trompet.nl > forum > Toon onderwerp - stuk voor conservatorium
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 20 apr 2026 08:59

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 141 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 ... 18  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 jun 2008 16:52 

Heb je het over jezelf of praat je over iemand anders?

Als je talent hebt en doorzettingsvermogen kom je altijd bovendrijven in de muziekbusiness. Ik ben altijd geïnteresseerd in jazztrompettisten die in kunnen vallen bij o.a. het Glenn Miller Orkest. Als je mensen kent die daar geschikt voor zijn (die ik nog niet ken), dan zou ik dat graag willen weten.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 jun 2008 17:35 

erikveldkamp schreef:
@ bonny

Begrijp ik nu goed dat je al een tijd geen les hebt gehad, je niet in een bigband, popband, salsaband of jazzcombo speelt en nog niets van improviseren af weet en dat allemaal denkt in 4 jaar te gaan leren zodat je andere mensen daarin les kunt gaan geven?

Misschien kun je dan beter schoolmuziek gaan studeren als je dat toch les wilt geven in muziek. Dan is dat alles wat minder van belang.

Ik heb na mijn d examen nog 1 jaar les gehad. ik ben gestopt omdat ik op dat moment geen doel meer had. ik heb toen anderhalf jaar geen les gehad. in die tijd, heb ik alleen gespeeld bij mijn muziek vereniging. daar hebben we sinds een paar jaar een dirigent die heel veel verschillende soorten muziek uitkiest. ik ben daar volgens mij heel erg gegroeit ( mede omdat ik toen doorhad dat die muziek meer wat voor mij is dan klasiek) Ik wil vanaf komend jaar weer muziekles gaan volgen. dan kan ik ook vanzelf zien ( en te horen krijgen) of ik geschikt ben om lichte muziek te gaan doen.

en ik zit inderdaad ook over schoolmuziek na te denken, mocht het zo zijn dat trompet het toch niet zal gaan worden.

@ De Ronde Van:

Ik heb niet zo zicht op wat er van het conservatorium afkomt, en wat de kwaliteit daarvan is. omdat ik nooit een andere docent heb gehad, weet ik ook niet wat het niveau is van de leraren.

Maar een iets mindere trompetist kan toch wel de punten ( zoals ademhaling en embouchure ) waar de discussie mee begon, helemaal goed hebben?

en in dat geval ben ik het eens met wat Marnix aan het begin van de discussie zei:

Marnix schreef:
Niet alle pas afgestudeerden zijn slechte docenten. Als ik de problemen moet aanhalen die ik over heb moeten nemen van mensen die al jaren zijn afgestudeerd en zelfs met pensioen zijn gegaan, dan zou ik zoveel typen dat dat op dit forum niet zou passen.

Het voorgenoemde feit dat pas afgestudeerden niet op embouchure of ademhaling letten, is absurd te noemen. In elk geval als ik daarbij uitga van de collega's om me heen, en mijzelf. Dat wil niet zeggen dat je automatisch een goeie docent bent. Want daar komt uiteraard meer bij kijken. Ik weet dat bij een groot aantal collega's juist de techniek een groot aandeel van de lessen is. ( ook ik maak geregeld gebruik van al dan niet zelf verzonnen methodes om kinderen/mensen de techniek bij te brengen ).

tuurlijk ik ben het met je eens dat als je zegt dat als je goed wilt worden, je die kilometers moet maken, maar volgens mij wil dat niet zeggen dat als je dat niet doet, dat je dan automatisch een mindere docent ben. maar zoals ik eerder al zei, ik weet verder weinig van het niveau van trompet docenten.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 jun 2008 18:06 

Ik als leek (die wel al het voorgaande gelezen heeft) denk dat je van veel te veel dingen veel te weinig weet, om het te gaan maken op het conservatorium!

Het eerste wat in me op komt is wat De Ronde Van ook al schreef: naief.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 jun 2008 01:06 

Dehaanmuziek schreef:
Ik als leek (die wel al het voorgaande gelezen heeft) denk dat je van veel te veel dingen veel te weinig weet, om het te gaan maken op het conservatorium!

Het eerste wat in me op komt is wat De Ronde Van ook al schreef: naief.

en denk je dat dat nog bij te schaven is in de komende 2 jaar ? of denk je dat het nutteloos is om door te gaan voor trompet?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 jun 2008 02:48 

criminelis schreef:
Wat ik mij wel eens afvraag:
Er zijn ook mensen (uit de provincie) die wel het vereiste (speel)-niveau hebben en uiterst gediciplineerd zijn.
Die mensen kunnen met gemak mee spelen met bepaalde orkesten en die hebben daarvoor nog nooit in een bigband, popband, salsaband of jazzcombo gespeeld.
Misschien zijn dit dan net die uitzonderingen :?:
Docenten op het conservatorium vragen zich af waarom hij niet eerder is begonnen met conservatorium. :?:

Is je eerste zin nou een vraag en geef je zelf daarop het antwoord?
Zo ja... met het gemak meespelen met ál die bands die je opnoemt en dát zonder ervaring? Hoe kom je bij die gedachte? Ik moet de eerste nog tegenkomen!
Om Erik maar weer eens te citeren, over wie heb je het in hemelsnaam? Ik wil hem of haar héél graag leren kennen. Ik neem namelijk wel aan dat jij onder "meespelen" verstaat, écht goed meespelen met alles wat daarbij hoort... en niet simpel meespelen,
want op die manier kun je mij ook in het Nederlands blazersensemble laten "meespelen"...
Citaat:
Simpel: De één heeft een talen-knobbel, de ander een wiskunde-knobbel en de 3e heeft een muzikale-knobbel, maar dat is dat ook het enige. Hij heeft geen HBO niveau, kan NIET goed leren, maar wel uitzonderlijk spelen.
Helaas haalt hij de praktijk gemakkelijk, maar van de theorie bakt hij niks.

Ik zei al eerder tegen Bonny dat het conservatorium hier maar weinig mee te maken heeft.
Ook ik zeg voor de zóóóveelste keer (net als Erik V.) een diploma zegt mij niets.
Ik ken er véél te veel die het hebben maar waar ik (liever) niet mee wil spelen...
(Zie de stof over het aantal conservatoria en het té lage nivo).
Anderzijds ken ik geweldige musici die zelf een blauwe maandag, of helemaal niet op het cons hebben gezeten en er nu lesgeven.
Citaat:
Deze man studeert NIET af, en kan dus niet bij de bekende en grote bands.

Jij weet écht niet waarover je praat!
Er is niet ÉÉN orkest die een musicus die ze graag zouden willen hebben, vraagt om een papiertje! Dat papiertje heb je (soms) nodig als je wilt gaan lesgeven.
Citaat:
Waarom krijgt deze man (die misschien vele malen beter is dan menig "prof") geen baan in de muziek en de "afgestudeerde prof" WEL?

Omdat hij/zij niet zo goed is als jij blijkbaar denkt. Je begeeft je daarmee overigens in een zéér groot gezelschap. Ik ben er ook zeker van dat jij niet kunt beoordelen of een trompettist wel of niet geschikt is om te écht goed te functioneren in een trompetsectie van een professionele band.
Citaat:
Deze man zijn droom viel dus in duizend stukken, uiteindelijk hoopt hij die nog steeds te bereiken...

Als hij werkelijk zo goed is als jij denkt komt hij vanzelf wel bovendrijven in de muziekvijver, maar nogmaals, Jouw criteria zijn zéker anders dan de mijne.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 jun 2008 06:02 

Ik zal hem vragen of hij het goed vind dat ik zijn naam hier noem.

Als ik hem goed begrepen heb (waarschijnlijk wel), heeft hij bij diverse bands en kapellen gesolliciteerd en elke keer vonden ze hem een zeer geschikte trompettist en waren erg gecharmeerd van zijn spel. Toch werd er elke keer iemand aangenomen -die hij zelf minder goed vond spelen- maar die wel conservatorium afgestudeerd is.

Erik schreef:
Ik ben altijd geïnteresseerd in jazztrompettisten die in kunnen vallen bij o.a. het Glenn Miller Orkest. Als je mensen kent die daar geschikt voor zijn (die ik nog niet ken), dan zou ik dat graag willen weten.

probeer Martin Hiddink eens! Een zeer goede trompettist.

mondstuk - Bobby Shew lead / JK 1.5D
Trombone - CONN Director, DW 11CS

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 jun 2008 06:12 

Citaat:
Ook ik zeg voor de zóóóveelste keer (net als Erik V.) een diploma zegt mij niets.
Ik ken er véél te veel die het hebben maar waar ik (liever) niet mee wil spelen...
(Zie de stof over het aantal conservatoria en het té lage nivo).
Anderzijds ken ik geweldige musici die zelf een blauwe maandag, of helemaal niet op het cons hebben gezeten en er nu lesgeven.

Toen ik naar het conservatorium in Enschede ging om proef te spelen voor de vooropleiding, waren de docenten zeer tevreden over mijn spel. Natuurlijk moest ik nog het e.e.a. bijleren, maar dat werd (met de juiste instelling en motivatie) geen probleem. Qua lesstof werd het echter een probleem met mijn LBO diploma boekhouding, op basis daarvan hebben ze mij toen afgeraden om het te proberen.

Ik ken echt wel mijn eigen gebreken, maar en weet achteraf ook wel, dat ik de (HBO) leerstof nooit had kunnen leren. Muzikaal kan ik alles wel onthouden, maar verder.... :wink:

@ Erik: ik weet trouwens nog wel een goed (jazz) saxofonist die bij mij in de band speelt: Douwe Laansma.

mondstuk - Bobby Shew lead / JK 1.5D
Trombone - CONN Director, DW 11CS

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 jun 2008 07:11 

De Ronde Van schreef:
met het gemak meespelen met ál die bands die je opnoemt en dát zonder ervaring? Hoe kom je bij die gedachte? Ik moet de eerste nog tegenkomen!

Dat kan ik uit eigen ervaring beamen. Toen ik nog in Enschede woonde (UT, niet cons) was ik behoorlijk actief: 4,5 repetities per week waarvan 1 - 4 bigband. Ik heb toen 1 keer een repetitie ingevallen bij Dual City. Die arrangementen lagen net anders anders dan wat ik gewend was + waren in Johans handschrift. Mijn a vue is op zich meer dan behoorlijk, dus na een keer doorspelen dacht ik dat ik bij een tweede keer goede kans had wat dingen fatsoenlijk te spelen. Helaas kwam alles maar een keer voorbij en heb ik daar voornamelijk voor spek en bonen gestaan. Zomaar even meespelen valt echt heel erg hard tegen.

PS Erik viel die avond in op lead. Ik hoop van ganser harte dat hij me verder niet opgemerkt heeft. :oops: :oops:

PPS Dat was toen trouwens de derde repetitie op dezelfde avond. Misschien wat veel, maar als je om half elf te horen krijgt dat DCCB met onvolledige bezetting zit, dan moet je je toch wel aanmelden? Ik denk dat dat ook wel een beetje aangeeft wat De Ronde Van bedoeld.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 141 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 ... 18  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur