Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
| Auteur |
Bericht |
|
Rik Baars
|
Berichttitel: Geplaatst: 21 mei 2007 14:55 |
|
Geregistreerd: 15 feb 2002 16:55 Berichten: 1090 Woonplaats: Grootebroek
|
|
motorolie neemt halfverbrande brandstofdeeltjes op. (bij LPG motoren is de olie na gebruik ook altijd veel schoner, omdat de verbranding van LPG beter, lees vollediger, is als benzine (of diesel, da's helemaal een roetmachine, natuurlijk))
Ook trompetventielolie neemt allerlei troep op, en zal daardoor kunnen verkleuren. metaalslijpsel lijkt me onwaarschijnlijk.
(behalve in het begin wat, als ie nog nieuw is: is dat nog steeds met nieuwe toeters? ik kan het van mijn Schilke niet eens herinneren)
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Peter Amersfoort
|
Berichttitel: Geplaatst: 21 mei 2007 16:54 |
|
Geregistreerd: 27 apr 2003 13:45 Berichten: 499 Woonplaats: Achterveld
|
Rik Baars schreef: motorolie neemt halfverbrande brandstofdeeltjes op. (bij LPG motoren is de olie na gebruik ook altijd veel schoner, omdat de verbranding van LPG beter, lees vollediger, is als benzine (of diesel, da's helemaal een roetmachine, natuurlijk))
Ook trompetventielolie neemt allerlei troep op, en zal daardoor kunnen verkleuren. metaalslijpsel lijkt me onwaarschijnlijk. (behalve in het begin wat, als ie nog nieuw is: is dat nog steeds met nieuwe toeters? ik kan het van mijn Schilke niet eens herinneren)
oke, maar wat vind je van het "schuin inslijten"?
Je geeft aan dat je het onwaarschijnlijk vindt dat er metaalslijpsel in de olie voor komt(hier ben ik het mee eens overigens).
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Roadracer
|
Berichttitel: Verschillende oliemerken proberen Geplaatst: 23 mei 2007 16:13 |
|
|
|
Als ik jou was zou ik eens een ander type olie proberen. Bij Hanssen hebben ze verschillende soorten, zelfs voor types met meer speling.
Ik heb vroeger ook reeds mijn problemen gehad met ventielen , zelfs met nieuwe instrumenten , zodanig dat ik de instrumenten terug heb gedaan en ze gewoon omgewisseld voor een ander hetgeen in jouw geval moeilijker wordt .
Wat hier gezegd werd over een andere indrukstijl is naar mijn ervaring juist. Ik heb een schilke gehad waarbij ik moest uitkijken hoe ik de ventielen indrukte of ze haperden .
Ik kon deze zodanig schuin indrukken dat ik werkelijk het ventiel tegen de ventielcase kon voelen schrapen en dit was een splinternieuwe trompet.
Wat de residu betreft moet dit toch een soort slijtageresidu zijn die door de olie wordt meegenomen .Dit merk je vooral bij nieuwe instrumenten op. Het duurt een tijdje eer de olie langer helder blijft . Dus als je een nieuwe trompet hebt is het regelmatig schoonmaken van het ganse instrument aangewezen tot je merkt dat de ventielolie schoner blijft en je niet zo snel moet smeren .
Ventielen blijven een probleem dat voor elk instrument en speler verschilt .
Een voorbeeld is de oudere Conn , heeft een ander type ventielen en ikzelf heb daar altijd problemen mee gehad en een andere speler had er totaal geen moiete mee.
Probeer eerst even een ander type olie en dan kan je nog altijd beslissen om er verder naar te laten kijken door een reperateur.
_________________ It's easy to play, but hard to play easy
Kanstul Signature1500A Copper
Stomvi Master EB/D
Stomvi Elite Piccolo
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Antoni Hopmann
|
Berichttitel: Geplaatst: 23 mei 2007 19:29 |
|
Geregistreerd: 14 dec 2005 11:43 Berichten: 433 Woonplaats: Rotterdam
|
|
Ik heb ook wel eens gehad,dat het 3de ventiel bleef hangen.Althans dat dacht ikNog eens extra olie.Helaas dat hielp niet..Bij nadere inspectie bleek,dat als ik het ventiel indrukte,dat e.e.a. haperde bij het deksel van het ventielhuis.
Toen ik de ventieldop iets terugschroefde was het probleem gelijk verholpen.Na een
poosje olie vanaf de buitenkant te hebben gespoten(niet te veel,anders wordt het een
en al vette boel) kon ik de schroefdekseltje weer wat meer vastdraaien.
Misschien moet je gewoon even het dekseltje een stukje terugdraaien.
Misschien helpt het.
_________________ Een vrijenblije groet van Antoni http://www.antoni-art.nl
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Riverdance
|
Berichttitel: Geplaatst: 23 mei 2007 20:32 |
|
Geregistreerd: 23 aug 2004 00:10 Berichten: 50 Woonplaats: Swalmen
|
|
Ondertussen heb ik de gehele trompet nog maar eens schoongemaakt, waarbij ik het derde ventiel en ventielhuis grondig onder handen heb genomen. Daarna weer dezelfde olie erop (all cast fast) en ik heb er eigenlijk geen problemen meer mee gehad.
Nu hoop ik dat de problemen ook écht uitblijven en niet na verloop van tijd weer terugkomen, bij de problemen was het namelijk ook de ene keer erger dan de andere keer. Mocht dat gebeuren, ga ik andere olie proberen naar jullie advies.
In ieder geval allemaal bedankt voor jullie hulp!
_________________ "Spreken is zilver, trompetten is goud"
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
trumpetvos
|
Berichttitel: Geplaatst: 23 mei 2007 21:25 |
|
|
Een ander merk olie of dikte van olie kan inderdaad helpen.
Ook ik heb problemen gehad met een nieuw instrument, later bleek dat de olie te dik was voor mijn type en merk trompet.
Het was wel de olie die ik jaren had gebruikt waarmee ik met een ander instrument de beste ervaring had.
Een trompet met wat meer ervaring waarvan de ventielen aardig zijn ingesleten is juist beter af met een wat dikkere olie.
Een kwestie dus van eens wat anders proberen wat de olie betreft.
Ik heb er al eens een topic over geopend" ventiel olie trompet gerelateerd ? "
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Peter Amersfoort
|
Berichttitel: Geplaatst: 24 mei 2007 07:55 |
|
Geregistreerd: 27 apr 2003 13:45 Berichten: 499 Woonplaats: Achterveld
|
|
Bij geen van mijn trompetten heb ik problemen met de ventielen. Dit zijn trouwens allebei (Bb,C) Vincent Bach (Strad.) trompetten.
Dan heb ik ook een bugel Getzen Capri. Maar dat is niet zo'n beste bugel. Maar de ventielen van dit instrument lopen altijd gesmeerd . Zelfs al speel je er maanden niet op, zelfs droog, dan lopen ze nog prima.
Meer problemen heb ik met bugel van Laar. Als ik dat instrument niet regelmatig smeer, dan krijg ik snel problemen met slecht lopende ventielen. En dat overkomt je dus op die momenten dat je het echt niet kunt gebruiken.
De afgelopen tijd heb ik op een Bach bugel gespeeld. Dat ventielwerk liep echt prima. Ik ben trouwens ook erg te spreken over de klank van die bach bugel, erg mooi.
Dus de Getzen en de van Laar gaan de hoek in, en deze jongen gaat vandeweek eens een mooie Vincent Bach bugel uitzoeken.
En dan maar hopen dat de ventielen net zo netjes blijven lopen als op mijn trompetten.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
BertS
|
Berichttitel: Geplaatst: 24 mei 2007 09:19 |
|
Geregistreerd: 26 nov 2003 10:45 Berichten: 245 Woonplaats: Paraguay
|
|
Ik heb met mijn Bach trompetten (Bes en C) en bugel ook geen problemen.
Mijn bugel heb ik een paar weken uitgeleend aan m'n vader, hij had wel direct problemen met het 3e ventiel. Dus waarschijnlijk drukte hij dat ventiel wat anders in dan ik het doe.
Met mijn Hub van Laar trompet heb ik wel problemen gehad met de ventielen. Maar sinds ik de gelige ultra fast olie (geloof ik) gebruik heb ik hier veel minder problemen mee. Ik moet ze echter wel veel vaker olieen dan mijn Bach trompetten/bugel.
Vorig jaar heb ik trouwens op een van Laar B2 bugel gespeeld. Deze speelde wel fantastisch, dus als je het ventiel probleem een beetje onder controle weet te krijgen (met de juiste olie) zou ik gaan voor een van Laar
|
|
| Omhoog |
|
 |