trompet.nl > forum > Toon onderwerp - HvL Oiram vs. B8
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 21 apr 2026 06:59

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 61 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 maart 2008 12:01 

Nou dat lijkt me heel redelijk. Dan heb je voor relaftief weinig geld 2 trompetten. Ik heb nl. echt super zitten twijfen tussen de B5 en B8, waarbij het de B5 is geworden omdat ik die persoonlijk wat allrounder schat. Maar die B8 klonk zo mooi warm....
Ik ga denk eens met Hub bellen

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 maart 2008 12:09 

Mij heeft Hub het ten strengste afgeraden: de lead-eigenschappen veranderen drastisch als je een beker verwijderbaar gaat maken. Maar als je risico wil lopen, zal hij het best voor je willen maken.

www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 maart 2008 12:41 

De beker zal denk ik toch wat meer gaan resoneren. Monette heeft/had bijv. de LTJ waarbij de steun na het ventielhuis omgedraaid wordt waardoor er een langer gedeelte van de beker vrij kan vibreren. Jazzsolisten vinden dat wel fijn, het geeft een wat ronder geluid en speelt vrijer. Leads hebben juist die weerstand nodig in het hogere register.

Ongeveer hetzelfde geld voor een ronde stembuis. Het geluid wordt ronder en het speelt wat opener. Je hebt minder weerstand omdat de lucht beter doorstroomt. Maar als je in het hoge register blaast dan werkt dat juist een beetje tegen. Dan is extra weerstand juist prettig. Zeker als je wat projectie en sizzle wilt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 maart 2008 13:22 

Roel, ging dat bij jou ook over combinatie B5/B8. Bij alle andere modellen kan ik het me voorstellen, maar juist bij deze twee lijkt het me wel goed mogelijk omdat vlg hub alleen de
beker verschilt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 maart 2008 13:30 

HanZsizzle schreef:
Roel, ging dat bij jou ook over combinatie B5/B8. Bij alle andere modellen kan ik het me voorstellen, maar juist bij deze twee lijkt het me wel goed mogelijk omdat vlg hub alleen de
beker verschilt.

Nee het ging niet over het feit dat de bekers niet bij elkaar zouden passen, maar puur het feit dat het verwisselbaar maken van bekers ten koste gaat van de stabiliteit in het hoge register, en het spelen van leadtrompet tot een vermoeiendere bezigheid kan maken.

Ik moet overigens bekennen dat ik met een wat betere ademtechniek (dan toen ik Hub verzocht mijn beker verwisselbaar te maken) nu inmiddels een breder spectrum aan klank bestrijk met een en dezelfde beker. Ik gebruik wel twee verschillende mondstukken; die klinken aanzienlijk verschillend van elkaar.

www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 maart 2008 13:36 

Als het puur om een warmer geluid gaat, dan zou ik eerder een ander mondstuk aanraden voor jazzy solo's of klassiek. Ik gebruik ook een Bob Reeves 43C2J, 42C, 42S en een 42ES al naar geluid het geluid dat ik wil horen bij de muziek die ik speel. Nu ik een weekje vrij heb zit ik weer driftig klassiek te studeren op mijn 42C, daarna gaat mijn 42ES er weer op voor mijn werk als leadtrompettist.

Het verwisselen van mondstukken is minder rompslomp en een stuk goedkoper dan het verwisselen van bekers. Ik heb een Eb-trompet met 2 bekers maar vind dat niet echt handig. Het verschil in geluid is echter ook niet groot genoeg om hem constant te verwisselen. Ik wissel nog wel eens van mondstuk al naar gelang de muziek dat ik er mee ga spelen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 maart 2008 14:05 

Daar hebben jullie inderdaad wel gelijk in. Als het kennelijk toch ten koste van de kwaliteit van het instrument gaat, kan je beter met meerdere mondstukken werken.
Ben trouwens wel benieuwd of er forumleden zijn die met instrumenten hebben met verwisselbare bekers wat hun ervaringen zijn. Nu ik dit schrijf bedenk ik me dat ik daar wellicht een ander topic voor moet aanmaken :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 maart 2008 16:39 

Het spijt me jongens. Ik ben het zelfs gewoonweg helemaal vergeten het erover te hebben. Nou ging ik ook allen maar even met iemand anders mee om een prachtige Oiram uit te zoeken, en voor mezelf een klein experiment te doen met wat mondbuizen op mijn bugel.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 61 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur