|
Ik heb ooit eens met buma/stemra gebeld, omdat ik bezig was met een nogal omvangrijk arrangement, en zei wisten mij te melden, dat je vooral toestemming aan de auteur moet vragen. Dit dien je schriftelijk bevestigd te krijgen.
Zo niet, is het niet rechtsgeldig wat je doet.
Daarnaast dien jij, ( indien je het arrangement gaat, of laat uitgeven, doet de uitgever dat ) je arrangement aan te melden bij Buma/stemra. Dan ben je dus ook verantwoordelijk voor het aanmelden ( en dus betalen ) voor elke uitvoering.
Hoe dit praktisch in zijn werk gaat kunnen Roel of Erik beter melden, zij maken meer arrangementen dan ik.
Het kopieeren van bladmuziek. Komt qua auteursrechten neer op hetzelfde als het illegaal kopieeren van DVD's etc. Zeker als het neerkomt op muziek waarvan de rechten nog niet verlopen zijn ( ik meen 50 jaar na overlijden van de componist ). Voorbeeld is Arutunian. Deze lieve man leeft nog, dus over zijn bekendste werk, zijn concert, zijn rechten verschuldigd. Als je alles goed wil doen, moet je als uitvoerende ( of organisatie ) deze uitvoering aanmelden bij buma/stemra. Daar betaal je dan voor. Zodat Arutunian zijn geld krijgt. Als jij dit gaat kopieeren, dan verliest de uitgever daar geld over, en kan Arutunian niet betaald worden, waardoor hij minder muziek kan schrijven.
Verder loopt een uitgever inkomsten mis, waardoor er minder geld overblijft om andere, bijzonderder stukken te drukken. Die verdwijnen dan van het toneel.
Eigenlijk is dit ook al een probleem met rechtenvrije muziek. Bijvoorbeeld een Haydn. Dat is in principe al jaren rechtenvrij, maar voor een uitgeverij makkelijk verdiend geld, dat weer rondgepompt kan worden om andere muziek te laten drukken.
Daarom is het gratis weggeven van iets dat niet van jou is, en waar jij niks voor hebt hoeven doen iets laags. En iets stoms.
Maar goed. Genoeg woorden. Dit zou je fatsoenshalve gewoon niet moeten doen. Als je dat niet snapt, dan ben je niet goed snik.
|