trompet.nl - d toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 21 apr 2026 00:11

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: het grote Yamaha topic
BerichtGeplaatst: 08 jul 2007 11:21 

Alle Yamaha spelers kunnen hier hun positieve en negatieve ervaringen kwijt.

als je andere instrumenten speelt, of geen ervaring hebt. Gelieve niet te komen neuzelen.

Andere merken topics zullen volgen.

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 jul 2007 13:24 

2,5 jaar geleden nieuwe Yamaha Xeno 8335RGS gekregen. Begon prima, fijne intonatie, ventielen zwaar maar liepen wel. Na 1,5 jaar allemaal zwarte puntjes op het zilver, en de ventielen bleven inmiddels regelmatig hangen en waren erg stroef. Bespeel inmiddels weer Bach.

Heb ook een Yamaha YFH 731 bugel. zo'n 25 jaar oud, speelt helemaal geweldig. Enige nadeel: geen trigger, echter, stemming is zo goed dat die eigenlijk ook amper nodig is. Ik hoor trouwens erg vaak heel positieve verhalen over de Yamaha bugels van zo'n 20 jaar geleden.

Jupiter pocket
King Trombone
OLP Tony Levin 5-string Basgitaar

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 jul 2007 06:40 

Ik ben begonnen op een Yamaha cornet, jaren lang met veel plezier opgespeeld (totdat ik het echt tijd vond worden voor een trompet). Prima ding, is het nog steeds.
Mijn moeder heeft een 6310 en wil niets anders meer. Ze vind hem heerlijk licht spelen, prachtig geluid, ventielen lopen als 'n trein.
Nooit klachten over Yamaha gehad. Voordeel is ook dat je ze overal kan krijgen, je hoeft er niet voor naar Limburg ofzo.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 jul 2007 07:15 

5 jaar geleden heb ik een oude 6310Z gekocht voor in de dweilband. Deze speelt heel goed, een beetje vals maar erg lekker.

Later heb ik mijn Calicchio (die ik voor de popband gebruikte ) ingeruild voor een *** *** **** B1 maar omdat deze te weinig feedback gaf in de BigBand waar ik later ook in ging spelen heb ik er een 8310z bijgekocht. Loep, loep en loepzuiver!!! Vooral in de laagte een stuk beter dan mijn *** *** **** B1. Alleen vind ik de laatste maanden de kleine boring van de 8310z een beetje tegen werken. Daarom dat ik met name in de popband weer mijn B1 veel gebruik. Ik gebruik altijd een Soundback dus kan mezelf goed horen.
Wanneer ik zonder monitor in een grote bezetting speel (Dweilband, BigBand) geef ik de voorkeur aan mijn Yamaha’s. De 8310 als er niets kapot kan gaan en de 6310 als het een “risico optreden” is.

Btw op mijn 6310 heb ik nóg meer feedback dan op mijn 8310. Ik denk dat dit door het zwaardere gewicht komt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 jul 2007 08:19 

De 8310Z is ook 1 van mijn favoriete Yamaha's. Er staat een testverslag van op mijn site. Het is waarschijnlijk 1 van de beste trompetten qua prijs/kwaliteit verhouding die er te koop is. Wisten jullie trouwens dat Bobby Shew ook in Margraten is geweest?

http://www.hubvanlaar.nl/nl/nieuws/?mod ... &newspage=

Hier nogmaals mijn bevindingen met de nieuwe 8335LA, ik had dit al in een ander Yamaha topic geschreven, maar als we toch alles in 1 Yamaha topic gaan verzamelen:

De 8335LA is de grootste trompet die ze bij Yamaha maken, de 8310Z is 1 van de kleinste. Beide zijn fijne trompetten. Ik geloof dat de bekers hetzelfde zijn (grote L beker) maar de 8310Z begint heel klein (M boring) en wordt langzaam groter (stepbore), de 835LA begint als een ML en heeft een grotere stempomp, daardoor moet er veel meer lucht doorheen.

De 8310Z kost rond de 1600,- de 833LA rond de 2000,- maar dat is puur marketing, er zit kwalitatief geen verschil in.

Vroeger was ik nooit zo'n Yamaha fan maar de laatste tijd heb ze het voor elkaar weten te krijgen dat de toeters niet meer zo steriel klinken. Daarnaast zijn sommige modellen erg schappelijk geprijst zoals de 8310Z of zijn voorganger 6310Z die je soms voor 1200,- ziet staan. En ze zijn behoorlijk constant van kwaliteit.

Als ik een Yamaha zou spelen zou het waarschijnlijk de 9335NY zijn, maar die is jammergenoeg veel te duur. Kwalitatief is ie namelijk hetzelfde als een 8310Z maar wel meer dan 1000,- duurder! Allemaal marketing...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 jul 2007 10:06 

Speel nu een halfjaar op een 8310Z en ben er zeer tevreden mee.
Ik gebruik em in een fanfare en harmonie, echt een allround trompet. Terwijl hij als lichtgewicht verkocht wordt.

Ik heb destijds voor de gelakte versie gekozen omdat deze toch iets warmer klonk dan de verzilverde. Ik speel ook op een redelijk klein mondstuk dus ik moest een wat warmer klinkende toeter hebben.

Nu heeeel veel spelen zodat de lak eraf gaat knappen :lol:

V. Bach 1.5C
Denis Wick 2FL

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 jul 2007 10:14 

Ik heb een tijdje op een 6345 gespeeld. Zag er verschrikkelijk uit (er zat weinig lak meer op). Maar hij speelde erg goed. Stemde goed. Mooie klank.
Hoewel hij al wat ouder was, en door velen ge/misbruikt was, heb ik nooit problemen met de ventielen gehad.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 jul 2007 18:31 

Vind over het algemeen de Yamaha's geweldig spelen, ook intonatie is goed (bij de hogere series, vanaf 6000 zeg maar) alleen in mijn optiek blijft de klank vaak wat achter.. ik vind het wat vlakker en minder 'sprekend' dan bijvoorbeeld een Bach.

Tja wat dat betreft blijf ik toch meer een Bach-adept 8)

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur