trompet.nl > forum > Toon onderwerp - cornet revival?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 21 apr 2026 21:00

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: cornet revival?
BerichtGeplaatst: 31 okt 2008 13:44 

Al enige tijd loop ik met het idee een nieuwe topic m.b.t. de cornet te openen en wel om de volgende reden. Ik heb hierbij uitsluitend de lichte- en jazzmuziek op het oog, klassiek ligt dit anders.
Naast de trompet is tegenwoordig de flugelhorn gewoon als 2e instrument. Toch was dat dertig jaar geleden helemaal niet het geval. De flugel is weer populair geworden (volgens mij) door de Gil Evans/Miles Davis platen zoals Porgy and Bess en Concerto enz. Overigens speelde Miles daarbij op een Martinflugel die iegenlijk meer op een cornet lijkt. De cornet is eigenlijk al in de 20-er jaren van de vorige eeuw in onbruik geraakt met volgens mij als voornaamste reden dat een trompet harder klinkt en daarom beter geschikt was voor de jazzpraktijk, immers er werd toen zonder versterking gespeeld.
Dat argument gaat nu veel minder op.
Dan de cornet. Ook hier zijn veel misverstanden over, er zijn meerdere soorten met een verschillend geluid. Het bekendst zijn de shepherdscrook-cornetten met het mooie bochtje waar de beker uitmondt in het ventielblok (ook mooi bij bijj de Marcinkiewicz trompetten!). Dit zijn de echte Brassbandcornetten met een beetje (oneerbiedig) het Leger des Heilsgeluid. Dan zijn er de American longcornets waar de shepherdcrook ontbreekt, door "echte" cornettisten vaak als trompetkloon afgedaan. Dan is er nog een derde groep, met name de oude Conncornetten zoals de 6A, die eigenlijk meer trompet zijn maar dan met een cornetreceiver en een cornet leadpipe. Hier zijn onderling veel verschillen. De Conn 80A waar Bix op speelde had een immense boring, met een trompetachtig mondstuk geeft zo'n ding ook een trompetachtig geluid. De Conn 6A daarentegen heeft een 1# boring 0.438, net zoals de Connstellation. Met name de Bixcornetten zijn zeer geschikt om verschillende klanken uit te halen, afhankelijk van het mondstuk vooral.
Nu las ik toevallig ergens hier op het forum dat Erik Veldkamp zijn Yamaha-cornet had weggedaan omdat het teveel studeren kostte om het typische cornetgeluid te krijgen. Dat zou kunnen maar dat is juist wat ik met deze topic wil bestrijden. Er betaat niet 1 cornetgeluid maar meerdere. Als je Nat Adderly op zijn cornet hoort hoor je alles wat een trompet doet maar toch een tikje anders. Freddie Hubbard heeft een hele CD volgespeeld op, meen ik, een vooroorlogse cornet. Ik ben een grote fan van Ruby Braff hoewel die naast cornet ook trompet speelt.
Het geluid dat ik zelf wil hebben op trompet benader ik het meest op mijn Olds Ambassador cornet met een JK 3c, d.w.z. eigenlijk dus met een trompetmondstuk. Hoe klinkt zoiets? Een beetje zoals Davis vroeger, beetje mellow met een brassy attack.
Hoewel mijn Conn 36A veel lichter en gemakkelijker speelt blaas ik eigenlijk elke dag wel voor de sound op de Olds. Op trompet is die sound voor mij nu moeilijker te verwezenlijken, het wordt snel wat breder en wat onpersoonlijker.
Nu de kernvraag. De flugel is erg in trek voor ballads e.d. Mijn stelling is dat de cornet daar in beginsel ook heel geschikt voor is maar eigenlijk een beetje in het verdomhoekje is terecht gekomen: een cornet is niet cool! Ook wordt de cornet in de jazz enz. eigenlijk alleen in de dixieland gebruikt en heeft daar een beetje dubieus image mee gekregen, vermoed ik. Iemand Commentaar?
Groeten, Delano

Laatst bijgewerkt door delano op 31 okt 2008 15:04, in totaal 1 keer bewerkt.

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 31 okt 2008 14:55 

Omdat de cornet qua geluid dichterbij de trompet staat dan de flugelhorn is een flugelhorn een praktischer instrument voor er bij dan een trompet. Het heeft echt iets heel anders dan een trompet, dus het is echt de moeite om er bij te gebruiken.
Bovendien wordt je bijna verplicht om een flugelhorn te hebben als je veel bigband speelt.
Ik kan bij een bigband in ieder geval niet aan komen zetten met een cornet. Dat is niet cool. :wink:

Wat je zegt over dat er niet één cornetklank is maar meerdere klopt natuurlijk. Maar dat gaat toch ook op voor trompet en in mindere mate voor flugelhorn?

Laatst bijgewerkt door Pier met de toeter op 31 okt 2008 14:56, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 31 okt 2008 14:56 

Jazz is uitermate geschikt om je eigen geluid te laten horen, d.w.z. vooral als je solist bent is dat erg belangrijk. Als jij jouw droom geluid het beste verkrijgt met een cornet, dan zal niemand je daar in tegenwerken.

Art Farmer vond dat hij het beste klonk op een Flumpet, dus liet hij Monette zo'n instrument voor hem bouwen. Monette heeft nu een Sattva voor Ron MIles gebouwd en daar schijnt hij nu erg gelukkig mee te zijn. Zo zijn er nog veel meer voorbeelden in de jazz.

Wat ik er dus mee wil zeggen is dat blijkbaar er niet zoveel solisten zijn die de cornet gebruiken om hun jazzy geluid voor te brengen. Maar als jij je daartoe wel geroepen voelt moet je dat vooral niet laten.

Profiel  

Berichttitel: cornet revival?
BerichtGeplaatst: 31 okt 2008 15:26 

Ik heb het verhaal (+ de interviews) net gelezen op de Monette-site. Prachtig ding die Sattva. Ook aardig in dit verband dat ook die Ron Miles de weg van de cornet had bewandeld. Toevallig heb ik enige dagen gemaild naar iemand die een Dynasty cornet aanbiedt op Marktplaats en dat betreft volgens mij een wat ze noemen een sopranobugel in G gestemd (net zoals de Sattva) en bestemd is voor gebruik in drumbands dacht ik. Ik wilde die toeter eens gaan proberen al houd ik mijn hart vast voor de intonering.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 31 okt 2008 17:03 

Zou ik niet doen, die Dynasty die op marktplaats word aangeboden is geen cornet. Maar een trompet in G. Het geluid van die dingen komt echt niet in de buurt van een cornet. En er moet ook gewoon een trompetmondstuk op. En komt qua klank niet in de buurt van de Sattva.
De intonatie van zo'n Dynasty is op zich nog best aardig. Alleen is het wel erg wennen aan de G-stemming.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 nov 2008 00:03 
Moderator

quote: er bestaat niet 1 cornet-geluid maar meerdere.
Ik had ooit het genoegen, ik dacht zo rond 1988, tijdens de Nederlandse Brassbandkamipoenschappen naast de legendarische (in 1992 overleden)Harry Mortimer te zitten. (overigens zelf ooit een ontzettend goed cornettist)
Tijdens een pauze kwam het gesprek op blind jureren.
Hij zei dat dat wat hem betreft (in Engeland) geen enkele zin had omdat hij meteen het geluid van de principal cornettisten van de diverse topbands herkende, en dus meteen wist welke orkest er speelde. (Bekende principals in die tijd Philipp Mccann, James Shepherd etc).
Ook nu hoor je duidelijk verschillen tussen b.v. Roger Webster of Richard Marshall.

Wat vinden jullie: herkennen jullie sommige toptrompettisen / flugelspelers aan hun eigen geluid? (voorbeeldje: Damrov of Masseurs)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 nov 2008 00:16 

't gaat hier over de jazzcornet hè...
en "dé" jazztrompettisten herken je wel..

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 nov 2008 00:28 
Moderator

cees schreef:
't gaat hier over de jazzcornet hè...
en "dé" jazztrompettisten herken je wel..

Sorry Cees, ik dwaal weer eens af :wink:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur