Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
| Auteur |
Bericht |
|
Ruli
|
Berichttitel: Re: Monette trompetten Geplaatst: 05 jun 2013 07:31 |
|
Geregistreerd: 30 aug 2003 15:29 Berichten: 2239 Woonplaats: Amsterdam
|
marnix schreef: Jeff Snyder is Jeff Snyder. En that's it.
Smaken verschillen, ik kon en kan me alleen niet voorstellen dat je zó eenkennig bent.
...ik kan me voorstellen dat jij als "minder geintresseerd in Monette" niet alle filmpjes bekijkt en dat je mss de pech had steeds de tester Jeff te zien, maar ee kwamen ook klanten voor in de filmpjes... en een trompet is een tropet is een trompet... voor een minder geintresseerde, ik zie een P3, P3 STC, P3 RAJA etc etc.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
erikveldkamp
|
Berichttitel: Re: Monette trompetten Geplaatst: 05 jun 2013 08:54 |
|
|
Roel schreef: Ik denk dat Dave Monette de wereld wel degelijk veranderd heeft. De trompetwereld dan, welteverstaan. Ook dat ben ik niet met je eens. Ik zie het in ieder geval niet terug bij 99,9% van het trompet en het mondstuk aanbod. Vincent Bach heeft de trompet wereld veranderd, Monette verbleekt daarbij.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
marnix
|
Berichttitel: Re: Monette trompetten Geplaatst: 05 jun 2013 09:17 |
|
 |
| Moderator |
|
|
Bijvoorbeeld:
de nieuwe piccolo van Monette. In het begin maakte hij uitsluitend een losse a en een losse bes piccolo. Tegen hele beste prijzen per stuk. Zijn filosofie erachter was: ik moet teveel compromissen maken als ik een Bes/A piccolo maak. Geen enkel ander merk vond dit een probleem. En hele gerenommeerde spelers waren het oneens met Monette. De Schilke, Yamaha, Kanstul, Selmers, Stomvi's waren niet aan te slepen. En voldeden perfect. Waarom zou je voor een relatief "bij-instrument" meer dan 3 keer de prijs betalen omdat Dave Monette niet in staat was om compromissen te sluiten?
Tegenwoordig levert ook Dave in, maakt compromissen en maakt een piccolo die (geheel in de stijl van Monette) klinkt als een grote trompet. Dus blijkbaar heeft hij bijgeleerd, of is het gewoon een truck om ook piccolo's te slijten.
Over wie wel of niet de trompetwereld verandert of veranderd heeft, ga ik geen uitspraak doen. Ik denk dat de echt grote bouwers overblijven. Kijk maar naar Bach, Schilke, Kanstul, Calicchio en Yamaha. Die hebben klanten die al jaren en jaren trouw zijn aan hun merk. Zover zijn er nog niet veel. In elk geval horen Hub van Laar, Monette, Adams, Stomvi en Jupiter, Schagerl, B&S, Harrelson etc. die toch echt allemaal in staat zijn om prachtige instrumenten te maken, daar niet bij. Simpelweg omdat ze nog te kort bestaan om al zo'n klantenkring te hebben. De tijd zal leren of zij ook een trouwe, zeer langdurige klantenkring op weten te bouwen. Het wiel is al lang en breed uitgevonden, en wezenlijke vernieuwing vindt niet meer plaats. De trompet is aan natuurkundige wetten gehouden, die een bes trompet tot een bestrompet maken. En alle experimenten en prototypes ten spijt, de vorm, de maten en het materiaal blijven grofweg hetzelfde.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Ruli
|
Berichttitel: Re: Monette trompetten Geplaatst: 05 jun 2013 09:53 |
|
Geregistreerd: 30 aug 2003 15:29 Berichten: 2239 Woonplaats: Amsterdam
|
marnix schreef: ...Tegenwoordig levert ook Dave in, maakt compromissen en maakt een piccolo die (geheel in de stijl van Monette) klinkt als een grote trompet. Dus blijkbaar heeft hij bijgeleerd, of is het gewoon een truck om ook piccolo's te slijten. Waarom spreek je bij Monette altijd over trucks? Hij doet gewoon alles wat in zijn macht ligt om zijn instrumenten aan de man te brengen, net als elke andere bouwer. Maar over de picc "...in den beginne..." voor Monette nu 30 jaar geleden, zei hij ook dat hij nooit een bugel zou maken... en zie nu! Hub van Laar zegt nu ook dat Large Bore en dichtgelaste instrumenten onzin zijn, en zal er geen voor je bouwen... of dat over 30 jaar nog zo is... iedereen leert bij denk ik.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
marnix
|
Berichttitel: Re: Monette trompetten Geplaatst: 05 jun 2013 10:05 |
|
 |
| Moderator |
|
Elke andere bouwer kent die trucks ook. Klopt, maar monette is een van de heel erg weinigen die die truck zozeer beheerst dat hij het vijfvoudige kan vragen... Vanuit marketing perspectief maak ik dan ook een diepe kniebuiging... En wat je zegt: misschien gaat hub ook ooit overstag, je weet t nooit. De tijd zal t leren. 
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Roel
|
Berichttitel: Re: Monette trompetten Geplaatst: 05 jun 2013 11:26 |
|
|
erikveldkamp schreef: Roel schreef: Ik denk dat Dave Monette de wereld wel degelijk veranderd heeft. De trompetwereld dan, welteverstaan. Ook dat ben ik niet met je eens. Ik zie het in ieder geval niet terug bij 99,9% van het trompet en het mondstuk aanbod. Vincent Bach heeft de trompet wereld veranderd, Monette verbleekt daarbij. Je wil per se vergelijken, het zwart-wit zien. Ik geef grif toe dat Dave Monette minder invloed heeft (gehad) dan Vincent Bach, maar daar gaat het toch niet om? Waarom haal je zo vaak de wereldtop erbij als we het over iemand hebben? Ik zeg dat Monette bepaald wel een kleur aan de trompetwereld heeft gegeven, dat hij buiten de box heeft gedacht, dit al 30 jaar volhoudt en zelfs andere trompetmakers inspireert bij het ook buiten de box denken. Aangezien de trompetwereld een conservatieve wereld is, vind ik dat een goede zaak. Vanuit dat oogpunt: in hoeverre verschilt een Bach van zijn voorbeeld: de Franse Besson? Saaiheid is troef in trompetland, en dan is het toch heerlijk dat iemand eens iets anders doet? Ik ben super blij met Dave's mondstukontwerp, ik moet er niet aan denken dat ik mijn werk op een saaie Bach, een platte Schilke of zo'n schelle Bob Reeves moest doen. Maar het lulverhaal eromheen is wel een beetje jammer, zal wel iets Amerikaans zijn.
_________________ http://www.blazerspartijen.nlhttp://www.presidentsofantarctica.comhttp://www.aachen-bigband.deAdams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
marnix
|
Berichttitel: Re: Monette trompetten Geplaatst: 05 jun 2013 11:43 |
|
 |
| Moderator |
|
|
Saaiheid troef? Hoe kom je daarbij? Jij hebt toch ook je zoektochten gehad? En daar hele leerzame dingen tegengekomen die binnen de natuurkunde van een trompet tot overduidelijke verschillen leiden?
Bovendien: kijk eens naar een Martin Committee. Dat is verre van saai. Of olds. Of Schilke.
Uiterlijk is niet relevant. Daarom boeit het me niet. Wat wel relevant is: de details die de trompet tot iets geweldigs maken. En dat zit m niet noodzakelijkerwijs in het uiterlijk.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
erikveldkamp
|
Berichttitel: Re: Monette trompetten Geplaatst: 05 jun 2013 13:21 |
|
|
|
Het gaat er toch niet om hoe een trompet eruit ziet, maar hoe die klinkt en speelt.
Er is toch weinig aan te merken op het geluid van de originele Bach, dus daar kon Monette weinig aan verbeteren. Sterker nog hij probeerde een nieuwe muffe tormpetsound te introduceren maar die is niet aangeslagen en hij stapt er zelf ook van af de laatste jaren. Alhoewel ze nog steeds muffig in mijn oren klinken.
Waar hij wel iets aan kon doen is dat de trompetten meer in de kern spelen en makkelijker aanspreken. Dat is hem wel gelukt maar de B993 die ik destijds had speelde wel als een loden pijp. Je kon geen kant op. Recent heb ik nog op een P3 gespeeld en dat gevoel was alleen maar erger geworden. Not my cup of thee!
|
|
| Omhoog |
|
 |