trompet.nl > forum > Toon onderwerp - stuk voor conservatorium
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 20 apr 2026 08:20

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 141 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 18  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 jun 2008 21:13 

En als je afgestudeerd bent dan kan jij al die geleerde technieken, speelmanieren etc. En nog een zooitje trucjes om het makkelijker en soepeler te maken. Maar het lastige is juist om ervoor te zorgen dat jij die trucjes begrijpbaar maakt voor anderen.
En sommige kunnen nog zo goed trompet spelen, weten heel veel trucjes, maar zouden niet weten hoe een ander het zou moeten doen.
En dat is nou de kunst van het lesgeven. Ervoor zorgen dat je jouw kennis in hapklare brokken aan je leerlingen kan voeren. En dat je je kan inleven in je leerlingen om juist trucjes en andere handigheidjes voor hen te verzinnen. En dat kan echt niet iedereen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 jun 2008 21:22 
Moderator

martijn85 schreef:
Maar nu reist bijvoorbeeld de vraag hoe, wat en in welke volgorde ga je aan je leerlingen over proberen te brengen.

De volgorde waarin je aan iemands techniek werkt, verschilt per leerling. Het heeft namelijk geen zin om aan een niet bestaand probleem te werken.

Als een leerling embouchure problemen heeft, ga ik wel eerst even kijken of de ademhaling goed zit. Want het is mij vaak opgevallen, dat een leerling die zit te knijpen, en douwen, geen fatsoenlijke ademhaling heeft.

Dan kan ik hem wel embouchure oefeningen geven, maar dat zal alleen maar meer belasting worden.

De vraag is eerder, welke technische oefeningen laat je een leerling doen. En ook dat hangt af, van waar een leerling moeite mee heeft. Het heeft geen zin om de hele rits van boeken door te werken.

Ik werk het liefste van grote naar kleine problemen. Aangezien het oplossen van de grote problemen vaak ook de kleinere probleempjes oplost.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 jun 2008 21:38 

marnix schreef:
Niet alle pas afgestudeerden zijn slechte docenten.

Maar het zijn wel wel onervaren docenten. Dat hoeft niet slecht te zijn, maar vaak weten ze (nog)
niet wat er voor nodig is om een probleem bij een leerling (of zichzelf) op te lossen.
Natuurlijk is iedere geweldige docent ook ooit onervaren begonnen, maar ga eens bij jezelf na hoeveel écht goeie docenten, en dan bedoel ik ook die van de lagere en
middelbare school en conservatorium, je hebt gehad en waarvan je ook écht hebt
geleerd... Ik denk dat voor de meesten die docenten op één hand zijn te tellen.
Probleem bij trompetspelen is dat het zo verdomd moeilijk is om al die slecht aangeleerde
handelingen weer kwijt te raken en ze te vervangen voor de "goede" , vooral als er
dan weer veel docenten zijn die zeggen de "juiste methode" te doceren...
Nu ben ik van mening dat er meerdere manieren zijn om goed trompet te spelen maar toch ook weer niet zo heel veel... We hebben het er al zo vaak over gehad maar naar mijn mening zijn de meeste problemen terug te voeren op een gebrekkige ademhaling
en ademsteun en ik constateer dat heel veel leerlingen, maar ook prof's, daarmee tobben,
zelfs op een wijze dat ze het niet eens zelf in de gaten hebben dat die adem niet goed zit. Ik haal nog maar eens de woorden aan van Bobby Shew (die in één les mijn leven
als trompettist veranderde), hij zei dat hij niet één van zijn privéleerlingen die tussen de
de 7 en 77 jaar zijn, embouchureproblemen heeft omdat hij ze vanaf het begin (één van)
de juiste ademhaling(en) aanleert.
Citaat:
Het voorgenoemde feit dat pas afgestudeerden niet op embouchure of ademhaling letten, is absurd te noemen.

Zeker, ze letten er állemaal op, maar helaas weten ze echter maar zelden wat een
goede ademhaling en steun nou eigenlijk inhoudt.
Citaat:
Daarnaast: je zou de leerlingen eens de kost moeten geven, die er zelf niks aan doen. Dan leg je ze in verschillende bewoordingen uit, en ze snappen het perfect maar studeren er niet voor. Alsof je dat op het bord van een docent kan schuiven.

Natuurlijk heb je daar een punt. Toch denk ik dat een leerling veel sneller gemotiveerd raakt en wil studeren als hij/zij het spelen op de juiste wijze aangeleerd krijgt omdat het
dán pas écht leuk is om trompet te spelen. Als je goed klinkt durf je jezelf makkelijker te
laten horen en vergroot dat je zelfvertrouwen.

Laatst bijgewerkt door De Ronde Van op 03 jun 2008 08:39, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 jun 2008 21:51 
Moderator

Klopt allemaal.

Maar nogmaals, ik denk juist dat een verse docent, makkelijker en flexibeler is in het omgaan met de diverse problemen.

Zie bovenstaande argumentatie.

En wat ik aan brandhout heb moeten overnemen, maakt me erg flexibel, kan ik je vertellen. En dat zijn ervaren docenten....

Ik denk dat je als musicus moet blijven bijleren, want anders ga je vast zitten, zowel in je spel als met lesgeven.

Bovendien: je moet ook interesse hebben in problemen, en in lesgeven. Als je het alleen maar doet om geld te verdienen, ben je niet goed bezig...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 jun 2008 23:17 

Ik ben nu zelf bezig om leraar te worden op een middelbare school. en ik merk dat je in het begin ( kgeef momenteel alleen onderbouw) vooral belangrijk is hoe je de stof aan rijkt, niet eens welke stof. als jij op een leuke manier dingen kunt brengen, dan nemen leerlingen makkelijker wat van je aan, en doen ze sneller wat voor je, dan als je "saai" bent.....

Ik weet niet hoe het met trompet les geven is. maar als leerlingen gemotiveerd zijn of worden, dan word het overbrengen van informatie en technieken altijd makkelijker.

ik ken genoeg leraren die wel de kennis hebben, maar niet de vaardigheid van het les geven, en ik denk dat dat een van de balangrijkste dingen is van het lesgeven, vooral aan jonge mensen

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 jun 2008 23:20 

Heb drie jaar PABO gedaan, volgens mij is motivatie alles.

Het maakt niet uit op welk gebied, een gemotiveerde werk houding is alles, dat geld voor docenten en leerlingen. Het heeft ook een grote wisselwerking, een gemotiveerde docent zal leerlingen inspireren en andersom.

Cheers,
Ben

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 jun 2008 23:34 

Het probleem is alleen dat je wel iemand "heel gemotiveerd" fout les kunt geven...
Als onderwijzer op een basisschool of voortgezet onderwijs wordt er behoorlijk op je vingers gekeken door in eerste instantie de leerlingen zelf, de ouders en je collega's.
De methodes liggen daarin grotendeels vast en veel ouders en collega's zijn daarvan op de hoogte...
Bij trompet doceren zijn al die groepen aan de docent overgeleverd, de leerlingen én
ouders én (de meeste) collega's weten er niets of te weinig van...
Ergo; Je moet als leerling een hoop geluk hebben om een docent te treffen die écht
weet waarover het gaat én in staat is om dat gemotiveerd over te brengen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 jun 2008 23:51 

maar ook voor trompetspelen geldt toch dat als je een leerlingen enthousiast kunt maken, je die leerlingen dingen kunt leren, want als ze entousiast zijn, dan willen ze wel leren. en tuurlijk komt dan ook techniek en talent van de leraar erbij kijken. maar ik merk nu sinds ik tegenwoordig serieus bezig ben met trompetspelen ik dingen aanneem van mensen ( in mijn vereniging) die beter kunnen spelen.....

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 141 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 18  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur