ik ben het met Camel eens...
boeken als die van Herbert Clarke en James Stamp bijvoorbeeld zijn m.i. veel meer basic en beter dan Arban. Met name voor de ontwikkeling van ademsteun/embouchure/blaastechniek! Ook omdat Clarke en Stamp een en ander uitleggen bij hun etudes (het kan aan mijn Arban versie liggen maar ik heb daar geen tekst in staan

). Het domweg spelen uit Arban hoeft niet altijd een goeie uitwerking op je trompetspel.
Qua vingertechniek (haha, hij zegt vingertechniek

) misschien wel, maar voor ontwikkeling blaastechniek veel minder (tenzij je wat meer voorkennis hebt)
Voorbeeldje: al de oefeningen voor toonladders e.d. eindigen op de hoogste noot van de toonladder. Je weet dan dus nooit of je geblazen uitkomt op die noot (zoals ik beschreef bij Problemen en Oplossingen: Goede oefeningen om hoger te kunnen komen). Je hebt dus al een bepaalde basis nodig om die etudes goed te kunnen gaan spelen, en jezelf erop te controleren dat je ze goed speelt....
En Arban is denk ik misbaar om trompet te kunnen (leren) spelen, het voegt wel veel toe, maar t kan ook zonder.
Carneval de Venice is overigens verschenen (in een iets andere bewerking) in het boek met cornetsolo's van Herbert Clarke.