Citaat:
Compressie is compressie. Gek dat je dat splitst, dat begrijp ik niet. Nogmaals compressie is blazen met weerstand. Die weerstand kun je op verschillende manieren bewerkstelligen, maar hij moet er zijn anders is er geen compressie. Ik begrijp het verschil tussen lucht-en lipcompressie niet. Als ik mijn lippen op elkaar knijp is er geen sprake van compressie, als ik daardoorheen probeer te blazen wel. Hoe harder ik blaas+hoe meer ik mijn lippen op elkaar knijp, hoe meer compressie. (druk is een ander woord voor wat ik bedoel).
Ik zal het duidelijker uitleggen...
Stel je hebt een hogedrukspuit (longen) en de het uiteinde van de slang (lipopening). Als je de druk in de hogedrukspuit verhoogd zal het water met meer snelheid door de slang gaan (luchtcompressie). Als je nu een grote opening aan het uiteinde van de slang hebt, verliest het water de snelheid en komt de straal er breder maar niet zo ver uit. Als je een kleine opening hebt (weerstand) dan wordt de snelheid van het water verhoogd en komt het er verder uit maar wordt de straal wel dunner (lipcompressie).
Je zou een dikke of dunne slang met de tunnel van de tong arch kunnen vergelijken.
Vandaar dat ik over lucht- en lipcompressie heb. Dat zijn 2 dingen, 2 onafhankelijke motorieken die wel samenwerken natuurlijk. Dit verhaal is niet helemaal toepasbaar op het trompetspelen maar het ging me om de verduidelijking.
Waar het uiteindelijk om gaat is dat de lippen sneller gaan trillen, dit zorgt voor een hogere frequentie van de geluidsgolf. Als je meer luchtsnelheid maakt dmv de longen of dmv tong arching gaan de lippen sneller trillen (luchtcompressie). Als je dezelfde luchtsnelheid houdt en de lippen iets meer op elkaar duwt gaan ze ook sneller trillen (lipcompressie). De grap is nu een goede balans tussen deze 2 componenten te vinden en dan heb je 1+1=2
Maar je hebt niet alleen weerstand van de lippen, er komt nog backpressure van het mondstuk en trompet bij kijken. De lucht en geluidsgolf gaan door je lipopening en slaan tegen de cup van het mondstuk aan en komen zo weer tegen de buitenkant van je lippen aan. De trilling wordt versterkt. Als je nu meer weerstand van het materiaal hebt (ondiepe cup, smalle boring trompet, etc) heb je meer backpressure en zullen de lippen sneller gaan trillen. Bij teveel backpressure slaat de lipopening dicht of wordt je duizelig.
Ik had afgelopen zondag een interessant gesprek met K.O. Skinses van Bob Reeves over dit soort dingen. Hij zei dat ze met nog veel kleinere mondstukken bezig waren om zo veel meer weerstand met het mondstuk te maken, waardoor je minder hoeft te doen met je lucht en je lippen. Je moet dan wel leren veel effectiever te spelen. Als je wel eens op een Maynard Ferguson mondstuk hebt gespeeld dan snap je wel wat ik bedoel. Volgens K.O. hoeft het geluid niet dunner te worden door het kleinere mondstuk.
Je moet dus een balans zien te vinden tussen al deze componenten. Als je met minder lipcompressie speelt maak je dus meer weerstand met je materiaal of je speelt met meer luchtcompressie. Als je met meer lipcompressie speelt hoef je minder weerstand van het materiaal.
Veel duidelijker kan ik het niet uitlegggen geloof ik....
Oh ja, dit is meer een onbewust dan een bewust proces gelukkig ! De discussies op de TH gaan vaak over welke manier je die optimale balans vindt. Gordon aanhangers hebben meer profijt van de tong arch, Bobby Shew aanhangers hebben het over de luchtcompressie, Stevens/Costello aanhangers hebben het over de lipcompressie. Uiteindelijk gaat het erom dat alle factoren in een balans is die het meest geschikt voor JOU is.
Tenmiste, zo zie ik het....