HenkMetselaar schreef:
De Ronde Van schreef:
met het gemak meespelen met ál die bands die je opnoemt en dát zonder ervaring? Hoe kom je bij die gedachte? Ik moet de eerste nog tegenkomen!
Dat kan ik uit eigen ervaring beamen. Toen ik nog in Enschede woonde (UT, niet cons) was ik behoorlijk actief: 4,5 repetities per week waarvan 1 - 4 bigband. Ik heb toen 1 keer een repetitie ingevallen bij Dual City. Die arrangementen lagen net anders anders dan wat ik gewend was + waren in Johans handschrift. Mijn a vue is op zich meer dan behoorlijk, dus na een keer doorspelen dacht ik dat ik bij een tweede keer goede kans had wat dingen fatsoenlijk te spelen. Helaas kwam alles maar een keer voorbij en heb ik daar voornamelijk voor spek en bonen gestaan. Zomaar even meespelen valt echt heel erg hard tegen.
PS Erik viel die avond in op lead. Ik hoop van ganser harte dat hij me verder niet opgemerkt heeft.
PPS Dat was toen trouwens de derde repetitie op dezelfde avond. Misschien wat veel, maar als je om half elf te horen krijgt dat DCCB met onvolledige bezetting zit, dan
moet je je toch wel aanmelden? Ik denk dat dat ook wel een beetje aangeeft wat De Ronde Van bedoeld.
Nou... eigenlijk gaat mij (en mijn medemusici) nog veel meer om andere aspecten.
Natuurlijk kan een beetje behoorlijk lezen geen kwaad, maar als je na een rep. de partijen meeneemt naar huis en ze dáár studeert komt het allemaal wel goed.
Er zijn wereldtoppers die beroerd lezen.
Waar het veel meer om gaat is het echt muzikaal functioneren.
Volg je de lead goed? dwz; noten niet eerder inzetten, niet overhangen, het juiste volume, juiste stemming, evt. in staat zijn om passages over te nemen van trp 1,
een fatsoenlijke solo (in de stijl!!!) kunnen spelen, een collegiale opstelling hebben, etc...
Daarom zei ik al eerder tegen Criminelis, dat hij (en muzikanten van hetzelfde nivo) (nog)
niet in staat is/zijn om te beoordelen of een trompettist wel/ niet geschikt is om in een professionele sectie te spelen. Dáár is ervaring voor nodig op dát nivo...