trompet.nl > forum > Toon onderwerp - en weer één: op zoek naar een nieuwe toeter
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 21 apr 2026 17:53

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 55 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 jan 2011 22:39 

...

Laatst bijgewerkt door erikveldkamp op 21 feb 2011 21:56, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 jan 2011 23:23 

En mijn Bach 25 L zou daarmee dus één van de tussenmaten zijn tussen de grote 72 en de standaard 37?

De trompet die te koop staat is dan ook bij een particulier en niet naast de deur en ik ben ook bang dat bij één keer spelen (ik mag hem vast niet een week meenemen), hij super zal bevallen vanwege zijn volle klank (dat gevoel had ik ook bij één keer een groot mondstuk proberen) en dat het achteraf allemaal tegen valt. En wat ik natuurlijk niet wil is dat ik nog harder tegen mijn zwakke punten op loop met een andere trompet.

Het lijkt misschien nu wel alsof ik geobsedeerd ben door hoge noten, maar dat is geenzins het geval, ik wil gewoon redelijk makkelijk een 1e partij kunnen blazen (want ze zijn zo leuk!). En wil ook de hogere noten trefzeker zijn en treffen met mijn klank waar ik door veel mensen complimenten voor krijg. En ondertussen studeer ik natuurlijk hard door, ooit komt er een dag dat het allemaal makkelijk gaat... (het gaat namelijk al steeds makkelijker) en dat ik ook de 8va's ad libertum mee kan pakken... Geduld is een schone zaak zullen we maar zeggen.

Eerst zal ik in ieder geval maar eens een bezoekje aan Pfeiffer brengen en zien wat zij er van zeggen. Misschien is het nog zo slecht niet met mijn toetertje gesteld.

Deze Bach speelt lekker (alhoewel mijn vergelijkend waren onderzoek is met mijn amati waar ik op begonnen ben), maar heb ik eigenlijk ook maar in mijn handen gedrukt gekregen (verjaardagcadeautje, waar ik natuurlijk heel blij mee was en nog steeds ben) en ik heb dus ook geen idee wat voor trompet er bij mijn spel past, heb nog nooit wat geprobeerd en dat maakt het er niet natuurlijk niet echt makkelijker op.

De 72 is uit jaren '80 in 2004 door Pfeifer behandeld, gerepareerd en opnieuw verzilverd en wordt nu voor een voor mij heel mooi bedrag verkocht. Maar de enige manier om erachter te komen of het wat is is natuurlijk uitproberen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 jan 2011 11:15 

saniejjj schreef:
De trompet die te koop staat is dan ook bij een particulier en niet naast de deur en ik ben ook bang dat bij één keer spelen (ik mag hem vast niet een week meenemen), hij super zal bevallen vanwege zijn volle klank (dat gevoel had ik ook bij één keer een groot mondstuk proberen) en dat het achteraf allemaal tegen valt. En wat ik natuurlijk niet wil is dat ik nog harder tegen mijn zwakke punten op loop met een andere trompet.uitproberen.

Ik ben het met je eens. Neem geen overhaast besluit bij de aanschaf van een nieuw instrument.
Bovendien is het moeilijk vergelijken met andere trompetten als je er maar één voor je hebt.
Zoals je al schreef is het een goed idee om eerst eens een paar muziekwinkels af te gaan,
én... neem je docent (of een andere trompettist) mee.
Succes.

Profiel  

Berichttitel: kijk..
BerichtGeplaatst: 16 jan 2011 11:50 

De Ronde Van schreef:
Zoals je al schreef is het een goed idee om eerst eens een paar muziekwinkels af te gaan,
Succes.

Hoe kan je nou een keuze maken als je tussen 100 verschillende trompetten staat waar je allemaal even op mag toeteren en je ook nog 's afhankelijk opstelt aan de smaak van iemand die je meeneemt?
Wat Erik al zei en beetje bij beetje door Sannie wordt opgepikt hoeft de eerste indruk echt niet de juiste te zijn. Ook is een 'weekje op zicht' meenemen vaak niet genoeg blijkens de karrevracht aan tweedehands topklasse instrumenten op bijv. marktplaats.
Daarom ben ik voor aanschaf van tweedehands mits technisch in orde natuurlijk. Dan kan je voor een goede prijs iets kopen, daar speel je -van mij part- een jaar op en bevalt ie uiteindelijk niet dan verkoop je 'm weer al dan niet met een beetje verlies dan wel bescheiden winst. Als back-up houd je dan je oude instrument die je altijd als referentie uit de koffer kant trekken.
Wat was ik blij dat ik mijn oude Bach 37 nog had liggen! Toen ik na jaren ploeteren op trompetten die 'lekker doorbliezen' maar waar ik maar niet verder mee kwam die weer 's pakte wist ik waar ik eigenlijk altijd al op zoek naar was.
Kortom, Sannie, laat die Bach van jou repareren en koop -want ik hèb een beetje de indruk gekregen dat je kooplustig bent :D- die Bach met die 72 beker. Bevalt ie ook na een langere tijd? Bingo. Niet? Geeft niks, verkopen die hap.

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Berichttitel: Re: kijk..
BerichtGeplaatst: 16 jan 2011 15:02 

Theo van Kampen schreef:
De Ronde Van schreef:
Succes.

Hoe kan je nou een keuze maken als je tussen 100 verschillende trompetten staat waar je allemaal even op mag toeteren en je ook nog 's afhankelijk opstelt aan de smaak van iemand die je meeneemt?
Wat Erik al zei en beetje bij beetje door Sannie wordt opgepikt hoeft de eerste indruk echt niet de juiste te zijn. Ook is een 'weekje op zicht' meenemen vaak niet genoeg blijkens de karrevracht aan tweedehands topklasse instrumenten op bijv. marktplaats.
Daarom ben ik voor aanschaf van tweedehands mits technisch in orde natuurlijk. Dan kan je voor een goede prijs iets kopen, daar speel je -van mij part- een jaar op en bevalt ie uiteindelijk niet dan verkoop je 'm weer al dan niet met een beetje verlies dan wel bescheiden winst. Als back-up houd je dan je oude instrument die je altijd als referentie uit de koffer kant trekken.
Wat was ik blij dat ik mijn oude Bach 37 nog had liggen! Toen ik na jaren ploeteren op trompetten die 'lekker doorbliezen' maar waar ik maar niet verder mee kwam die weer 's pakte wist ik waar ik eigenlijk altijd al op zoek naar was.
Kortom, Sannie, laat die Bach van jou repareren en koop -want ik hèb een beetje de indruk gekregen dat je kooplustig bent :D- die Bach met die 72 beker. Bevalt ie ook na een langere tijd? Bingo. Niet? Geeft niks, verkopen die hap.

Theo van Kampen schreef:
Als ik het wel heb ben je al geruime tijd op dit forum aktief. Dan vraag ik me af: Léés je ook wel 's posts en antwoorden van andere forumleden?
Ik denk van niet. Anders had je allang geweten (...)

... dat ik juist een vóórstander ben van het aanschaffen van een 2e hands instrument,
o.a. om de redenen die jij aangeeft.
...dat ik beweer dat je op elke trompet die stemt en technisch in orde is goed kunt spelen.
...dat ik eveneens beweer dat er bij álle merken (uitgezonderd de állergoedkoopste) een geschikt type te vinden is
voor Saniejjj of iedere andere trompetstudent.
...dat ik vind dat iemand die pas een paar jaar speelt er baat bij heeft om bij de aanschaf van een nieuwe trompet
iemand bij zich te hebben die er wat meer verstand van heeft, níet om zijn/haar smaak opgedrongen te krijgen,
maar wel om een vakkundig, en niet commercieel, advies te kunnen geven aan de student in kwestie.
De docent lijkt mij daarvoor dan ook het meest geschikt omdat hij/zij de student kent.
Verder ken ik niet zo gek veel muziekzaken met 100 trompetten op voorraad,
maar mét de docent of kenner erbij zou je uit bv 10 stuks toch een keuze moeten kunnen maken zónder het overzicht te verliezen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 jan 2011 15:03 

De Bach 5C is zoals ik al eerder gesteld heb een prima mondstuk maar is in zoverre omstreden dat met name de rim en de bite het meest bekritiseerd zijn van zo'n beetje alle Bach's in de zin van playability for everyone:

Posted: Tue Apr 06, 2010 4:05 pm Post subject: the

--------------------------------------------------------------------------------

The inside edge of the Bach 5 diameter has been infamous, over the decades, for cutting.
The overall contour, I'm sure.

zie ook de OP:

http://www.trumpetherald.com/forum/view ... =bach++rim

Met Erik Veldkamp ben ik het eens dat dat voor jou niets hoeft te betekenen maar het is misschien toch nuttig er alert op te zijn voor als je b.v. uithoudingsproblemen ondervindt.
Ik heb ooit eens een Bach 5C geprobeerd voor cornet maar vond het toen niet prettig spelen en ben voor de 3C gegaan. Overigens kan het nog erger, ik heb in een opwelling bij MPexpress een Holton Heim 2 gekocht en daar moet je de rim echt met een vergrootglas zoeken.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 jan 2011 12:47 

Ik zou allereerst eens een nieuw instrument kopen, en dan pas kijken of je een ander mondstuk nodig hebt.

Allebei tegelijk is zeker voor jou geen handige zet.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 55 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7

Alle tijden zijn GMT + 1 uur