De nieuwe Yamaha YTR-8310Z, beter bekend als het Bobby Shew model, is nu sinds eind vorig jaar uit in Nederland en ik ben blij hem eindelijk ook eens te mogen spelen. Ik heb al een lange tijd een grote bewondering voor Bobby Shew en heb erg veel van hem opgestoken. Ik had dus ook hoge verwachtingen van de opvolger van de YTR-6310Z, zeker als je ook nog weet dat Bob Malone achter de ontwikkeling van deze “Z” serie zit.
BobbyShew:
Voor wie die Bobby Shew niet kent, wil ik hem toch graag nader introduceren. Hij heeft in zijn jonge jaren gespeeld bij orkesten als Woody Herman, Maynard Ferguson, Buddy Rich en Louis Bellson, om er maar eens een paar te noemen. Ook heeft hij veel muziek opgenomen in de Los Angeles studio’s, zoals de tunes van bekende televisie series zoals “Taxi”, “Love Boat” en “Happy Days”. Op een gegeven moment had hij genoeg van de studio scene en is hij zich meer gaan toeleggen op zijn eigen jazzcombo’s en begon hij veel clinics te geven. Hij geeft nu nog steeds regelmatig workshops over o.a. de “Wedge Breath”. Dat is een soort verder ontwikkelde yoga-ademhaling gericht op trompet spelen, wat erg geschikt kan zijn voor het hogere register. Hij is sinds 1992 een Yamaha artiest en heeft sindsdien met de Yamaha ontwerpers aan zijn “Z” serie gewerkt (trompet en bugel).
Bob Malone:
Hij was al een begrip onder de trompettisten toen hij nog voor zichzelf werkte in Californië. Hij maakte eerst mondpijp en stempomp conversies voor Bach trompetten en later ook voor Yamaha’s. Die werden dan al gauw “Bachalones” en “Yamalones” genoemd. Hij werkte in die tijd dan ook een extern adviseur voor Yamaha en ontwikkelde o.a. de eerste Bobby Shew trompet en bugel (6310Z) en de Mike Vax 6335HSMV trompet. Op een gegeven moment heeft Yamaha Malone een aanbod gedaan die hij niet kon weigeren. Hij kreeg namelijk een volledig ingerichte “Custom Pro Shop” in Michigan (V.S.) waar hij nu bezig is met een serie “Artist Models”, de topmodellen van Yamaha.
Nieuwe ontwikkelingen:
De laatste jaren was Bob Malone druk bezig om een nieuwe C-trompet voor Yamaha te ontwikkelen samen met John Hagstrom (trompettist van de Chicago Symphony). Deze trompet sectie speelde al zo’n 30 jaar op Vincent Bach Mt.Vernon C-trompetten. Samen met Malone is geprobeerd om het beste van die trompet te verwerken in een nieuwe Yamaha C-trompet (YTR-9445CHS) en die dan verder te ontwikkelen. Deze trompet wordt overigens in april 2005 in Europa op de Frankfurter Messe gepresenteerd. Dit wordt waarschijnlijk mede door Frits Damrow van het Koninklijk Concertgebouw Orkest gedaan. Hij is ook Yamaha artiest en speelt nu ook op deze 8310Z.
Wat zo typisch is voor de oude Bach trompetten (gemaakt tot 1965 in Mt.Vernon), is de steeds dunner wordende wand van de beker naar het uiteinde toe. Ook is de rand van de beker platter en breder en is de draad in de rand dicht gesoldeerd. Het resultaat van dit alles is dat het geluid voller en warmer wordt en ook beter projecteerd. De trompet voelt ook wat opener aan. Dit maakte de Bach Mt.Vernons ook zo populair. Daarnaast zit er veel “sizzle” in het geluid als je in het hogere register zit te spelen. Zo kwam men ook op het idee om het de “Z” serie te noemen. Men vond de toenmalige 6310Z al zoveel “sizzle” of “zing” in het geluid hebben dat men het de “Z” serie is gaan noemen. ”Sizzle” is een uitdrukking voor veel hoog in het geluid waardoor er een soort randje op het geluid komt, wat vooral door leadtrompettisten en sektieblazers in de lichte muziek erg prettig gevonden wordt. Op klassiekere mondstukken heb je hier overigens geen “last” van maar je merkt wel dat ie makkelijk aanspreekt en open blijft in het hogere register.
De YTR-8310Z:
Andere veranderingen ten opzichte van het vorige model is dat men de typische elementen uit de Xeno serie nu ook in dit model gestopt heeft. De ventiel doppen zijn iets zwaarder geworden, de steunen tussen de mondpijp en de beker zijn iets verzwaard en men heeft voor de roodkoperen mondpijp dezelfde techniek gebruikt als bij de Xeno trompetten. Ook zitten de uiterlijke kenmerken van de Xeno nu ook in de 8310Z zoals de waterkleppen, de tussensteuntjes en de ventiel doppen. Men heeft ook de lasnaad van de beker gedraaid naar de zijkant en dat is nu gedaan met een laser techniek. Hierdoor hoeft de naad niet meer met lood dicht gesoldeerd te worden, wat beter voor het milieu is.
De 5 inch beker en de zogenaamde “stepbore design” is hetzelfde gebleven. Met stepbore bedoelt men dat de boring kleiner is aan het begin van de buis (mondpijp) en langzaam wijder wordt naar het einde van de buis. De trompet begint dus als “medium bore” en eindigt als “large bore”. Meestal zijn trompetten vanaf het eind van de mondpijp cilindrisch gebouwd tot aan het begin van de beker. Een grote verbetering is ook dat je door deze nieuwe beker meer terug krijgt van het geluid. Je hoort je zelf nu dus beter.
Speeleigenschappen:
Het eerste wat je opvalt als je begint te spelen op deze trompet is hoe makkelijk hij aanspreekt. Het is natuurlijk een lichtgewicht trompet dus dat hoort er ook bij, maar hij klinkt niet als een typisch lichtgewicht trompet. Deze Yamaha heeft het volle en warme geluid behouden als je zachter speelt, maar kan ook behoorlijk “screamen” als je wat meer gas geeft in het hogere register. Hij voelt ook lekker open aan, want hij heeft wat minder weerstand door de grotere stempomp. Maar dat heeft natuurlijk ook met de mondpijp te maken die reversed is en geen tussensteun heeft en de grotere beker.
Wat mij ook opviel is de goede intonatie, het gemak waarmee je bijvoorbeeld lipbindingen speelt en het gemak waarmee hij zich in het hogere register laat bespelen. Hij voelt erg safe aan, je hebt niet zo snel het gevoel dat je van een noot afglijd omdat de noten goed op hun plaats klikken.
Het uitgangspunt van de “Z” serie was om een zo makkelijk mogelijk spelende trompet te maken die zowel warm kan klinken maar ook als “screamer” gebruikt kan worden. Het leuke aan de “Z” serie is dat ie vooral ontwikkeld is voor de lichte muziek, maar ook klassieke trompettisten zoals Fritz Damrow speelt al jaren op de “Z” serie. Aan de andere kant speelt Mike Bogart, van de Tower of Power erop. Je kunt dus wel aannemen dat de trompet zich in elke omgeving thuis voelt.
Conclusie:
Yamaha is er in geslaagd een nieuwe trompet op de markt te zetten die voldoet aan de eisen van deze tijd. Een trompet die inzetbaar is in elke muziekstijl voor een prijs die erg schappelijk is. Ik had de beschikking over een verzilverde versie maar Bobby Shew speelt zelf op een gelakte. Die is iets warmer van klank. Ik kan dus wel zeggen dat deze nieuwe Yamaha volledig aan mijn verwachtingen voldoet! info :
http://www.yamaha-europe.com/yamaha_eur ... index.htmlCopyright ©, 2005 Erik G. Veldkamp, All Rights Reserved