trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Carnaval de venice
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 14:58

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 jul 2004 11:35 

ik ben het met Camel eens...
boeken als die van Herbert Clarke en James Stamp bijvoorbeeld zijn m.i. veel meer basic en beter dan Arban. Met name voor de ontwikkeling van ademsteun/embouchure/blaastechniek! Ook omdat Clarke en Stamp een en ander uitleggen bij hun etudes (het kan aan mijn Arban versie liggen maar ik heb daar geen tekst in staan :roll: ). Het domweg spelen uit Arban hoeft niet altijd een goeie uitwerking op je trompetspel.
Qua vingertechniek (haha, hij zegt vingertechniek :D ) misschien wel, maar voor ontwikkeling blaastechniek veel minder (tenzij je wat meer voorkennis hebt)
Voorbeeldje: al de oefeningen voor toonladders e.d. eindigen op de hoogste noot van de toonladder. Je weet dan dus nooit of je geblazen uitkomt op die noot (zoals ik beschreef bij Problemen en Oplossingen: Goede oefeningen om hoger te kunnen komen). Je hebt dus al een bepaalde basis nodig om die etudes goed te kunnen gaan spelen, en jezelf erop te controleren dat je ze goed speelt....
En Arban is denk ik misbaar om trompet te kunnen (leren) spelen, het voegt wel veel toe, maar t kan ook zonder.

Carneval de Venice is overigens verschenen (in een iets andere bewerking) in het boek met cornetsolo's van Herbert Clarke.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 jul 2004 11:45 

Ik heb arban niet in de kast staan. Maar met Clarke en Damrow voor de ontwikkeling van mijn techniek en op het moment de 24 etudes van Duhem (muzikaal heel interessant en behoorlijk lastig) kom ik een heel eind en ga ik ook met sprongen vooruit.

Volgens mij is het voordeel van Arban wel dat je alles (zowel techniek als etudes, als solo's) in één methode hebt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 jul 2004 17:50 

Ik vind de etudes van Duhem veel minder interessant dan die van Arban! (Persoonlijke mening)
En ik vind de versie van Carnaval de Venice van Clarke heel veel minder interessant dan die van Arban! (wederom, mijn mening)
Maar ik zit hier zeker niet om Arban te promoten, hoor! Ik heb zelf ook Duhem, Clarke, Vizutti, Stamp en al die anderen in de kast staan en ik gebruik ze ook! Ben nogal nieuwsgierig van aard en wil dus al die boeken hebben! :lol:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 jul 2004 12:17 

Het is geen probleem wat je mening is hoor!
Je zou alleen wel moeten proberen om de boeken op de juiste manier te gebruiken. Je zult er dan achter komen dat sommige boeken wezenlijk meer bijdragen aan je ontwikkeling dan anderen. En dat is mijn mening van Clarke/Stamp tov Arban....

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 jul 2004 16:27 

Even over arbans textuele uitleg. In mijn versie staat voorin uitvoerig (weliswaar in het Frans) beschreven hoe de oefeningen te spelen, waat je op moet letten, embouchure, aanzet, lucht enz. Dus ik ben het niets eens met de stelling dat alleen Damrow, Clarke, Stamp zouden uitleggen hoe je het moet spelen, Arban doet het ook.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 jul 2004 08:50 

Volgens mij is het voor je techniek enzo helemaal niet zo relevant, welke methode je gebruikt. Arban, Clarke, Damrow, Stamp... ze zijn gewoon allemaal goed. Het enige vereiste is dat je er op de juiste manier gebruik van maakt.

Zoals ik het zie, heeft Arban het voordeel dat je een hele methode in een keer hebt die ook helemaal logisch opgebouwd is.
Gebruik je daarentegen (ook) boeken van anderen, dan heeft dat het voordeel dat je met verschillende stijlen en methodes leert omgaan, en dat is m.i. heel nuttig.
Overigens denk ik er wel over om ook Arban te gaan kopen, maar ja, studenten en geld gaan niet helemaal samen (of je bent student, of je hebt geld, maar allebei...). :lol:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Alle tijden zijn GMT + 1 uur