Trompettor schreef:
Bij Van Laar, en alle andere kleinere, maar daardoor niet mindere, merken. word er veel minder geproduceerd, daarvoor een hoge(re) kwaliteit, en meestal een wat hoger tarief.
Ik zou het exclusief noemen.
Alleen is bij Van Laar het tarief niet hoger, maar juist fors lager dan bij Bach of Yamaha Artist.
Voor Bigband-lead is naar mijn mening Van Laar, en dan met name de modellen 1, 2, 4 en 5) zeer geschikt, alsmede de nieuwe toeter van Hans (brassimport.nl), hoewel ik die nog niet in de praktijk getest heb. Straub, Eclipse en Taylor zou ik persoonlijk niet zo snel als lead-instrument inzetten.
Mijn eigen ervaring met Calicchio is dat vooral de wat oudere modellen erg goed zijn, en ze worden tweedehands ook redelijk vaak aangeboden op ebay en marktplaats. Van de nieuwste lichting ben ik niet zo heel erg gecharmeerd.
Schilkes zijn erg goede trompetten (ik heb een oude B3) maar ook niet heel geschikt voor Bigband (mijn persoonlijke mening) vanwege het feit dat ze niet zo lekker projecteren.
Mondstukken: GR krijg je bij brassimport, Bob Reeves bij Pfeiffer en Hub van Laar.
Succes en veel plezier met uitproberen!
www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL