marnix schreef:
Niet alle pas afgestudeerden zijn slechte docenten.
Maar het zijn wel wel onervaren docenten. Dat hoeft niet slecht te zijn, maar vaak weten ze (nog)
niet wat er voor nodig is om een probleem bij een leerling (of zichzelf) op te lossen.
Natuurlijk is iedere geweldige docent ook ooit onervaren begonnen, maar ga eens bij jezelf na hoeveel écht goeie docenten, en dan bedoel ik ook die van de lagere en
middelbare school en conservatorium, je hebt gehad en waarvan je ook écht hebt
geleerd... Ik denk dat voor de meesten die docenten op één hand zijn te tellen.
Probleem bij trompetspelen is dat het zo verdomd moeilijk is om al die slecht aangeleerde
handelingen weer kwijt te raken en ze te vervangen voor de "goede" , vooral als er
dan weer veel docenten zijn die zeggen de "juiste methode" te doceren...
Nu ben ik van mening dat er meerdere manieren zijn om goed trompet te spelen maar toch ook weer niet zo heel veel... We hebben het er al zo vaak over gehad maar naar mijn mening zijn de meeste problemen terug te voeren op een gebrekkige ademhaling
en ademsteun en ik constateer dat heel veel leerlingen, maar ook prof's, daarmee tobben,
zelfs op een wijze dat ze het niet eens zelf in de gaten hebben dat die adem niet goed zit. Ik haal nog maar eens de woorden aan van Bobby Shew (die in één les mijn leven
als trompettist veranderde), hij zei dat hij niet één van zijn privéleerlingen die tussen de
de 7 en 77 jaar zijn, embouchureproblemen heeft omdat hij ze vanaf het begin (één van)
de juiste ademhaling(en) aanleert.
Citaat:
Het voorgenoemde feit dat pas afgestudeerden niet op embouchure of ademhaling letten, is absurd te noemen.
Zeker, ze letten er állemaal op, maar helaas weten ze echter maar zelden wat een
goede ademhaling en steun nou eigenlijk inhoudt.
Citaat:
Daarnaast: je zou de leerlingen eens de kost moeten geven, die er zelf niks aan doen. Dan leg je ze in verschillende bewoordingen uit, en ze snappen het perfect maar studeren er niet voor. Alsof je dat op het bord van een docent kan schuiven.
Natuurlijk heb je daar een punt. Toch denk ik dat een leerling veel sneller gemotiveerd raakt en wil studeren als hij/zij het spelen op de juiste wijze aangeleerd krijgt omdat het
dán pas écht leuk is om trompet te spelen. Als je goed klinkt durf je jezelf makkelijker te
laten horen en vergroot dat je zelfvertrouwen.