang van Bes naar A. Dat ding is er op gebouwd. De oudere versies hadden streepjes op de buizen hoever je ze uit moest trekken, nog oudere een mechanisme. Ik heb op de mijne een keer uitgedokterd hoe de buizen zouden moeten staan. Idd blijft zelfs dan de intonatie iets lastiger.