Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
| Auteur |
Bericht |
|
chip
|
Berichttitel: Geplaatst: 31 aug 2008 10:25 |
|
Geregistreerd: 20 okt 2007 15:44 Berichten: 62 Woonplaats: roosendaal
|
|
Ik ben het wel met erik eens dat de problemen komen door geen of een gebrek aan ademsteun...
mijn eerste 2 jaren op de trompet heb ik les gehad en daarna niet meer, ik weet dat dat geen geweldige keus is ,maar dat is nou eenmaal zo gelopen net zoals zovelen die in een dweilbandje met spijkerschrift leren spelen.
als je je eenmaal iets hebt aangeleerd dan is dat moeilijk af te leren...
trainig op ademsteun alleen, had mijn lipstand niet verbeterd. en daar heeft BE bij geholpen.
ik heb de discussies over dit punt wel gevolgd op dit forum...en ieder mag daar een mening over hebben...
maar als je tussen de lettertjes doorleest, heeft iedereen het over hetzelfde...want ook door BE kom ik meer en meer naar de lipstand zoals Erik die beschrijft. de zgn MM stand.
je moet dus die methode gebruiken die voor ieder afzonderlijk het juiste resultaat geeft.
en als je geen embouchure problemen hebt , moet je daar ook niet aan werken..
if it ain't broke, don't fix it
grt Corné
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Pier met de toeter
|
Berichttitel: Geplaatst: 31 aug 2008 12:03 |
|
Geregistreerd: 31 maart 2005 15:02 Berichten: 243 Woonplaats: Arnhem
|
|
[quote="chip"]en als je geen embouchure problemen hebt , moet je daar ook niet aan werken..
if it ain't broke, don't fix it[/quote]
Ik heb geen directe embouchure problemen, maar dat is omdat ik er wél aan werk. Als je er aan gaat werken omdat het 'kapot' is ben je al veel te laat.
Je moet problemen voorkomen in plaats van oplossen denk ik.
Misschien is het wel interessant om dit boek te lezen, gewoon om iemands mening er over te horen.
_________________ Toet
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
chip
|
Berichttitel: Geplaatst: 31 aug 2008 14:57 |
|
Geregistreerd: 20 okt 2007 15:44 Berichten: 62 Woonplaats: roosendaal
|
|
idd je moet je embochure onderhouden.
dwz dat je het moet bijhouden. dat is iets anders dan repareren.
het is altijd lastig om met een paar letters excact te zeggen wat je bedoeld.
en idd is voorkomen beter dan genezen, alleen voor diegenen die het trompet spelen verkeerd zijn aangeleerd, moet er ook een oplossing zijn.
en buiten het aanleren van ademsteun hoort daar ook het werken aan een goede lipstand en mondstuk stand bij.
nu mijn lippen meer naar de juiste positie gaan, hebben mijn ademsteun oefeningen ook meer profijt. en andersom is ook weer waar. huh..
groet
Corné
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Frankdezeeuw
|
Berichttitel: Geplaatst: 01 sep 2008 09:04 |
|
|
|
interessante discussie!
Hier komt telkens het belang van de ademsteun terug, maar is er ook iemand die hier zinnige tips in kan geven?
Of een boek kan aanraden met goede oefeningen om die ademsteun te verbeteren?
Ik heb namelijk de indruk dat met mijn embouchure (nog) niets mis is. Alleen schiet mijn ademsteun wel wat te kort, zeker als ik al even aan het spelen ben.
Groet Frank
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
erikveldkamp
|
Berichttitel: Geplaatst: 01 sep 2008 09:22 |
|
|
|
Er zijn een paar zaken waar je op kunt letten/oefenen.
Het is ten 1e belangrijk dat je voelt waar de ademsteun vandaan komt, welke spieren daar voor zorgen. Als je kucht voelt je de buikspieren aanspannen, zij zorgen voor de ademsteun.
Bij normaal in en uitademen gebruik je deze spieren eigenlijk niet, het middenrif kan dat klusje zelf wel klaren. Maar omdat er bij trompet spelen veel meer weerstand aanwezig is moet er meer steun gegeven worden. De ontspanning van het middenrif dat omhoog komt is dan niet meer voldoende. Die extra weerstand heb je door de gesloten lippen in de M stand, het kleine gat in het mondstuk en de weerstand van de trompet.
Wat ik dus regelmatig doe bij leerlingen is ovendreven oefeningen om die ademsteun te voelen. Zo laat ik het mondstuk omdraaien en de stift tussen de lippen zetten. Als je dan hard door het mondstuk blaast zul je merken dat de buikspieren ook moeten aanspannen, net zoals bij het uitblazen van een kaars.
Je kunt ook lange noten (op een g) spelen met sterke accenten op de kwartnoten. Dus je speelt de 1e kwart pp, de 2e ff, de 3e weer pp, etc. De kwarten zijn wel aan elkaar gebonden.
Belangrijk is ook bij het spelen van een etude dat je de frases zoveel mogelijk als 1 lange noot ziet en niet als meerdere losse noten. Als je een frase als 1 lange noot ziet, blijft de luchtstroom ook constanter doorlopen.
Daarnaast kun je in het begin kleine crescendo's makes als de frase omhoog gaat en decresendo's als de frases omlaag gaan. Speel dus naar de hoge noot toe en maak geen onnodige gaten tussen de noten.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
martijn85
|
Berichttitel: Geplaatst: 01 sep 2008 19:47 |
|
|
|
Ik weet niet of het een geschikte idee is maar wat ik wel eens doe is bijvoorbeeld maria een paar keer spelen (niet al te hoog) alleen dan hele zinnen aan 1 stuk binden en proberen een mooi constante stroom lucht door het instrument te sturen (wel een beetje mee gaan met de noten maar vooral laten stromen).
Wat ik daarna doe is proberen richting in de zinnen aan brengen en als laatste aanzet er bij warbij ik er op blijf letten dat de lucht door blijft stromen.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
erikveldkamp
|
Berichttitel: Geplaatst: 01 sep 2008 19:58 |
|
|
|
Dat adviseer ik ook altijd, horizontaal denken, niet vertikaal. Dus zinnen/frases spelen alsof het 1 lange noot is zodat de luchtstroom door blijft stromen.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Barts
|
Berichttitel: Geplaatst: 01 sep 2008 23:49 |
|
|
|
Het 'horizontale denken' is volgens mij ook een beetje het idee van Stamps methode. Deze vind ik persoonlijk prettig werken.
Als het gaat om zinnen spelen alsof het een lange noot is, dan denk ik dat de Ave Maria's van Bach en Schubert goede stukken zijn om te oefenen.
|
|
| Omhoog |
|
 |