Ik heb thuis ook muziek van Duhem, alleen heel slim, ik weet niet uit welk boek het komt.
Ik zag namelijk op de sites van een aantal conservatoria dat je een etude uit de 24 etudes van Duhem kon spelen als toelating, en nu wil ik dus weten of ik die muziek dan al thuis heb. Ik zal even een beschrijving geven hoe een aantal stukken eruit zien en hopelijk weet iemand uit welk boek ze afkomstig zijn. Ik heb ze zelf trouwens t/m etude 20, maar grote kans dat ik niet het hele boek heb gekopieerd.
Geregistreerd: 10 jan 2002 19:54 Berichten: 1038 Woonplaats: Groningen
Ik heb het boek met 24 etudes naast me liggen, en jouw beschrijving komt niet overeen.
De 24 etudes is deel 3 (van de tierolff editie in ieder geval). Mogelijk heb jij deel 1 of 2?
Ja
Het eerste deel bestaat uit 81 (korte) eenvoudige etudes, deel 2 heeft er 36 en deel 3 heeft er 24. Als je die uit hebt, heb je het niveau bereikt van toelating voor conservatorium (D-niveau). Daarnaast is er nog een boek met 24 etudes om al het geleerde in de praktijk te brengen.
Duhem is geen zelfstudie, je hebt er wel een docent bij nodig als je het goed wilt doen. Het is wel een grondige methode met een vrij steile leercurve. Bij gemotiveerde leerlingen heb ik het zelf ook altijd gebruikt, je leert er 'compleet' muziek mee maken dwz dat je meteen vanaf het begin geconfronteerd wordt met dynamiek en articulatie (puntjes, streepjes, boogjes etc). Ondanks dat het al bijna 100 jaar oud is, is het nog steeds niet verouderd.
ja precies. Ik heb ook altijd les gehad uit deze boeken (en nog wat andere boeken).
Op de 1 of andere manier raakte ik er telkens weer door gemotiveerd, het bleef uitdagend.
Ook nu ik geen les heb gebruik ik de boeken nog regelmatig.
ze hadden ze wel iets steviger kunnen maken zodat niet bij elk zuchtje wind ik m'n hele kamer door moet om het weer bij elkaar te zoeken.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen