trompet.nl > forum > Toon onderwerp - stuk voor conservatorium
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 20 apr 2026 08:20

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 141 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 18  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 jun 2008 00:18 

bonny schreef:
maar ook voor trompetspelen geldt toch dat als je een leerlingen enthousiast kunt maken, je die leerlingen dingen kunt leren, want als ze entousiast zijn, dan willen ze wel leren. en tuurlijk komt dan ook techniek en talent van de leraar erbij kijken. maar ik merk nu sinds ik tegenwoordig serieus bezig ben met trompetspelen ik dingen aanneem van mensen ( in mijn vereniging) die beter kunnen spelen.....

Ik ben 46 jaar en begon op mijn 9e met trompet spelen.
Ik heb vele docenten gehad maar, achteraf, toch weinig goede.
Vrijwel allemaal gaven ze enthousiast les maar leerden me wel fout spelen.
Het heeft véle jaren gekost om die foute dingen (lees; ademhaling) af te leren én
daarmee weer zelfvertrouwen op te bouwen wat namelijk volledig was verdwenen...
Ik was er immers (ook) zo één die het nooit zou leren...
Zonder namen te noemen waren er héél bekende docenten bij die de grootste onzin
beweerden. Allemaal vonden ze me muzikaal maar tja, die trompet is toch misschien niet
zo'n goed instrument voor jou... Probeer het eens op piano, sax, gitaar, etc...
Bullshit!
Laat ik toch één naam noemen van de collega, niet eens mijn docent, die mij in eerste
instantie weer de goede richting op wist te krijgen; Jelle Schouten.
Hij zei tegen me; Als er geen abnormale gebreken zijn,
(en dan nóg, mijn zeer goede docent klassiek op het Cons. in Den Haag; Beatrijs Korevaar en mijn fantastisch spelende collega Menno Daams missen allebei een arm!!!)
kan IEDEREEN trompet leren spelen, als je er maar in gelooft én ervoor wil werken!
En je moet het op de GOEDE manier doen en dáárvoor heb je een docent nodig die
écht weet hoe dat nou moet, en weet je? Zoals Erik Veldkamp al zooo lang beweert,
dan blijkt het helemáál niet zo moeilijk te zijn!

Toch nog even een PS-je
Alle docenten spreken over ademsteun maar daarvan is er maar een heel klein deel
dat werkelijk snapt wat dat nou precies is én hoe je dat overbrengt op een leerling.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 jun 2008 00:39 

ik ben nog maar "jong"( 22 jaar) en heb maar een leraar gehad, maar dat in geloven en er voor gaan, dat moet je helemaal zelf doen..... Mijn leraar heeft me altijd gesteund, ook toen ik een periode had dat ik geen zin meer had.... hij was misschien niet de perfecte leraar, maar door zijn hulp ben ik wel blijven spelen, en nu heel entousiast voor het trompet spelen en muziek.....dan kunnen er best dingen fout geleerd zijn, maar daar kan ik nog aan werken omdat ik beter wil worden.......

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 jun 2008 03:59 

bonny schreef:
Mijn leraar heeft me altijd gesteund, ook toen ik een periode had dat ik geen zin meer had.... hij was misschien niet de perfecte leraar, maar door zijn hulp ben ik wel blijven spelen, en nu heel entousiast voor het trompet spelen en muziek

Dan heeft hij dát in ieder geval goed gedaan.
Citaat:
.....dan kunnen er best dingen fout geleerd zijn,

Hoewel het natuurlijk leuk is om een hobby, want daar gaat het bij jou tenslotte om,
zo goed mogelijk aangeleerd te krijgen, levert het voor jou geen onoverkomelijke
problemen op als je docent het jou niet goed heeft geleerd, voor jou is het enthousiasme
van de docent meer waard... Maar stel dat je van plan was van trompet spelen je
beroep te maken? Dan heb je een hoop tijd verloren. Je bent zó een paar jaar verder
voordat de slechte gewoontes zijn omgezet in de goede gewoontes. Ik ken heel wat
trompettisten, ook prof's, waarbij het zelfs helemaal niet meer is goed gekomen.
Zou je dan nog zo lovend zijn over dezelfde docent?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 jun 2008 04:32 

martijn85 schreef:
Les geven is een vak appart. M'n ervaring is wel dat of iemand er goed in is of niet maar voor een beperkt deel iets te maken heeft met de vakkennis van de persoon.

Je zegt dus dat een trompetdocent met een beperkte vakkennis tóch een goede trompetdocent kan zijn?
Aparte gedachte... maar niet de mijne...
Citaat:
Als afgestudeerde van het concervatorium lijkt het mij dat je vak kannis in iedergeval voor de meeste leerlingen wel voldoende is.

Was dát maar waar... om Veldkamp maar weer 'ns te citeren; "Dan zouden er niet zo
veel trompettisten rondlopen met embouchure en ademproblemen".
Citaat:
Maar nu reist bijvoorbeeld de vraag hoe, wat en in welke volgorde ga je aan je leerlingen over proberen te brengen.

Ademhaling, geluid, klankvoorstelling, solfège, timing, frasering, stijlopvatting en nog wat zaken die minder belangrijk zijn...
Citaat:
Een goede docent kan je alleen zijn als je aanleg en inzicht om goed les te geven hebt (inzicht kan je leren, aanleg niet).

Degene die hard kan werken (dát is pas aanleg hebben) blijft mijlen ver voor op degene
met aanleg... Iemand met aanleg is alleen maar beter dan iemand zonder aanleg als die
er nagenoeg dezelfde energie in heeft gestoken.
99% transpiratie - 1% inspiratie.
Vraag dat maar aan Erben Wennemars of Inge de Bruin of Wynton Marsalis...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 jun 2008 07:52 

De Ronde Van schreef:
Hoewel het natuurlijk leuk is om een hobby, want daar gaat het bij jou tenslotte om,
zo goed mogelijk aangeleerd te krijgen, levert het voor jou geen onoverkomelijke
problemen op als je docent het jou niet goed heeft geleerd, voor jou is het enthousiasme
van de docent meer waard... Maar stel dat je van plan was van trompet spelen je
beroep te maken? Dan heb je een hoop tijd verloren. Je bent zó een paar jaar verder
voordat de slechte gewoontes zijn omgezet in de goede gewoontes. Ik ken heel wat
trompettisten, ook prof's, waarbij het zelfs helemaal niet meer is goed gekomen.
Zou je dan nog zo lovend zijn over dezelfde docent?

Ik ben toevallig van plan om na mijn huidige opleiding naar het consevatorium te gaan.... en tuurlijk zal ik niet zo positief zijn als blijkt dat ik een behoorlijk aantal dingen verkeerd heb aangeleerd, maar op dit moment weet ik niet of ik dingen echt verkeerd aangeleerd heb....

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 jun 2008 07:54 

Chris_Sop schreef:
En als je afgestudeerd bent dan kan jij al die geleerde technieken, speelmanieren etc. En nog een zooitje trucjes om het makkelijker en soepeler te maken. Maar het lastige is juist om ervoor te zorgen dat jij die trucjes begrijpbaar maakt voor anderen.
En sommige kunnen nog zo goed trompet spelen, weten heel veel trucjes, maar zouden niet weten hoe een ander het zou moeten doen.
En dat is nou de kunst van het lesgeven. Ervoor zorgen dat je jouw kennis in hapklare brokken aan je leerlingen kan voeren. En dat je je kan inleven in je leerlingen om juist trucjes en andere handigheidjes voor hen te verzinnen. En dat kan echt niet iedereen.

Nu ik toch zo lekker bezig ben,
Er zijn helemaal geen trucjes, daarmee benader je het trompetspelen als iets iets
"magisch" zoals goochelen, hetgeen alleen maar door de "magiër" zelf wordt begrepen.
Trompetspelen is simpel en iedereen die het wil leren kan dat, zie de vorige 2 reacties.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 jun 2008 08:07 
Moderator

Mijn eerste leraar was ook erg bedroevend ja.
En die zat echt al jaren in het vak.

Wanneer dringt het nu eens tot jullie door, dat het niet zo gek veel met tijdstip van afstuderen te maken heeft?

Dat slappe gegeneraliseer van jullie kom je hoofdzakelijk bij Geert Wilders en Rita Verdonk tegen. Ik dacht dat jullie iets sterker in je schoenen stonden.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 jun 2008 08:12 

bonny schreef:
Ik ben toevallig van plan om na mijn huidige opleiding naar het consevatorium te gaan.... en tuurlijk zal ik niet zo positief zijn als blijkt dat ik een behoorlijk aantal dingen verkeerd heb aangeleerd, maar op dit moment weet ik niet of ik dingen echt verkeerd aangeleerd heb....

Welk doel heb je voor ogen als je na je huidige studie van plan bent om dán nog naar het conservatorium te gaan?
Als je beroepstrompettist wilt worden raad ik je aan vanaf vandaag daar ál je energie
in te steken, de concurentie is gigantisch en zelfs lesgeefbaantjes liggen bepaald niet
voor het oprapen. Iedereen heeft recht op zijn eigen droom maar ik heb de indruk dat
je hierover nogal lichtvaardig denkt...

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 141 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 18  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur