trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Review Jupiter/ Xo-Brass piccolo
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 19 apr 2026 09:59

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Review Jupiter/ Xo-Brass piccolo
BerichtGeplaatst: 09 okt 2014 13:38 
Moderator

Op verzoek van Theo, bij deze een copy-paste van een elders geplaatste review van de Piccolo van Jupiter. Pardon XO-brass.

Laat ik beginnen met de aflevering:
Het instrument wordt geleverd met een mooi systeem van koffertje in koffer. Dus dubbele protectie. Los daarvan komt hij met 4 stempijpjes, (twee Bb/a voor cornet en twee Bb/a voor trompet) een doosje met extra ventieldoppen met parelmoer, extra plastic ventielnokjes en een set zware onderdoppen. Die doos is nog niet open geweest. Want:
Het instrument dat ik uit de koffer trok had standaard de lichte onderdoppen en de lichte bovendopjes, en de koperen ventielnokjes. In die configuratie bevalt hij prima. Het instrument spreekt uitermate licht aan, zonder heel dun te worden van klank. De intonatie is erg goed te noemen. Er zitten geen noemenswaardig vreemde noten op, die er bij andere piccolo's er wel opzitten.
Ik was toevallig bij een collega die mijn mondstuk maakt, en die was ook zeer te spreken over het geluid en het speelgemak van de Jupiter (pardon: XO-Brass). Wat geluid betreft: dit is geen instrument dat van nature dun klinkt. Het klinkt uiteraard als een piccolo, dus veel slanker dan een standaard grote trompet, maar niet schril of nasaal. Een mooi vol geluid, en dat met een gemak die ik bij mijn vorige piccolo's niet ervaarde. Heel wendbaar ook. Lastige partijen zoals Bach ze schreef zijn nu weer leuk om te oefenen en te spelen.
Wat prijs betreft: iemand die op zoek is naar een goeie piccolo voor een zeer schappelijke prijs, zou niet om de XO-Brass heen moeten kijken. De concurrentie gaat het nog zwaar krijgen als meer mensen deze instrumenten gaan ontdekken. Want die is minimaal 2x zo duur.

Disclaimer: bovenstaande is geheel mijn eigen ervaring. Het gaat hier om een heel persoonlijk iets, uitproberen van een instrument is altijd beter dan puur en alleen een instrument kopen op basis van wat je leest.
Ik krijg geen geld van Jupiter/zijn vertegenwoordigers en ook moet ik het instrument straks gewoon netjes afrekenen.

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel: Re: Review Jupiter/ Xo-Brass piccolo
BerichtGeplaatst: 09 okt 2014 14:30 

marnix schreef:
Op verzoek van Theo, bij deze een copy-paste van een elders geplaatste review van de Piccolo van Jupiter. Pardon XO-brass.

Klopt dat wel? XO-brass? Staat er niet -ook- Jupiter op de beker?

http://www.jupitermusic.com/jbi_news_de ... spx?id=218

Evenzogoed een fijne revieuw en leuk te lezen dat je zo'n positieve ervaring heb met een Jupiter, die had ik nl. ook maar dan met de 1600i Bb trompet.
Tsja, òf de concurrentie zit te slapen of ze hebben de handdoek reeds in de ring geworpen want zoals jij zegt qua piccolo trompet zal je voor een vergelijkbaar instrument bij Bach of Schilke minstens 't dubbele moeten afrekenen, die vlieger gaat ook op bij de Bb instrumenten; ik kan me nl. niet voorstellen dat de Bach LT190S1B twee keer zo goed is als de Jupiter XO 1600i...

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Berichttitel: Re: Review Jupiter/ Xo-Brass piccolo
BerichtGeplaatst: 09 okt 2014 14:45 
Moderator

De 1600i had ik bijna aangeschaft. Deed qua spelen eigenlijk niet onder voor de Stomvi die ik nu heb.
Maar qua constructie moet ik zeggen dat de 1600i wel erg ieletjes en fragiel aanvoelde. Dat is inmiddels verbeterd.

Er staat geen Jupiter meer op de beker, noch op de leadpipe, noch op de koffer. Het is allemaal XO geworden.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur