trompet.nl > forum > Toon onderwerp - BE
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 19 apr 2026 12:11

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 149 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 jun 2005 17:42 

Je moet realiteit niet met arrogantie verwisselen.

Als je nog nooit lead hebt gespeeld op hoog nivo weet je ook niet wat dat inhoud en wat dat fysiek en mentaal met je doet. Daarnaast weet ik het verschil erg goed tussen en leadsituatie en een solist situatie. Ik heb genoeg solo's opgenomen op te weten wat dat voor een druk is. Dat heeft weinig met elkaar te maken kan ik je (alvast) melden.

Ik krijg wel vaker te horen dat de stap van 2e naar 1e niet zo groot is. Vandaar dat ik er op inging. Als dat zo was liepen er wel meer goede leads rond in binnen en buitenland. Wat op zich wel prettig voor mij is qua werksituatie. Dit is ook geen arrogantie maar realiteit.

Verder kijk ik niet op jou of wie dan ook neer, als je dat uit mijn tekst destileerd dan is dat toch vooral jouw interpretatie van mijn tekst. Ik probeer alleen wat tegengas te geven en zeg het soms wat scherper. Dat lokt meer reaktie uit dan alleen maar ja en amen. Ik ben in het echt heel aardig.... :lol:

Maar ik zal proberen mijn meningen in het vervolg (nog) wat vriendelijker op te schrijven, maar dan wordt het wel saaier... :wink:

Laatst bijgewerkt door erikveldkamp op 13 jun 2005 20:05, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 jun 2005 18:02 

marnix schreef:
De vraag is dan: in hoeverre is een speeltechnisch probleem niet mentaal op te lossen.
Uiteraard, als een methode je daarbij van nut kan zijn: amen, maar in hoeverre zit de verbetering die jij en Ko doormaakten, niet voor een groot deel ( zoniet het grootste deel ) in jezelf???

Hallo Marnix,

Voor mij persoonlijk is er ook geen significante relatie tussen mijn gemoedstoestand en mijn speelniveau. Ik moet zeggen dat ik daar ook erg blij om ben, anders had ik jaren depressief geweest. Geluk zit in jezelf en als het echt geluk is, hangt het niet af van zaken/personen/omstandigheden buiten jezelf. Persoonlijk krijg ik daar meer grip op door dagelijks te mediteren. Ik weet dat dit niet voor iedereen hoeft te zijn, maar mij doet het meer goed dan ik had kunnen denken en ik kan het je vanuit die ervaring ook aanraden eens te proberen.

Een speeltechnisch probleem is vooral lichamelijk. Het werkt ook mentaal en spiritueel wel door, maar het heeft toch vooral een lichamelijke oorzaak. Daardoor is de oplossingen ook voornamelijk een lichamelijke, waarbij mentale en spirituele ondersteuning zeker kan helpen. Tenminste, dat is mijn kijk op de zaak.

Ko

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 jun 2005 18:18 

Daar ben ik het toch niet helemaal mee eens, hoor!
Je draait het nu een beetje om: jij gaat uit van slecht trompetspel en dat je daar dan depressief van zou worden! Dat kan!
Maar Marnix bedoelt het andersom: als je slecht in je vel zit gaat je trompetspel daar onder lijden!
Ik denk zelf dat dat zeker zo is! Ik speel echt minder lekker als ik me slecht voel (moe, slecht gehumeurd! Depressief vind ik wat te ver gaan!)
Ik moet dan voor mezelf echt even een knop omzetten en dan gaat het wel beter!
Maar daar is niet veel lichamelijks aan, dat zit toch echt tussen m'n oren!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 jun 2005 20:13 

erikveldkamp schreef:
Je moet realiteit niet met arrogantie verwisselen.

Ik vind het behoorlijk arrogant overkomen als je zoals jij speelt met hele goeie, zo niet de beste mensen in de bigband-wereld (Metropole-orkest, WDR, Glenn Miller, Concertgebouw) en dan nog praat over de bagger van slechte intonatie e.d. Ik vind dat niet erg collegiaal en van weinig respect voor je sectieleden getuigen. Een goeie lead klinkt ook alleen maar goed met een goeie sectie onder zich, dus als jij goed klinkt dan zijn er drie of vier mensen die zich de pleuris werken om jouw te steunen. Vergeet dat niet!. Zo, ben ik ook eens belerend :).

Citaat:
Als je nog nooit lead hebt gespeeld op hoog nivo weet je ook niet wat dat inhoud en wat dat fysiek en mentaal met je doet.

Klopt helemaal. Ik denk dat dat ook de reden is dat ik nog ver afsta van lead spelen. Ik heb er geloof ik niet de juiste mentaliteit voor, wat niet wil zeggen dat ik mezelf nou onderschoffel. Gelukkig zijn er andere toepassingen voor de trompet te bedenken.

Citaat:
Daarnaast weet ik het verschil erg goed tussen en leadsituatie en een solist situatie. Ik heb genoeg solo's o.a. bij het Metropool Orkest, WDR big band, NDR big band Jazz Orchestra of C., Glenn MiIller, Dutch Jazz Orchesta, etc opgenomen op te weten wat dat voor een druk is. Dat heeft weinig met elkaar te maken kan ik je (alvast) melden.

Eerlijk gezegd voel ik eigenlijk niet zoveel druk als ik soleer. Volgens mij voel jij ook niet zoveel druk als je lead speelt. We kunnen het toch goed? Dat betekent nog niet dat er niet een hoop van je geeist wordt of je nu soleert of lead speelt.
Dat '(alvast)' krijg ik niet geinterpreteerd.

Citaat:
Ik krijg wel vaker te horen dat de stap van 2e naar 1e niet zo groot is. Vandaar dat ik er op inging. Als dat zo was liepen er wel meer goede leads rond in binnen en buitenland. Wat op zich wel prettig voor mij is qua werksituatie. Dit is ook geen arrogantie maar realiteit.

Heb ik nooit beweerd. Ik ben het ook met je eens, en ik vind dit ook helemaal niet arrogant en iets wat ikzelf ook allang weet. Ik probeerde alleen even het grimmige uit de discussie te halen en eens even te kijken wat nou echt de verschillen en overeenkomsten tussen ons zijn. Ik ben in het echt ook erg aardig, hoor, en probeer ook wel eens wat common ground te vinden. Ik weet er nog een paar overeenkomsten: we zijn allebei trompettisten, allebei mensen, oh ja: ik ben in mijn vroegere jaren nog wel eens eerstejaars aangenomen als klassiek trompettist, verder zijn we geloof ik allebei best koppig, maar aardig en willen we dat mensen iets aan onze tips hebben, geloven we beiden in wat we vertellen, ja, we willen zelfs beiden wat geld ermee verdienen. Best veel overeenkomsten. Dat we dan toch zo'n enorme lappen tekst nodig hebben? Misschien schrijven we gewoon graag en moeten we ons wel schrijver noemen, ach ik weet het allemaal ook niet precies.

Citaat:
Verder kijk ik niet op jou of wie dan ook neer, als je dat uit mijn tekst destileerd dan is dat toch vooral jouw interpretatie van mijn tekst.

Goed geantwoord :-)

Citaat:
Ik probeer alleen wat tegengas te geven en zeg het soms wat scherper.

Dat is precies waarom ik je tegengas geef. Soms ben je nl. een beetje eenzijdig in wat je zegt. Na wat tegengas vind ik je commentaren vaak veel genuanceerder en to the point, zonder dat ik het nu meteen met je eens ben.

Citaat:
Maar ik zal proberen mijn meningen in het vervolg (nog) wat vriendelijker op te schrijven,
maar dan wordt het wel saaier... :wink:

En het is al zo saai

Bert

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 jun 2005 20:17 

Dehaanmuziek schreef:
Je draait het nu een beetje om: jij gaat uit van slecht trompetspel en dat je daar dan depressief van zou worden! Dat kan!

Je kunt er in ieder geval bloedsjagrijnig van worden, alhoewel me dat de laatste jaren nog maar mondjesmaat gebeurt.

Citaat:
Maar Marnix bedoelt het andersom: als je slecht in je vel zit gaat je trompetspel daar onder lijden!
Ik denk zelf dat dat zeker zo is! Ik speel echt minder lekker als ik me slecht voel (moe, slecht gehumeurd! Depressief vind ik wat te ver gaan!)

Zoveel mensen zoveel smaken, ik heb het ook wel eens dat als ik me slecht voel, ik de pannen van het dak speel. Misschien als een soort uitlaatklep? Want laten we niet vergeten dat trompetspelen een hele fijne inspanning kan zijn waarmee je een hoop frustratie van je af kunt spelen. De trompet als therapie...Tja, wat kan er eigenlijk niet met een trompet?

Bert

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 jun 2005 20:35 

Citaat:
Ik vind het behoorlijk arrogant overkomen als je zoals jij speelt met hele goeie, zo niet de beste mensen in de bigband-wereld (Metropole-orkest, WDR, Glenn Miller, Concertgebouw) en dan nog praat over de bagger van slechte intonatie e.d. Ik vind dat niet erg collegiaal en van weinig respect voor je sectieleden getuigen. Een goeie lead klinkt ook alleen maar goed met een goeie sectie onder zich, dus als jij goed klinkt dan zijn er drie of vier mensen die zich de pleuris werken om jouw te steunen. Vergeet dat niet!. Zo, ben ik ook eens belerend .

Er spelen meer instrumenten in een big band als alleen een trompetsektie. Ik heb meestal de meeste problemen met de de saxen/klarinet. Dat ligt waarschijnlijk in de natuur van het instrument. Daaraast koppel jij 2 opmerkingen aan elkaar die ik zo niet wil maken en ook niet gezegd heb. Dus intonatieproblemen met Metropool orkest ed.

Daarnaast blijft het zo dat je als lead het prettigst speelt met een 2e naast je die ook lead is. Ik merk dat dagelijks want de 2e trompettist van Glenn Miller speelt ook lead als ik er niet ben, en soms als ik er wel ben. Ik ga binnenkort eens een tijdje 2e spelen om mijn lippen eens te ontzien en me weer meer te focussen op andere zaken zoals soleren.

Dat we lappen tekst schrijven zorgt er bij mij voor dat ik beter over dingen nadenk. Gelukkig kan ik mijn ei nu ook kwijt in de Sonic. Kan ik je aanraden.... :wink:

Laatst bijgewerkt door erikveldkamp op 13 jun 2005 21:07, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 jun 2005 20:39 

HJ schreef:
Dehaanmuziek schreef:

Je kunt er in ieder geval bloedsjagrijnig van worden, alhoewel me dat de laatste jaren nog maar mondjesmaat gebeurt.

Citaat:

Zoveel mensen zoveel smaken, ik heb het ook wel eens dat als ik me slecht voel, ik de pannen van het dak speel. Misschien als een soort uitlaatklep? Want laten we niet vergeten dat trompetspelen een hele fijne inspanning kan zijn waarmee je een hoop frustratie van je af kunt spelen. De trompet als therapie...Tja, wat kan er eigenlijk niet met een trompet?

Bert

Dan zijn wij het in elk geval snel eens!
En dat zonder hele lappen tekst! :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 jun 2005 20:48 

HJ schreef:
Tot op zekere hoogte mee eens. Maar ik zei dat ik ook als solist opereer, en dan moet je toch ook iedere keer maar weer de creativiteit, chops en flexibiliteit opbrengen en onder druk presteren. Ik heb ook wel eens een studio van binnen gezien.

HJ schreef:
Eerlijk gezegd voel ik eigenlijk niet zoveel druk als ik soleer. Volgens mij voel jij ook niet zoveel druk als je lead speelt. We kunnen het toch goed? Dat betekent nog niet dat er niet een hoop van je geeist wordt of je nu soleert of lead speelt.

Als ik veel last van druk had deed ik niet wat ik doe, dat klopt. Dat wil niet zeggen dat er geen druk is, ik ga alleen meestal beter spelen met druk. Dat heeft waarschijnlijk met concentratie te maken en de uitdaging zien ipv de moeilijkheden. Daarom ben ik ook bijna nooit zenuwachtig of zie ik op tegen een hoge noot.

Bij mijn auditieweek bij de WDR voelde ik wel een hoop druk omdat er nogal veel van me gevraagd werd. 3 nieuwe programma's in 5 dagen plus tv opnames en 2 optredens plus solo's plus lead in een band die de meeste stukken al kenden... :lol:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 149 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur