trompet.nl > forum > Toon onderwerp - stuk voor conservatorium
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 20 apr 2026 07:26

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 141 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 jun 2008 08:41 
Moderator

criminelis schreef:
Toch werd er elke keer iemand aangenomen -die hij zelf minder goed vond spelen- maar die wel conservatorium afgestudeerd is.
.

Daarom zit er een commissie van vakmensen bij zo'n auditie. Die weten wie zij goed vinden. En een dergelijke commissie heeft in de jaren al heel wat mensen voorbij zien komen, die zichzelf beter dan anderen vinden.

En toch kiezen zij voor degenen met de beste klank, stijlgevoel. En degene die het meest ritmisch is.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 jun 2008 08:47 

criminelis schreef:
probeer Martin Hiddink eens! Een zeer goede trompettist.

Ik heb van de week nog met Martin gespeeld en ken hem al heel wat jaren. Ik weet dus wel wat hij wel of niet kan. Ik ken de meeste jazztrompettisten in Nederland wel dus kan me niet indenken dat ik nog nooit van een groot talent gehoord zou hebben waar jij over spreekt.

Je verkijkt je op het nivo van de prof. (big)bands en wat daar voor nodig is om mee te kunnen spelen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 jun 2008 10:07 

Het theoretische gedeelte van het conservatorium is zo lastig niet. Ik ken mensen met een MAVO-voorgeschiedenis die dat met hard werken gewoon redden. In ieder geval is het bij lange na geen HBO-niveau. Echter: ik denk dat het wel heel belangrijk is voor je functioneren als beroepsmuzikant dat je een zekere theoretische basis hebt.

Ik val wel eens in bij bandjes waarbij de andere trompettist amateurmuzikant is. Niet zelden (en zeker een paar jaar geleden, ik ben van nature niet zo'n hoogvlieger) kan deze hoger, harder en langer spelen dan ik. Maakt hem of haar dat tot een betere muzikant? Zelf vindt hij of zij vaak van wel, maar waar het eigenlijk om gaat is natuurlijk iets heel anders: in de eerste plaats klank, stijlgevoel, timing, frasering: muzikaliteit dus. Daarbij ook een professionele houding en weten wat je doet. Daarvoor is een theoretische basis onontbeerlijk. Daarbij is het nog zo dat bij veel muzikale nevenactiviteiten, zoals bijvoorbeeld arrangeren, een behoorlijke dosis theorie komt kijken!

www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 jun 2008 11:23 

bonny schreef:
Dehaanmuziek schreef:
Ik als leek (die wel al het voorgaande gelezen heeft) denk dat je van veel te veel dingen veel te weinig weet, om het te gaan maken op het conservatorium!

Het eerste wat in me op komt is wat De Ronde Van ook al schreef: naief.

en denk je dat dat nog bij te schaven is in de komende 2 jaar ? of denk je dat het nutteloos is om door te gaan voor trompet?

Als ik nu zeg dat je dat waarschijnlijk niet gaat lukken zal je het er vast niet mee eens zijn, dus wat heeft het dan voor zin om antwoord te geven?!
Ik zou zeggen: ga toelatingsexamen doen en kom er achter waar je werkelijk staat.
Maar wees voorbereid op een grote teleurstelling. :idea:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 jun 2008 11:30 
Moderator

Dit hele verhaal begint te lijken op een ander meisje die met ongeveer dezelfde motivatie naar het conservatorium ging. Toen was ik de enige die zo mijn bedenkingen had...

Het kan raar lopen in het leven... 8)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 jun 2008 11:38 

HenkMetselaar schreef:
De Ronde Van schreef:
met het gemak meespelen met ál die bands die je opnoemt en dát zonder ervaring? Hoe kom je bij die gedachte? Ik moet de eerste nog tegenkomen!

Dat kan ik uit eigen ervaring beamen. Toen ik nog in Enschede woonde (UT, niet cons) was ik behoorlijk actief: 4,5 repetities per week waarvan 1 - 4 bigband. Ik heb toen 1 keer een repetitie ingevallen bij Dual City. Die arrangementen lagen net anders anders dan wat ik gewend was + waren in Johans handschrift. Mijn a vue is op zich meer dan behoorlijk, dus na een keer doorspelen dacht ik dat ik bij een tweede keer goede kans had wat dingen fatsoenlijk te spelen. Helaas kwam alles maar een keer voorbij en heb ik daar voornamelijk voor spek en bonen gestaan. Zomaar even meespelen valt echt heel erg hard tegen.
PS Erik viel die avond in op lead. Ik hoop van ganser harte dat hij me verder niet opgemerkt heeft. :oops: :oops:
PPS Dat was toen trouwens de derde repetitie op dezelfde avond. Misschien wat veel, maar als je om half elf te horen krijgt dat DCCB met onvolledige bezetting zit, dan moet je je toch wel aanmelden? Ik denk dat dat ook wel een beetje aangeeft wat De Ronde Van bedoeld.

Nou... eigenlijk gaat mij (en mijn medemusici) nog veel meer om andere aspecten.
Natuurlijk kan een beetje behoorlijk lezen geen kwaad, maar als je na een rep. de partijen meeneemt naar huis en ze dáár studeert komt het allemaal wel goed.
Er zijn wereldtoppers die beroerd lezen.
Waar het veel meer om gaat is het echt muzikaal functioneren.
Volg je de lead goed? dwz; noten niet eerder inzetten, niet overhangen, het juiste volume, juiste stemming, evt. in staat zijn om passages over te nemen van trp 1,
een fatsoenlijke solo (in de stijl!!!) kunnen spelen, een collegiale opstelling hebben, etc...
Daarom zei ik al eerder tegen Criminelis, dat hij (en muzikanten van hetzelfde nivo) (nog)
niet in staat is/zijn om te beoordelen of een trompettist wel/ niet geschikt is om in een professionele sectie te spelen. Dáár is ervaring voor nodig op dát nivo...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 jun 2008 11:45 

Dehaanmuziek schreef:
Als ik nu zeg dat je dat waarschijnlijk niet gaat lukken zal je het er vast niet mee eens zijn, dus wat heeft het dan voor zin om antwoord te geven?!
Ik zou zeggen: ga toelatingsexamen doen en kom er achter waar je werkelijk staat.

Ik denk dat Bonny mogelijk juist wél wordt aangenomen...
Zoals ik al zei, ál die conervatoria hebben leerlingen nodig en zijn derhalve niet zo erg
krities bij de toelatingen en overgangs-examens, en dat is een slechte zaak.
Dát is nou precies wat ik al pagina's lang probeer uit te leggen...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 jun 2008 11:45 

Dehaanmuziek schreef:
bonny schreef:
Dehaanmuziek schreef:
Ik als leek (die wel al het voorgaande gelezen heeft) denk dat je van veel te veel dingen veel te weinig weet, om het te gaan maken op het conservatorium!

Het eerste wat in me op komt is wat De Ronde Van ook al schreef: naief.

en denk je dat dat nog bij te schaven is in de komende 2 jaar ? of denk je dat het nutteloos is om door te gaan voor trompet?

Als dat hier word gezegt neem ik dat zeker mee. Er zitten hier mensen op het forum die er genoeg verstand van hebben, dus ik luister ernaar, en probeer er van te leren.

hoe kun je trouwens zeggen dat ik het niet kan halen zonder dat je mij hebt horen spelen? maar misschien heb je gelijk.

ik ben zeker van plan om de toelating te doen, en dan zullen we wel zien.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 141 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur