trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Trompet voor 'lichte' muziek
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 20 apr 2026 08:37

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Trompet voor 'lichte' muziek
BerichtGeplaatst: 28 sep 2005 01:25 

Mensen ik heb ff jullie raad/advies nodig. Een vriendin van mij wil graag een 2e toeter kopen voor het lichtere werk. Haar buget is E 900,-. Ze komt van een Bach ML af dus de overgang moet niet al te groot zijn.
Ik heb me rot lopen denken wat (2e hands uiteraard) een beetje een richtpunt voor haar zou kunnen zijn. Zelf dacht ik aan Yamaha, Olds, Getzen o.i.d. Het is puur een 2e toeter voor haar. Zij zelf zat meer richting Jupiter te denken.

Wat raden jullie aan als mikpunt of wat zijn beetje redelijke merken in die prijs klasse?
Alvast bedankt.

Michiel

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 sep 2005 06:56 

Wat is er mis met een Bach ML voor het lichtere werk, ik speel er me hele leven al "lichte muziek" op !

Koop een iets kleiner of ondieper mondstuk, dan ben je veel goedkoper uit.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 sep 2005 12:46 

Erik heeft natuurlijk gelijk, maar als je echt een lichte trompet wil, letterlijk en figuurlijk, ga dan eens op zoek naar een Yamaha 6310Z, het oude Boby Shew model. Nu de nieuwe 8310Z uit, willen sommige mensen hun oude misschien wel kwijt voor een prijsje. Een uitstekende commerciële trompet, heel veelzijdig qua klank en uitstekende intonatie. Hij blaast wel heel anders dan een ML Bach, en verwacht ook niet dezelfde projectie.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 sep 2005 14:43 

Ik heb pas een tweedehands Bobby Shew 6310ZS gekocht.
Echt een lekkere toeter hoor... Maar mijn hoofdinstrument blijft de Hub Van Laar B1.
Beide toch zeker geschikt voor de lichte muziek.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 sep 2005 01:14 

* Helemaal niks mis met een Bach Erik, maar ze zoekt denk ik meer projectie en 'scherpte' . Ze vind de bach redelijk zwaar spelen. Dus kleiner MP zou kunnnen, maar wat is redelijk gelijk aan een VB 1 1/2C ? BR43M ofzo?
* Optie voor Yamaha zal ik haar zeggen. YTR 6335 ook best te doen toch?

Nog meer suggesties zijn welkom uiteraard. :P

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 sep 2005 07:46 

Een VB 11/2C speelt natuurlijk super zwaar in de lichte muziek. Ik snap zowieso niet waarom daar op speelt als hij/zij geen prof. klassieke trompettist is, maar dit terzijde.

Probeer eerst eens een VB 3C of 5C, dan wordt die Bach ML ook al een stuk lichter.

KIjk anders naar een lichtgewicht Bach ML 37* of een Bach ML 43* of een de Yamaha's als je meer geld wilt uitgeven (2ehands). De Holton T101 is ook een kopie van een Bach en zal wel voor een redelijke prijs te vinden zijn.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 sep 2005 13:00 

erikveldkamp schreef:
Een VB 11/2C speelt natuurlijk super zwaar in de lichte muziek. Ik snap zowieso niet waarom daar op speelt als hij/zij geen prof. klassieke trompettist is, maar dit terzijde.

Dit is een hele andere discussie, dat weet ik, maar ik ben slechts amateur en kan nou eenmaal het beste uit de voeten op een 1,5C.
Ik snap het dus best!

Dat ie voor het echte lichte werk niet geschikt is geloof ik wel.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 sep 2005 13:13 

Ik begon erover omdat ik las dat de Bach ML trompet zo zwaar speelde. Als ik daarna lees dat men met een VB 1,5C speelt gaan bij mij altijd de wenkbrauwen fronsen...

Als je goed uit de voeten kunt met het materiaal moet je dat natuurlijk vooral zo laten, maar ik ken weing collega's die op een 1,5C lichte muziek zitten te spelen. Er zijn een paar solisten natuurlijk die wel een groter ronder geluid daarmee verkrijgen (Wynton). Maar ik geloof niet dat sektieblazers een 1,5C gebruiken. Het hogere register wordt daardoor niet makkelijker en behoeft ook geen groot rond geluid.

Ik ken wel top leads en klassieko's die een 3C gebruiken. Een mooi gemiddelde.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur