trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Borat - Mahalageasca
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 20 apr 2026 15:21

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 mei 2008 16:37 

erikveldkamp schreef:
Yamahaddatdangezegd schreef:
Diploma's zeggen me niet zoveel. Bij mijn weten is er nog geen echte arrangeeropleiding in Nederland, en daarbij: arrangeren leer je in de praktijk, door het veel te doen en je eigen arrangementen terug te horen.

Ik ben in 1995 afgestudeerd in Hilversum voor hoofdvak arrangeren. Net zoals Johan Plomp, Robert Scherpenisse, Jan Wessels, Tom Bakker, etc. hetzelfde diploma hebben.

Maar zo'n diploma zegt verder niet zoveel. Jerry van Rooijen, Rob Pronk en mijn toenmalige leraar Kenny Napper hadden ook geen diploma maar konden wel fantastisch arrangeren.

Arrangeren is een vak, net zoals trompet spelen een vak is. Veel amateurs spelen voor niks en schrijven muziek voor niets zoals Criminelis al aangeeft. Ik zou dan ook geen stuiver willen betalen voor een slecht concert of arrangement, dus wat dat betreft heb ik er niet zo'n moeite mee dat hier af en toe wat zelfgeschreven knutsels verruilt worden.

Het nadeel is soms wel dat als men mij belt voor een arrangement dat men denkt dat dan ook voor peanuts te kunnen verkrijgen. Alsof je een loodgieter of schilder wel een dag kunt laten werken voor een paar tientjes...

Voor erik maar weer hetzelfde antwoord: Jij DENKT dat jou arrangementen beter zijn, dan mijn zelfgeschreven knutsels (wat misschien ook wel zo is, maar jij niet zeker weet)

en ten tweede, waarom moet een goed arrangement, dan zo verschikkelijk duur zijn voor een amateur vereniging, dweilkapel of band bijna niet te betalen.

Dat is het verschil waarschijnlijk tussen een prof en een amateur zoals ik. Ik verkoop mijn arrangementen liever iets goedkopen, maar zodat ze wel gespeeld worden door diverse kapellen door heel Nederland, dan dat ik zulke dure arrangementen schrijf, die bijna niemand koopt.

1 arrangement verkopen voor 100 euro = 100 euro voor je arrangement, maar
10 arrangementen verkopen voor 10 euro = ook 100 euro voor je arrangement en dan welliswaar misschien iets minder goed is als dat van jou, maar wel door 10 bands gespeeld word.

mondstuk - Bobby Shew lead / JK 1.5D
Trombone - CONN Director, DW 11CS

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 mei 2008 16:39 

criminelis schreef:
In mijn ogen blijft het wel zo, dat dit forum dan een verkeerde naam heeft!!

Hoe bedoel je dat? Volgens mij gaat het forum Boeken en Bladmuziek over boeken en bladmuziek. Een forum is bedoeld om te discussieren, niet om gratis spullen te verkrijgen, en eigenlijk ook niet om te verkopen, vandaar dat ik je in eerste instantie een pb stuurde.

Ter vergelijking: vind je dat het subforum Mondstukken dan ook een verkeerde naam heeft? In dat subforum worden namelijk doorgaans geen mondstukken weggegeven.

www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 mei 2008 16:45 

criminelis schreef:
en ten tweede, waarom moet een goed arrangement, dan zo verschikkelijk duur zijn voor een amateur vereniging, dweilkapel of band bijna niet te betalen.

Omdat er zoveel gekopieerd wordt! En hoe meer er gratis en illegaal verspreid wordt, hoe duurder het wordt! Marktmechanisme.

criminelis schreef:
1 arrangement verkopen voor 100 euro = 100 euro voor je arrangement, maar
10 arrangementen verkopen voor 10 euro = ook 100 euro voor je arrangement en dan welliswaar misschien iets minder goed is als dat van jou, maar wel door 10 bands gespeeld word.

Ik betwijfel of je meer gespeeld wordt dan Erik of mij, maar je hebt gelijk: uit het marktmechanisme blijkt dat jouw arrangementen 10 euro waard zijn, terwijl Erik ze voor 150 euro of meer verslijt: dat is de wet van vraag en aanbod. Dus je doet eigenlijk niks verkeerd, en wij ook niet.

www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 mei 2008 16:58 

criminelis schreef:

Waarom kost een goede trompet meer dan een slechte trompet? Of moeten de instrumentenbouwers hun toeters ook maar bouwen voor een paar tientjes omdat de verenigingen een kwalitatief goede toeter zo duur vinden.

Als ik een arrangement schrijf dan is dat altijd in opdracht. Het zou een mooie boel worden dat ik die opdracht aanneem voor 10,- omdat ik het evt. 10x kan gaan verkopen. Ik heb dan liever 1x 100,- als 10x 10,- Dat heeft de opdrachtgever ook liever lijkt me zo, dan blijft het stuk exclusief.

Verder weet ik het wel zeker wat het nivo verschil is tussen jou en mij. Een goede arrangeur vraagt niet om een trompetpartij van Valerie. Die schrijft hij in 2 minuten op. Dat is toch alleen maar copy + paste als je dat ene loopje hebt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 mei 2008 17:11 

Yamahaddatdangezegd schreef:
criminelis schreef:
In mijn ogen blijft het wel zo, dat dit forum dan een verkeerde naam heeft!!

Hoe bedoel je dat? Volgens mij gaat het forum Boeken en Bladmuziek over boeken en bladmuziek. Een forum is bedoeld om te discussieren, niet om gratis spullen te verkrijgen, en eigenlijk ook niet om te verkopen, vandaar dat ik je in eerste instantie een pb stuurde.

Ter vergelijking: vind je dat het subforum Mondstukken dan ook een verkeerde naam heeft? In dat subforum worden namelijk doorgaans geen mondstukken weggegeven.

Boeken & Bladmuziek
Zoekt u een muziekstuk? Of heeft u een goed boek gelezen? Plaats het hier!

Ik had begrepen uit de titel: dat mensen hier een verzoek konden plaatsen voor een muziekstuk die ze graag willen hebben om te spelen, volgens mij gebeurt dit ook regelmatig...

Zoals jij het zegt had ik het inderdaad nog niet eerder bekeken!

Toch ben ik niet de enige die deze fout dan heeft gemaakt, want er staan ik weet niet hoeveel verzoekjes voor bladmuziek, maar ben ik wel de enige die daar een 5 pagina's lange discussie over krijg...

@ Erik, ik kan wel blijven vertellen dat het voor mij ook geen probleem is om dat nummer te schrijven, misschien voor mij 5 minuten, ipv 2 minuten, maar waarom het wiel uitvinden als dat al gedaan is.

Ik heb namelijk werk genoeg, naast het arrangeren van muziek werk ik 50 uur p/w voor een baas, en heb ik ook nog 2 kinderen die ik bezig mag houden... Dus 5 minuten tijd besparen is nooit verkeerd, zeker als je dat meerdere keren op een dag kan doen, dan zijn al die 5 minuten toch weer een half uur :P

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 mei 2008 17:28 

criminelis schreef:
@ Erik, ik kan wel blijven vertellen dat het voor mij ook geen probleem is om dat nummer te schrijven, misschien voor mij 5 minuten, ipv 2 minuten, maar waarom het wiel uitvinden als dat al gedaan is.

Ik heb namelijk werk genoeg, naast het arrangeren van muziek werk ik 50 uur p/w voor een baas, en heb ik ook nog 2 kinderen die ik bezig mag houden... Dus 5 minuten tijd besparen is nooit verkeerd, zeker als je dat meerdere keren op een dag kan doen, dan zijn al die 5 minuten toch weer een half uur :P

Als je dus tijd wilt besparen koop je het arrangement gewoon. Geld overboeken is tegenwoordig in een minuut gepiept.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 mei 2008 17:38 

erikveldkamp schreef:
criminelis schreef:

Als je dus tijd wilt besparen koop je het arrangement gewoon. Geld overboeken is tegenwoordig in een minuut gepiept.

je hebt gelijk :!: :!:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 mei 2008 17:43 

criminelis schreef:

In de tijd dat jij jezelf hier zit te verdedigen had je het hele nummer volledig over kunnen schrijven!
:roll:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur