trompet.nl - d toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 20 apr 2026 15:03

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 feb 2006 17:37 

... maar ik ken geen Monette spelers aan wie ik het heel lief kan vragen.
Ken jij er een?
Ik houd mij aanbevolen.

groet
Ruli

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 feb 2006 17:39 

gebruik de zoekfunctie maar, ik geloof dat meneer Veldkamp ooit hier een trots berichtje over zijn monette hier geplaatst had..... :P

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 feb 2006 19:04 

Ik ken sowieso weinig topspelers die op Monette spelen. De bekendste is Wynton Marsalis. De meeste toppers in de USA spelen gewoon op een Bach, Yamaha, Calicchio o.i.d. Niks speciaals. Hetzelfde geldt voor Nederland. In dit rijtje is alleen Hub van Laar aangeschoven. Ik weet dat van de Europese trompettisten Fabrio Bosso (sp?) op en Monette speelt (volgens zijn site). Voor de rest ken ik niemand. Zegt genoeg denk ik.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 feb 2006 19:04 

camel schreef:
gebruik de zoekfunctie maar, ik geloof dat meneer Veldkamp ooit hier een trots berichtje over zijn monette hier geplaatst had..... :P

en ook een berichtje dat hij 'm weer verkocht had..... Staat ook niet meer tussen z'n toeters op z'n site.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 feb 2006 19:15 

Hey Karel, op het duitse trompettistenforum zit iemand die wel wat topspelers weet te benoemen... KOMT IE!!

In den USA spielen sehr viele Sinfoniker ausschließlich Monettes. So z.B. das San Diego Symphony (alle Trompeter), Baltimore Symphony (Solotrompeter Andrew Balio), Minnesota Symphony (Manny Laureano), Madison Symphony (alle Trompeter), Royal Danish Opera Copenhagen (alle Trompeter), Oregon Symphony (Fred Sautter, Solotrompeter), Boston Symphony (Charles Schlueter; selbst der Tubist spielt ein Monette-Mundstück), Sinfonieorchester Schweiz/Genf (Dennis Ferry, Solotrompeter), Philharmonisches Orchester Israel (Solotrompeter Ram Oren). Daneben gibt es noch unzählig viele klassische Studiotrompeter und Hochschulprofessoren wie Urban Agnas, die Monettes spielen.

En dan heeft ie het alleen nog maar over de klassieke tak.
De bigband fanaten weten dat de hele trompetsectie van Maynard besmet is met Monette.

Maar MIJN vraag was, zijn er Nederlandse trompeteurs die op een Monette instrument spelen?

groet
Ruli

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 feb 2006 01:09 

Ruli schreef:
… ik kom erachter dat ik die noten, zoals Erik al eens meldde in een andere draad, onbewust moet opdrijven. Dat moet, anders is je hoge C gewoon niet goed. Monette zegt dat ie daar wat aan gedaan heeft en ik merk dat wanneer ik op zijn mondstuk speel, ik die C gewoon rechtdoor kan spelen. Dat gedeelte is dus geen blabla… voor mij tenminste. Monette zegt ook dat je zijn instrumenten niet met conventionele mondstukken moet spelen. En ik begrijp NU waarom. Zou het instrument helemaal gebouwd zijn om in de pitch te spelen( is het Nederlandse woord “kern” de juiste benaming?) dan zou je dat deels te niet doen door een conventioneel mondstuk erop te zetten. Erik zegt dat ie op zijn Monette ook een gewoon mondstuk gebruikte… speelde blijkbaar toch goed genoeg. Maar hij vindt dat Pitch verhaal bla bla, het lijkt er dus op dat het verhaal voor hem niet opging. Daarom wil ik het ook zelf ondervinden.
Ik ben toch niet de enige die het merkt?... of wel?

Ten eerste hoef ik de toon niet op te drijven, ik weet niet waar je dat gelezen hebt van mij. Ik speel met evenveel gemak stemmend op een goede Bach of Yamaha. Ik vind mijn van Laar nog beter stemmen. De Eclipsen die ik gespeeld heb stemden ook allen voortreffelijk.

Daarnaast heb ik een Monette mondstuk en vind mijn Reeves fijner spelen. Daarom is het hele Monette verhaal een blabla verhaal voor mij (en vele anderen). Dat wil overigens niet zeggen dat ik het wel fantastische toeters vind, maar dat geldt alleen voor de lichtere modellen. Maar ik vind ze zeker niet beter dan een ander topmodel.

Ik vond Wynton overigens ook beter klinken op zijn Bach, ik vind hem nu wat stoffig klinken op een Monette, alhoewel hij op de Prana versie weer beter klinkt. Dat zijn hele sektie er op speelt heeft ook te maken met dat Wynton erg goede connecties heeft met Monette. Ik heb wel eens gelezen dat ie medeeigenaar of zoiets dergelijks is.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 feb 2006 03:40 

Mede eigenaar is hij niet maar hij krijgt jaarlijks een leuk bedragje op zijn rekening bijgeschreven zolang hij die toeters promoot (maar ja, daar is Yamaha ook goed in)
En zeg nou zelf, Marsalis klinkt op een Jupiter van € 100,- niet slechter als op een Monette van $ 30.000,- (de bouw van zijn cornet van $ 40.000,- was trouwens live te volgen via de website)
Ik heb hier verscheidene trompettisten gehad (NL, B, D) die hun Monette wilden vergelijken met Taylor en Eclipse. En een voor een waren ze teleurgesteld dat ze zoveel geld hadden uitgegeven voor zo'n ding.

Vwb die Pitch, die heeft een Taylor zeer zeker ook (daarom vindt Erik ze helemaal niks, ze zijn zo flexibel als een betonnen muur :wink: ).
Het beste aan Monette blijft toch nog steeds hun marketing afdeling: als een toeter $ 30.000,- kost dan moet het toch wel een hele goeie zijn 8O :? :twisted:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 feb 2006 03:43 

Het grootste voordeel van mijn Kanstul Monette-kopie is de ongelofelijke sound, voor zo'n ondiep mondstuk. Ik heb een B5L Prana-kopie, en die is net zo ondiep als een 3E, maar klinkt ongeveer zo allround als een 3C. Ik lever daarbij wel wat uithoudingsvermogen in op de extreme hoogte (voor mij extreem dan). Maar ik vind klank belangrijker dan hoogte.

Wat stemming betreft kan ik me aansluiten bij Erik, ik heb ook op een paar echte Monettes gespeeld en merkte, zowel bij de echte als bij mijn kopie, geen verschil (puur op stemmingsgebied dan) met conventioneel materiaal, zoals Monette het zelf zo mooi noemt. Ik ben wel zo realistisch daarbij in ogenschouw te nemen dat ik misschien niet goed genoeg ben om deze eigenschappen volledig te kunnen ondervinden.

Zoals verder wel duidelijk is ben ik enorm tevreden met mijn kopietje, temeer omdat ik er alles op doe, van fanfare tot bigband, en van koperkwintet tot dixieland. Aangezien ik niet zo'n wisselaar ben, is dit voor mijn een uitkomst.

www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur