Het effect van de cryogenic freezing wordt door iedereen anders ervaren, en de mate van het resultaat is ook niet van tevoren te bepalen m.a.w.: na de behandeling kan het meevallen, maar ook tegenvallen. En eenmaal geschiedt is er geen weg meer terug. Ooit had ik van Dillon een C-Bach op proef die ook behandeld was, en inderdaad: het was ook een 'slappe vod' geworden. Een andere trompet, die behandeld was bij Adams, speelde wel beter na behandeling.
Heden vanochtend ben ik ff bij Adams langs geweest om mij op de hoogte te stellen van de nieuwe ontwikkelingen in trompetland. Heb er o.m. op een B3 van Schilke geblazen, en enkele Yamaha Xeno uitvoeringen. Nagenoeg alle nieuwe trompetten die bij Adams worden aangeboden zijn reeds behandeld. Echter wel tegen een aanzienlijke meerprijs (alsof de prijzen in NL nog niet hoog genoeg zijn !). Een nieuwe Schilke 'schuift' hier tegenwoordig voor ruim 3000 euro (in de VS voor $ 1795,-/$ 1995,-) en een Xeno van Yamaha die in de VS $ 1.300,- kost, betaal je hier ruim $ 1.800,- tot $ 2.000,-).
Op deze page :
http://www.whc.net/rjones/jlynch/cryo/ van de r. jones trumpetpages staat een wetenschappelijke rapport van het effect van de Cryogenic techniek, en de resultaten er van. Als je genoeg geduld heb vindt je enkele verschillen in de diagrammen voor en na behandeling, maar of dat € 250,- waard is ?