bonny schreef:
maar ook voor trompetspelen geldt toch dat als je een leerlingen enthousiast kunt maken, je die leerlingen dingen kunt leren, want als ze entousiast zijn, dan willen ze wel leren. en tuurlijk komt dan ook techniek en talent van de leraar erbij kijken. maar ik merk nu sinds ik tegenwoordig serieus bezig ben met trompetspelen ik dingen aanneem van mensen ( in mijn vereniging) die beter kunnen spelen.....
Ik ben 46 jaar en begon op mijn 9e met trompet spelen.
Ik heb vele docenten gehad maar, achteraf, toch weinig goede.
Vrijwel allemaal gaven ze enthousiast les maar leerden me wel fout spelen.
Het heeft véle jaren gekost om die foute dingen (lees; ademhaling) af te leren én
daarmee weer zelfvertrouwen op te bouwen wat namelijk volledig was verdwenen...
Ik was er immers (ook) zo één die het nooit zou leren...
Zonder namen te noemen waren er héél bekende docenten bij die de grootste onzin
beweerden. Allemaal vonden ze me muzikaal maar tja, die trompet is toch misschien niet
zo'n goed instrument voor jou... Probeer het eens op piano, sax, gitaar, etc...
Bullshit!
Laat ik toch één naam noemen van de collega, niet eens mijn docent, die mij in eerste
instantie weer de goede richting op wist te krijgen; Jelle Schouten.
Hij zei tegen me; Als er geen abnormale gebreken zijn,
(en dan nóg, mijn zeer goede docent klassiek op het Cons. in Den Haag; Beatrijs Korevaar en mijn fantastisch spelende collega Menno Daams missen allebei een arm!!!)
kan IEDEREEN trompet leren spelen, als je er maar in gelooft én ervoor wil werken!
En je moet het op de GOEDE manier doen en dáárvoor heb je een docent nodig die
écht weet hoe dat nou moet, en weet je? Zoals Erik Veldkamp al zooo lang beweert,
dan blijkt het helemáál niet zo moeilijk te zijn!
Toch nog even een PS-je
Alle docenten spreken over ademsteun maar daarvan is er maar een heel klein deel
dat werkelijk snapt wat dat nou precies is én hoe je dat overbrengt op een leerling.